Annons

Min bild används utan tillstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej
Har bilder på bla. Adobe stock och sökte på några av dom på Google bara för skojs skull.
Hittade en av mina bilder som inte har blivit nerladdade via Adobe och inte betalt för heller
Har skickat ett mail till Adobe men tänkte höra med er här om någon vet om dom bryr sig om detta eller är det jag själv som skall hålla på med dom som använder min bild?
Trevligt att företag tycker om mina bilder mindre trevligt att dom inte vill betala den lilla summan det gäller för det är ju inte mycket jag får men många bäckar små....

Hoppas att detta ligger på rätt ställe annars hoppas jag att ansvarig kan flytta den
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Hej
Har bilder på bla. Adobe stock och sökte på några av dom på Google bara för skojs skull.
Hittade en av mina bilder som inte har blivit nerladdade via Adobe och inte betalt för heller
Har skickat ett mail till Adobe men tänkte höra med er här om någon vet om dom bryr sig om detta eller är det jag själv som skall hålla på med dom som använder min bild?
Trevligt att företag tycker om mina bilder mindre trevligt att dom inte vill betala den lilla summan det gäller för det är ju inte mycket jag får men många bäckar små....

Hoppas att detta ligger på rätt ställe annars hoppas jag att ansvarig kan flytta den
Tråkigt att någon använder din bild utan tillstånd.

Jag vet inte hur benägna Adobe är att hjälpa till, men svaret på fråga bör väl finnas i ditt användaravtal med Adobe. Har du kollat i det?

Det är i vilket fall som helst bra att kolla vad som står i avtalet. I vissa avtal har man en skyldighet att kommunicera med Adobe innan man eventuellt agerar själv mot ”bildtjuven”.
 

mac60

Aktiv medlem
Tråkigt att någon använder din bild utan tillstånd.

Jag vet inte hur benägna Adobe är att hjälpa till, men svaret på fråga bör väl finnas i ditt användaravtal med Adobe. Har du kollat i det?

Det är i vilket fall som helst bra att kolla vad som står i avtalet. I vissa avtal har man en skyldighet att kommunicera med Adobe innan man eventuellt agerar själv mot ”bildtjuven”.
Hittar inget om detta i avtalet och väntar på svar från dom så jag tänkte mest kolla om någon haft samma problem.
Lite nyfiken om det blir annat pris om dom blir "tvingade" att köpa bilden

Sedan som sagt att det är ju trevligt att dom tycker om mina bilder😁
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om den som använder din bild finns i USA är där en fråga du bör tänka på innan du gör något annat: har du registrerat din bild hos USAs upphovsrättsmyndighet? Om du har reggat bilden så lär det vara värt besväret att göra något, men om du inte har reggat den så är det bara att glömma bildstölden.

Det är möjligt att Adobe har tagit på sig att regga bilden åt dig, men det bör i så fall framgå tydligt av avtalet med dem att de kommer att göra det.
 

PMD

Aktiv medlem
Om den som använder din bild finns i USA är där en fråga du bör tänka på innan du gör något annat: har du registrerat din bild hos USAs upphovsrättsmyndighet? Om du har reggat bilden så lär det vara värt besväret att göra något, men om du inte har reggat den så är det bara att glömma bildstölden.
USA har undertecknat Bernekonventionen så copyright-registrering borde väl inte spela något större roll numera?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
USA har undertecknat Bernekonventionen så copyright-registrering borde väl inte spela något större roll numera?
Du får gärna rätta mig om jag har fel, men vad jag förstår så garanterar Bernekonventionen inte mycket mer än att alla undertecknare skall behandla inhemska och utländska upphovsrättsägare på samma sätt.

USA kräver, för en någorlunda vettig behandling av upphovsrättsbrott, att verket har registrerats hos den federala upphovsrättsmyndigheten, om du i en eventuell rättegång vill ha mer än förlorad inkomst. Har du reggat ditt verk kan du få skadestånd och advokatomkostnader betalda av motparten, inte annars. (Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_registration , skrolla ner till avsnittet om USA)
 

mac60

Aktiv medlem
Du får gärna rätta mig om jag har fel, men vad jag förstår så garanterar Bernekonventionen inte mycket mer än att alla undertecknare skall behandla inhemska och utländska upphovsrättsägare på samma sätt.

USA kräver, för en någorlunda vettig behandling av upphovsrättsbrott, att verket har registrerats hos den federala upphovsrättsmyndigheten, om du i en eventuell rättegång vill ha mer än förlorad inkomst. Har du reggat ditt verk kan du få skadestånd och advokatomkostnader betalda av motparten, inte annars. (Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_registration , skrolla ner till avsnittet om USA)

Förstår jag er rätt att i USA får dom ta andras bilder och använda i reklam eller annat utan att fråga eller betala om man inte registrerat bilderna? Landet som har störst ersättningar och lättast att stämma i.
Samt att eftersom Adobe Stock är i USA bprde väl dom veta och fixa detta med dom bilder medlemmar lägger upp
 
Förstår jag er rätt att i USA får dom ta andras bilder och använda i reklam eller annat utan att fråga eller betala om man inte registrerat bilderna? Landet som har störst ersättningar och lättast att stämma i.
Samt att eftersom Adobe Stock är i USA bprde väl dom veta och fixa detta med dom bilder medlemmar lägger upp
Nej, det får de inte göra.

