Annons

Tillverka diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Vet inte om BGAvideo kan göra något sådant. Är det digitala filer som du vill ha på dia? Kanske kan man skriva ut bilder på transparent plast, typ overhead ”papper”
 

jadu123

Medlem
Tänkte testa göra ett visitkort i det genom att ta en bild på ett papper. Men hur gör man ens och var får jag tag på själva ramen?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem

Michael Johansson

Aktiv medlem
Skall du "skriva" ut många eller bara ett enda? En tanke som poppade upp: Om du skall göra många diabilder blir det kanske billigare att köpa en gammal analog kamera med lämpligt objektiv, ca 50mm. Skriv sedan ut ditt original i kanske A3 och fotografera av det på diafilm som du ramar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vi gjorde rubriker till resebilder en gång genom att printa på overheadfilm, klippa ut och montera i diaramar. Den tidens färgskrivare (sublimering) hade dålig upplösning så det blev inte vackert som uppförstorat på projektorduken.
Ska diaramarna användas som annorlunda visitkort kan det ju fungera men i så fall kunde man istället montera ett visitkort av papper direkt så blir de lättare att läsa.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi gjorde rubriker till resebilder en gång genom att printa på overheadfilm, [...].
Jag brukade skriva för hand på ett ”blankt” negativ. Inte snyggt, men informativt.

Håller med om synpunkten att det kommer bli svårläst med dia som visitkort. Och ramen i sig tar mycket plats utan att innehålla någon information. Rutan med info blir väldigt liten - om det inte finns format där ramen tar relativt mindre plats förstås. 6*6 kanske?
 

martley

Aktiv medlem
Det fanns i alla fall förr i världen, när det inte var så vanligt med projektorer för videosignal att man gade transparent "overheadpapper" som man kunde producera snygga powerpointpresentationer med för visning på en gammal overheadapparat. Rent teoretiskt skulle det ju gå att skriva ut en bild i storlek 24x36mm på ett sådant papper som man sedan klipper ut och monterar i en diaram, men jag vet inte hur det blir med bildkvalitet och upplösning eller om sådant papper tål värmen från lampan i en diaprojektor, det blir sannolikt lite varmare än på en overheadapparat, som vad jag minns var ganska ljussvag. Färgen man skriver med måste ju dessutom vara transparent för att det inte enbart ska bli silhuetter på skärmen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det fanns i alla fall förr i världen, när det inte var så vanligt med projektorer för videosignal att man gade transparent "overheadpapper" som man kunde producera snygga powerpointpresentationer med för visning på en gammal overheadapparat. Rent teoretiskt skulle det ju gå att skriva ut en bild i storlek 24x36mm på ett sådant papper som man sedan klipper ut och monterar i en diaram, men jag vet inte hur det blir med bildkvalitet och upplösning eller om sådant papper tål värmen från lampan i en diaprojektor, det blir sannolikt lite varmare än på en overheadapparat, som vad jag minns var ganska ljussvag. Färgen man skriver med måste ju dessutom vara transparent för att det inte enbart ska bli silhuetter på skärmen.
Det finns/fanns overheadfilm för laserskrivare som tål värmen. La man i fel film så blev det katastrof när plasten smälte på de heta valsarna i skrivaren.

JADU123 kanske kan återkoppla om vi är på rätt spår.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det fanns i alla fall förr i världen, när det inte var så vanligt med projektorer för videosignal att man gade transparent "Overheadpapper”[...].
Vi använde sådant för bara några månader sedan.
Min dotter ville måla en bild på väggen i sitt rum.
Vi tog en bild och skrev ut på sådant papper (film). Klippte och monterade i ram och använde diaprojektorn för att få upp bilden på väggen som hon målade av.

Dessa transparenser (den jag använde) är ganska mjuk och sladdrig, samt matt på sidan där bläcket ska fästa. Är nog ingen höjdare att göra exklusiva visitkort av. Men det kan ju finnas bättre kvaliteer än den vi hade liggande hemma.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att fota analogt (som nämnts tidigare) och lämna in på labb och sedan använda lamineringsmaskin istället för diaram kanske är ett alternativ.
 

martley

Aktiv medlem
Vi använde sådant för bara några månader sedan.
Min dotter ville måla en bild på väggen i sitt rum.
Vi tog en bild och skrev ut på sådant papper (film). Klippte och monterade i ram och använde diaprojektorn för att få upp bilden på väggen som hon målade av.

Dessa transparenser (den jag använde) är ganska mjuk och sladdrig, samt matt på sidan där bläcket ska fästa. Är nog ingen höjdare att göra exklusiva visitkort av. Men det kan ju finnas bättre kvaliteer än den vi hade liggande hemma.
Är det bara en färg så kan man göra som jag gjorde för några år sedan. Min dotter ville ha en text på väggen. Men eftersom jag inte hade varken någon overheadapparat, projektor eller diaprojektor så skrev jag ut texten i full skala fördelad på flera transparenta A4-papper som jag sedan fogade samman. Därefter skar jag ut texten med skalpell så att jag fick en schablon, som tejpades fast på väggen och jag lade sedan på färgen med en tvättsvamp.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tänkte testa göra ett visitkort i det genom att ta en bild på ett papper. Men hur gör man ens och var får jag tag på själva ramen?
Riktiga diabilder ser man dåligt på så länge man inte håller upp det mot en ljuskälla. Tror du får bättre visitkort om du sätter papper i en diaram, blir nog tillräckligt originellt. Diaramar har dom flesta fotoaffärer. Det är fram och baksida som du klämmer ihop.
 
ANNONS