Annons

DSLR till actionsportfilmning

Produkter
(logga in för att koppla)

abqe

Ny medlem
Hejsan!

Jag ska köpa en kamera till att filma actionsporter, mest downhill och skidåkning men även lite annat. Har tittat på Nikon d3300 och tycker den ser riktigt bra ut för pengarna då den kan filma 1080p i 60fps. Finns det någon annan bra kamera som kan filma i 1080p 60fps i samma prisklass (under 5000kr) eller är det d3300 som gäller då?

Tänkte också köpa en "flycam" eller liknande så kom gärna med förslag på någon sådan.

Även stativ med bra kvalitet som går att filma med utan massa glapp och liknande.

Nu blev det mycket men när jag tänker efter behöver jag en quick release platta också så kom gärna med förslag till det med.

Tack på förhand, Albin
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om det i första hand är filmning du är ute efter, är det nog bättre att välja spegellöst eller en riktig videokamera. Autofokus vid filmning på DSLR brukar inte vara över sig bra. Undantaget möjligen Canon 70D som tyvärr ligger en del över budget, i vart fall som ny.

Vad det gäller stativ så är Siruis prylar väldigt prisvärda.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tankar

Saken är väl den att spegellösa oftast har bättre AF och framför allt följande AF än DSLR-kameror. majoriteten av dessa har ingen följande AF alls. Då är det följande som gäller : fokusera -filma-hoppas att hela scenen blev skarp. (Eller att använda tillbehör så att man kan fokusera manuellt (Inte aktuellt för dig pga budget). Det finns undantag. t.ex. EOS 70D som nämndes som har en väldigt bra följande AF. Har inte sett några tester på hur de bästa spegellösa står sig mot denna. Hursomhelst är nog det bästa rådet det du redan fått: Kör på en riktig videokamera! Du kan ju plocka ut stillbilder från filmen som tål att tryckas i mindre format eller som täcker en vanlig datorskärm eller en HD-tv åtminstone. Och detta till ett lägre pris.
 
ANNONS