Däremot blir det svårare för en upphovsman att driva sin sak om verket inte är registrerat.
 

mac60

Aktiv medlem
Tänkte uppdatera händelserna efterhand och skall föröka lägga in bilder men den kommer senare
Fick svar från Adobe nu och tycker att det verkar som om dom inte bryr sig, Har tagit bort länken till företaget i svaret
Om jag fattar detta svar rätt så är dom inte säkra på om bilden är plockat eller såld. Bilden har inga nerladdningar hos Adobe så jag skickade svaret att den inte blivit såld via dom och jag har ingen annan som säljer för mig. Frågade igen om det är dom som skall kräva betalt eller jag
Skall bli intressant att se nästa svar
Vet inte om det finns någon här förstår språket bättre än jag, då får ni gärna berätta om jag missar något i deras svar
"
Dear Mats,

thanks a lot for your message. On the basis of the information provided, we have not yet been able to assign a license to the aforementioned use. We would like to point out that this does not necessarily mean that the user actually does not have a valid license.

You may also contact the responsible User to determine whether any such licensing is available.

If you have any questions, or to update your case, simply respond to this email."


Hej
Gjorde en sökning med goggle och hittade denna bilden som jag tagit som inte dom betalt för på deras sida


Är det ni som skall kontakta dom om detta eller?
 

mac60

Aktiv medlem
Tänkte uppdatera händelserna efterhand och skall föröka lägga in bilder men den kommer senare
Fick svar från Adobe nu och tycker att det verkar som om dom inte bryr sig, Har tagit bort länken till företaget i svaret
Om jag fattar detta svar rätt så är dom inte säkra på om bilden är plockat eller såld. Bilden har inga nerladdningar hos Adobe så jag skickade svaret att den inte blivit såld via dom och jag har ingen annan som säljer för mig. Frågade igen om det är dom som skall kräva betalt eller jag
Skall bli intressant att se nästa svar
Vet inte om det finns någon här förstår språket bättre än jag, då får ni gärna berätta om jag missar något i deras svar
"
Dear Mats,

thanks a lot for your message. On the basis of the information provided, we have not yet been able to assign a license to the aforementioned use. We would like to point out that this does not necessarily mean that the user actually does not have a valid license.

You may also contact the responsible User to determine whether any such licensing is available.

If you have any questions, or to update your case, simply respond to this email."


Hej
Ingen som har åsikt om deras svar till mig?
Väntar fortfarande på svar från mitt sista mail
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hm

Adobe säljer alltså licenser för nyttjande av din bild.
Om jag tolkar svaret rätt så har de inte sålt någon licens för din bild till den som du anser har stulit bilden.
Adobe tar inget ansvar för detta. (Han kanske rent av har licens på annat vis, tänker de). Och så ber de dig att kolla med tjuven hur det förhåller sig.

Går det att tekniskt bevisa att enda sättet för tjuven har varit via Adobe? Eller kan han ha hittat den på annat vis?
 

mac60

Aktiv medlem
Fick svar nu om mitt förra mail
"please contact the admin of the site by yourself.
If you have any questions, or to update your case, simply respond to this email."

och som jag läser det så vill dom att jag kontaktar dom själv
Och direkt efter detta så fick jag ett nytt mail
"Regarding your recent query 000
Your case has now been resolved
How satisfied were you with the service received"

Så nu är mitt ärende avgjort och stängt så jag undrar egentligen varför dom skall ha mesta delen av priset på bilder när dom inte kan hjälpa till med "lånade " bilder.
Dom borde ju ha möjligheten att skicka en räkning på ett högre pris för detta
Jag har kollat igenom mina bilder på flickr och youpic och kan inte hitta denna bild där och har inte heller lagt upp den någon annanstans vad jag kan komma ihåg
Har alltid varit försiktig med att inte lägga in bilder som ligger på Adobe till dessa andra ställen utan Adobe får "ensamrätt" på bilder och dom andra ställena kan jag blanda
Kan ha missat någon men tror inte det
Bilden i sig är ju inget speciellt och är i väldigt liten storlek som dom använder tror att den var ca 200 *300 och företaget har bilden på sin hemsida som finns för 5 eller 6 olika delstater i USA

Vet inte riktigt om det är lönt att ens skicka mail och be dom ta bort den och ännu mindre att be om pengar för den även om det kunde vara roligt att höra vilken ursäkt dom har samt om dom vill berätta var dom fått tag i den

Några förslag??
 

mac60

Aktiv medlem
https://enchantedchimney.com/chimney_cleaning_oakville.html

Nu har dom stängt vissa av sidorna och ändrat dom andra så den finns tydligen inte kvar längre
Har laddat upp bilden här både på min sida under lånebild för er som var intresserad av att se vad det var för bild men även försökt få med den här i svaret. Naturligtvis så finns mitt namn inte med på den bilden som dom använde
Har sparat sidorna från dom sedan tidigare så jag har ju bevis
 

Bilagor

mac60

Aktiv medlem
https://enchantedchimney.com/chimney_cleaning_oakville.html

Nu har dom stängt vissa av sidorna och ändrat dom andra så den finns tydligen inte kvar längre
Har laddat upp bilden här både på min sida under lånebild för er som var intresserad av att se vad det var för bild men även försökt få med den här i svaret. Naturligtvis så finns mitt namn inte med på den bilden som dom använde
Har sparat sidorna från dom sedan tidigare så jag har ju bevis


Söker man med Google på bilden så kommer företaget upp med min bild
Men går man vidare så på några är det fil 404 not found men vissa kommer man fram till en tydligen ändrad hemsida utan min bild
 
ANNONS