Annons

Fujifilm X-E3 - Firmware krånglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Najze

Aktiv medlem
Försöker uppdatera firmware, men det går inte att kopiera dat-filen från Windows 10 till kameran. Kameran dyker upp, som en lagringsenhet, den är formaterad, men inget händer när jag kopierar över filen. Får inga felmeddelanden, ingenting. Har provat på två olika minneskort, två olika datorer, olika kablar, olika USB-uttag. Vad har jag missat?

Får inte anslutningen trådlöst att fungera heller så den lösningen är också borta.

Minneskortet är inte låst.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Försöker uppdatera firmware, men det går inte att kopiera dat-filen från Windows 10 till kameran. Kameran dyker upp, som en lagringsenhet, den är formaterad, men inget händer när jag kopierar över filen. Får inga felmeddelanden, ingenting. Har provat på två olika minneskort, två olika datorer, olika kablar, olika USB-uttag. Vad har jag missat?

Får inte anslutningen trådlöst att fungera heller så den lösningen är också borta.

Minneskortet är inte låst.
Kopiera det till minneskortet direkt från datorn. Slå på datorn och håll ner disp/back-knappen när du startar kameran. Nu skall du få upp en meny för att uppdatera.
 

martinot

Aktiv medlem
Försöker uppdatera firmware, men det går inte att kopiera dat-filen från Windows 10 till kameran. Kameran dyker upp, som en lagringsenhet, den är formaterad, men inget händer när jag kopierar över filen. Får inga felmeddelanden, ingenting. Har provat på två olika minneskort, två olika datorer, olika kablar, olika USB-uttag. Vad har jag missat?

Får inte anslutningen trådlöst att fungera heller så den lösningen är också borta.

Minneskortet är inte låst.
Ingen aning vad som är problemet med din dator - men det har absolut noll att göra med XE3:ans firmware.

Det är själva din dators hantering av att kopiera filer till SD-kortet som felar.

Prova vilken annan fil som helst (tex. bild eller textfil) om du inte tror på det.
 

Najze

Aktiv medlem
Kopiera det till minneskortet direkt från datorn. Slå på datorn och håll ner disp/back-knappen när du startar kameran. Nu skall du få upp en meny för att uppdatera.
Det är precis det som inte går. Och som ovan skriver så går det inte att kopiera några filer till minneskortet via datorn. Det finns inga inställningar på kameran hur datorn ska tolka kamerans som typ av enhet?
 

Endymion

Medlem
Koppla inte in kameran direkt i datorn! Om du har en kortläsare på den (på datorn alltså, vilket du borde ha) stoppa in det formaterade minneskortet och för över firmware-filen till kortet. Stoppa in kortet i kamera och uppdatera.
/Thomas
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Koppla inte in kameran direkt i datorn! Om du har en kortläsare på den (på datorn alltså, vilket du borde ha) stoppa in det formaterade minneskortet och för över firmware-filen till kortet. Stoppa in kortet i kamera och uppdatera.
/Thomas
Det var vad jag också syftade till. Formatera alltid korten i kameran men ta ut dem och läs över bilder eller läs saker till det tomma kortet.
Jag har 3 Fujikameror och mina uppdateringar fungerar varje gång. Det kan finnas buggar men programvaran laddas alltid till kameran utan problem.
 

Najze

Aktiv medlem
Det var vad jag också syftade till. Formatera alltid korten i kameran men ta ut dem och läs över bilder eller läs saker till det tomma kortet.
Jag har 3 Fujikameror och mina uppdateringar fungerar varje gång. Det kan finnas buggar men programvaran laddas alltid till kameran utan problem.
Har ingen kortläsare, men får låna hem jobbdatorn som har det då.

Tycker det är märkligt att det inte går via datorn, har fungerat med alla tidigare kameror.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har ingen kortläsare, men får låna hem jobbdatorn som har det då.

Tycker det är märkligt att det inte går via datorn, har fungerat med alla tidigare kameror.
Tydligen läste du inte instruktionerna som Fuji beskriver vid varje uppdatering.
Tror du provat att uppdatera firmware via kameran. Att kommunicera direkt mellan kamera och dator genom usb var något vi gjorde för 15 år sedan.
Numera kör åtminstone jag allt med minneskortet och datorn. Använd kortläsare eller läsaren som är inbyggd i datorn.
 

snap01

Aktiv medlem
Tydligen läste du inte instruktionerna som Fuji beskriver vid varje uppdatering.
Tror du provat att uppdatera firmware via kameran. Att kommunicera direkt mellan kamera och dator genom usb var något vi gjorde för 15 år sedan.
Numera kör åtminstone jag allt med minneskortet och datorn. Använd kortläsare eller läsaren som är inbyggd i datorn.
Nikon kör oxå via minneskort.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tydligen läste du inte instruktionerna som Fuji beskriver vid varje uppdatering.
Tror du provat att uppdatera firmware via kameran. Att kommunicera direkt mellan kamera och dator genom usb var något vi gjorde för 15 år sedan.
Numera kör åtminstone jag allt med minneskortet och datorn. Använd kortläsare eller läsaren som är inbyggd i datorn.
Det beror nog på vilken kamera man har. För 15 år sedan köpte jag min Konica Minolta och då gjorde man precis som ni nu gör - man lade firmware-filen direkt på kortet. Sedan när Sony köpte KonicaMinolta och kamerorna fick USB-kontakter gick man vid något tillfälle över till uppdatering via datorprogram och USB.

