Annons

Hur bra är egentligen Nikons DR mot fuji GFX?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Bilderna är inte lika redigerade, väldigt svårt att jämföra när färg och kontrast är högre i ena bilden.

Generellt tycker jag det är fel att jämföra bilder sida vid sida. Det är som jag brukar säga som att jämföra hastigheten på två bilar där de tvingas köra lika snabbt.

Gasa på med redigering, kurvor, färger, lyft skuggor eller hela bilden och se vilken bild du kan redigera mest.

Nog vill du ha den kamera du kan felexponera mest? För visst redigerar du bilder?
Det sista var väl tramsigt Ola ?
jag tror att han som redigerade bilderna hade fått högdagarna att se likadana om Nikon hade haft lika mycket information i dom partierna. Att färgen kan skilja är normalt fuji har mer färg i sin grundinställning än vad min Nikon D850 har.
 

snap01

Aktiv medlem
Nejdå, lite ironi klarar du nog som svar på inlägget, (inte ursprungsfrågan).
Om jag minns rätt så hade tex Nikon d800 ett pressat iso 64 läge Alltså lite fejkat sådant. NU när jag googlade så har min D850 fått ett lägre bas iso 64 med ett iso 32 (fejk) läge.

Om Iso 64 håller samma kvalitet på alla delar som ett iso 100 gör det har jag ingen aning om på D800 gjorde det inte det i alla fall.
 

iSolen.se

Guest
Det sista var väl tramsigt Ola ?
jag tror att han som redigerade bilderna hade fått högdagarna att se likadana om Nikon hade haft lika mycket information i dom partierna. Att färgen kan skilja är normalt fuji har mer färg i sin grundinställning än vad min Nikon D850 har.
Det sista var kanske otydligt. Nog har vi alla fotat och när man sen jobbar med bilden upptäcker man att ett hörn har för lite ljus. Då fixar man det.

Det känns för mig viktigare än att kameran ger bra bilder när alla förutsättningar är bra.
 

iSolen.se

Guest
Om jag minns rätt så hade tex Nikon d800 ett pressat iso 64 läge Alltså lite fejkat sådant. NU när jag googlade så har min D850 fått ett lägre bas iso 64 med ett iso 32 (fejk) läge.

Om Iso 64 håller samma kvalitet på alla delar som ett iso 100 gör det har jag ingen aning om på D800 gjorde det inte det i alla fall.
D800, D810 och D850 ger ökat DR på ISO64. Fotar oerhört mycket där, ISO100 och 200. Inte är ISO64 fejkat.

Tittar fortfarande på Fujin som andra kamera, den är bara så trevlig att jobba med.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D800, D810 och D850 ger ökat DR på ISO64. Fotar oerhört mycket där, ISO100 och 200. Inte är ISO64 fejkat.

Tittar fortfarande på Fujin som andra kamera, den är bara så trevlig att jobba med.
ISO 64 kom med D810, så de kameror från Nikon som har det är D810, D850 och Z7. D800(e) har bas-ISO på 100.
 
ANNONS