Annons

Tips bra minolta A/Sony A fattnings teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambergaren

Aktiv medlem
Finns det några bra äldre teleobjektiv som är värda att köpa istället för nytt teleobjektiv för Sony E fattning?

Så klart med adapter så de passar på Sony e-fattning :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tips: Välj rätt typ av adapter!

Det har skett väldigt viktiga och bra förbättringar kring hanteringen av gamla A-mounts i de nya Sony-kamerorna och även så pass gamla kameror som A7 II:eek:rna fick för något år sedan ny firmware som ändrade allt. Efter installeringen av FW så kan nu alla dessa objektiv fullt ut utnyttja fokuspunkterna på huvudsensorerna med rät Sony-adapter.

Tänk på att undvika de mest avancerade gamla Sony-adaptrarna LA-EA2 och 4 som har inbyggd fokusmotor för skruvdrivna objektiv och fast spegel. Dessa ger dig uråldrig AF motsvarande en gammal A77:a och det är ju numera helt onödigt. Välj istället LA-EA3 (som i princip bara är ett rör med fritt blås) om du har objektiv med inbyggd fokusmotor, då dessa får ett stort lyft just med den adaptern och de nya AF-algoritmerna som gör i stort sett alla AF-finesser tillgängliga även med gamla A-mountobjektiv. Detta inkluderar exv. följande ögonfokus.

Jag testade detta ihop med Bertil Norberg för något år sedan och vi konstaterade att både gamla Sony A och Sigma för samma fattning funkade förvånande bra. Däremot var det några Tamron som underpresterade med rörligt fokus.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Det har skett väldigt viktiga och bra förbättringar kring hanteringen av gamla A-mounts i de nya Sony-kamerorna och även så pass gamla kameror som A7 II:eek:rna fick för något år sedan ny firmware som ändrade allt. Efter installeringen av FW så kan nu alla dessa objektiv fullt ut utnyttja fokuspunkterna på huvudsensorerna med rät Sony-adapter.

Tänk på att undvika de mest avancerade gamla Sony-adaptrarna LA-EA2 och 4 som har inbyggd fokusmotor för skruvdrivna objektiv och fast spegel. Dessa ger dig uråldrig AF motsvarande en gammal A77:a och det är ju numera helt onödigt. Välj istället LA-EA3 (som i princip bara är ett rör med fritt blås) om du har objektiv med inbyggd fokusmotor, då dessa får ett stort lyft just med den adaptern och de nya AF-algoritmerna som gör i stort sett alla AF-finesser tillgängliga även med gamla A-mountobjektiv. Detta inkluderar exv. följande ögonfokus.

Jag testade detta ihop med Bertil Norberg för något år sedan och vi konstaterade att både gamla Sony A och Sigma för samma fattning funkade förvånande bra. Däremot var det några Tamron som underpresterade med rörligt fokus.
Jag läste den test du och Bertil gjorde. Suveränt bra. Tusen Tack.
Vet du hur det är med de objektiv jag föreslog?
Skruvdrivna först, var det väl, men sedan? Eller?
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Okej tack ska kolla den.
Har fått tag i en Minolta 100-300 mm F4-5.6 dock inte APO versionen. :)
Rent allmänt brukar man säga att gamla zoomobjektiv inte är så bra, men att det kan finnas godbitar bland de fasta objektiven.

En gång för några år sedan, frågade jag en säljare på Scandinavian, om något bra begagnat objektiv till min a-mount.
Han nämnde då detta objektiv. Bara det. Och det var inte för att de hade ett sådant begagnat att sälja, för det hade de inte.
En mycket fotokunnig vän sa samma sak.
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Rent allmänt brukar man säga att gamla zoomobjektiv inte är så bra, men att det kan finnas godbitar bland de fasta objektiven.

En gång för några år sedan, frågade jag en säljare på Scandinavian, om något bra begagnat objektiv till min a-mount.
Han nämnde då detta objektiv. Bara det. Och det var inte för att de hade ett sådant begagnat att sälja, för det hade de inte.
En mycket fotokunnig vän sa samma sak.
Okej, va det minoltas 100-300 objektiv de rekommenderade? :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag läste den test du och Bertil gjorde. Suveränt bra. Tusen Tack.
Vet du hur det är med de objektiv jag föreslog?
Skruvdrivna först, var det väl, men sedan? Eller?
Vem har tillverkat de objektiv du pratade om (din 200mm/2,8 antar jag). Har du fler du undrar över.

Sony A-mounts var klockrena - även zoomen 70-400mm om jag kommer ihåg rätt. Förvånande bra. Även Sigma-objektiven Bertil hade funkade bra. De enda vi hade problem med följande Eye focus var Tamron-objektiven han hade. Dessa funkade dock med AF-S single shot.

Bertil testade med mitt A7 III-hus och det gick så bra att han köpte ett likadant fast han ju hade en A99 II redan som ju är ett väldigt bra hus det med.

Har man som en del gamla Minolta-A med skruvdriven AF så finns ingen annan väg än med LA-EA2 (APS-C) eller LA-EA4 (APS-C och FF) men då säger man också adjö till många nya AF-funktioner såsom Eye Focus och en del äldre såsom DMF (Direct Manual Focus) med sömlös Focus Aid-förstoring.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Rent allmänt brukar man säga att gamla zoomobjektiv inte är så bra, men att det kan finnas godbitar bland de fasta objektiven.

En gång för några år sedan, frågade jag en säljare på Scandinavian, om något bra begagnat objektiv till min a-mount.
Han nämnde då detta objektiv. Bara det. Och det var inte för att de hade ett sådant begagnat att sälja, för det hade de inte.
En mycket fotokunnig vän sa samma sak.
"Gamla" är väl rätt relativt men det är väl hyfsat safe att skaffa eller använda gamla A-mount G-objektiv. De vi testade funkade finfint med LA-EA3 och det gäller ju även de mer moderna vita telezoomarna. Skruvdrivet skulle jag undvika såsom gamla "beer can" (70-200) och "big beer can" (70-300 om jag inte missminner mig). De var OK på sin tid (har haft båda) och jag gillar fortfarande "beer can" bokehn men särskilt åt långa sidan tapppar båda starkt i skärpa - i alla fall de ex. jag hade. Med skruvdrivet så används heller inte en hel del av de nya AF-funktionerna och det är väl synd att säga nej till det eller hur? Dessutom är LA-EA2 och -4 adaptrarna tyngre och klumpigare än LA-EA3 främst för att den även har fokusmotor och fokussensor inbyggd.
 
ANNONS