Annons

Fuji XT3 har lanserats

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Har i dagsläget en XT10 och funderar på om nästa steg blir att uppgradera till XT3.
Testade att fotografera lite norrsken i förra veckan och hade svårt att få till rätt fokus då sökaren blir enormt "brusig" i dåligt ljus. Det kan också vara så att jag måste testa med lite andra inställningar......Men det är å andra sidan en bra anledning till uppgradering ;)
Inte haft samma problem alls på Sony a6000 eller Panasonic GX80.

Någon som hunnit testa XT3 för norrsken eller andra mörka förhållanden?
Har fotat lite astro med min X-T2 och även där blir EVF:en rätt brusig i mörkare förhållanden :( Kan tänka mig att X-T3:an är lite bättre dock. Du kan ju fråga nån som har X-H1 annars också för den har ju likadan EVF som X-T3:an vad jag vet :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Misstänker att det har att göra med uppdateringsfrekvensen. Vid högre frekvens blir bilden mer flytande men der samlas mindre ljus per uppdatering. Kan detta ställas in i XT10 osv? Man kan i många fall höja från t ex 60/s till 120/s och tvärtom. Vet inte om det går att sänka ytterligare (<60)?
 

SallyIV

Aktiv medlem
½ OT, men min T1 (och E2) är löjligt dåliga i dåligt ljus - beroende på inställning. Borde varit en FW fix.. Se nedan:

http://www.boxedlight.com/XT1/index.htm

"When shooting in extremely dark (almost pitch black) situations in manual focus mode with a lens wide open and focus peaking turned on the EVF and LCD will "sparkle". I call it Fireflies. If you have ever used night vision devices you know that some of them produce a firefly effect... sparkles of light in the viewfinder. It is very important to understand that the X-T1 does this ONLY under extreme circumstances using manual focusing and focus peaking... Turn off focus peaking and the Fireflies go away. "

-J!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har fotat lite astro med min X-T2 och även där blir EVF:en rätt brusig i mörkare förhållanden :( Kan tänka mig att X-T3:an är lite bättre dock. Du kan ju fråga nån som har X-H1 annars också för den har ju likadan EVF som X-T3:an vad jag vet :)
Jag testade min X-H1 ot den mörka skogen bakom huset. Givetvis går det inte ställa skärpan eftersom den är nästan becksvart.
Det flimrar ganska bra i sökaren. Nu hade jag nog kameran på boost mode så den uppdaterar sökaren 100ggr/sek.

Att det flimrar i sökaren när det nästan är kolsvart är nog nog nästan omöjligt att läsa med dagens teknik. Den svaga signalen från sensorn måste förstärkas extremt mycket för man skall se något. Det leder till brus och störningar i sökaren.
Tror inte detta bara gäller hos Fuji.
Det finns lägen där en dSLR har sina fördelar.
 

smislo

Aktiv medlem
https://fujiaddict.com/2018/10/18/fringer-adding-impressive-ef600-4l-ii-support-in-next-firmware-2-50/

"...The above is a crop from the video above showing how face tracking eye AF works with the Canon EF600/4L II on the Fujifilm X-T3 shooting at 11fps AF-C. The upcoming firmware 2.50 should make action photographers very happy because the Fujifilm X-T3 is great for capturing subjects in motion.

Read more: https://fujiaddict.com/2018/10/18/fringer-adding-impressive-ef600-4l-ii-support-in-next-firmware-2-50/#ixzz5UMBjjZsh..."
 

Bengf

Aktiv medlem
Tony Northrup testar de senaste spegellösa kamerorna för sportfotografering.

https://youtu.be/-oXHiORuRk0

DPR testade A7III under en fotbollsmatch där dom båda lagen hade olika tröjfärger som brukligt förstås, med ena laget gick det då mycket bättre även när andra spelare sprang framför så hittade A7III snabbt tillbaka och kunde fortsätta att följa, det var någon form av reklam eller mönster på bröstet som hjälpte mycket, antalet keepers var högt, men betydligt sämre med det andra lagets tröjor, där kunde inte fokusen bestämma sig utan hoppade till andra närvarande.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Testade XT-3 på Scandinavian Photo igår, bildkvalitén var nog densamma men nog kändes den lite piggare allt........................Men väntar nog på XH-2 eller EOS R om sisådär 1.5 år...............................
 
ANNONS