Jag har aldrig fattat varför man tog detta steg då det ju är att be om problem. Istället för att en enhet kan skita sig så har man två och dessutom däremellan flera olika gränssnitt som ju består av två fysiska sådana och ovanpå detta ett datorprogram som lever i en multikörningsmiljö med allt vad det innebär.

Igår uppdaterade jag firmware i min Sony A7III och precis när jag skulle dra igång uppdateringsprocessen så gick Sonys PlayMemories-program (vilket jäkla namn är bara inte det?) igång och ville föra över bilder från kameran samtidigt. Inte helt lyckat så jag avinstallerade det innnan jag gjorde ett nytt försök.

Varför inte bara "keep it simple" och lägga filen på kortet? Finns det någon poäng med att skapa hela denna komplexa lösning med datorer och kablar och datorprogram som jag har missat? Som det nu är så ber man ju om problem som man inte borde behöva ha.

Så Sony har alltså gjort precis tvärtom under dessa 15 år, för där gick man ju från att lägga filen på kortet som de flesta tycks göra idag till en mycket mer komplex och sårbar lösning, men det fanns ju inga USB-kontakter på kamerorna då så man hade ju inte de alternativ man har idag.
 

Najze

Aktiv medlem
Så länge man har en minneskortsläsare är det ju inga problem, men det får man ju inte med och är nog inte något som alla som äger en kamera har, om man inte fotar mycket.

Nog om det, provar med macen senare för att se om det funkar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så länge man har en minneskortsläsare är det ju inga problem, men det får man ju inte med och är nog inte något som alla som äger en kamera har, om man inte fotar mycket.

Nog om det, provar med macen senare för att se om det funkar.
De flesta Macar som finns har en SD -läsare fast inte min senaste. Där har jag en extern adapter av många skäl.
De flesta som fotar hyfsat mycket har nog alla externa minneskortläsare.
En bra minneskortläsare som Lexar kostar inte många hundra kronor.
Ledsen men du verkar vara en riktig nybörjare. Inget fel i det för det har vi alla varit.
Jag skall gärna lotsa dig igenom problemen om du vill. Det är inte så lätt vi ett forum.
Skicka mig ett mail via min användare så kan vi sedan via telefon lösa problemen.
Det är väldigt svårt att hjälpa till med den här typen av problem när man inte är i direktkontakt med varandra.
 

Najze

Aktiv medlem
Tack för vänligheten, men har byggt egna datorer sedan tio års ålder och jobbar som webbdesigner så teknik är normalt sett min starka sida. Detta däremot, eller kameror, är det dock inte. Men hoppas på att lära mig.

Någon bra grundkurs som är gratis på nätet som ni kan rekommendera? Med grunderna i fotografering.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för vänligheten, men har byggt egna datorer sedan tio års ålder och jobbar som webbdesigner så teknik är normalt sett min starka sida. Detta däremot, eller kameror, är det dock inte. Men hoppas på att lära mig.

Någon bra grundkurs som är gratis på nätet som ni kan rekommendera? Med grunderna i fotografering.
Det finns en hel del hos Fotosidan. Sedan har internet givetvis massor om man kan engelska.
Läs på lite grann och gå ut och testa. Det viktigaste efter man lärt grunderna är att gå ut och fotografera. Detta är en hobby där erfarenhet spelar en stor roll.
Man kanske vara född till fotograf. Fast det tror jag är är ett undantag.
Det är mycket man skall lära sig. Komposition, Bildbehandling, AF på svåra motiv,
Det är här vi behöver de där 10 000 timmarna på att bli bra på något.
 

Najze

Aktiv medlem
Det fungerade bra på macen, så uppdateringen är nu fixad. Får skaffa en extern minneskortsläsare helt enkelt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det fungerade bra på macen, så uppdateringen är nu fixad. Får skaffa en extern minneskortsläsare helt enkelt.
Om du inte redan har en modern dator med SD USB3 läsare så gör det.
LR tar lite extra tid för att läsa in Fuji raw-filer. Så snabba kort och bra kortläsare lönar sig i längden.

Lycka nu till med din nya kamera. Jag har själv använt olika Fuji-kameror under 9 år. Det var främst i början lite jobbigt att ta till sig en annan kamera efter 12 år med Canon. Fast Fujis menyer var klart mer klumpiga på den tiden.
Av olika skäl har jag gått tillbaka att också köra Canon 5D MIIV. Fast detta beror mest på att jag redan har en massa objektiv och andra saker.

Jag fotar lika bra med en X-PRO2, X-H1 som med en 5D MIV i 99% av alla tillfällen. Ser på skärmen inte ens skillnad på bilderna. Inte heller i A2 utskrifterna.
Så vet att du har en väldigt bra kamera och att den kan ta otroligt bra bilder. Om bilden sedan tilltalar andra är något både du och jag alltid måste jobba på. Det är inget kameran fixar.
 
Senast ändrad:

Najze

Aktiv medlem
Om du inte redan har en modern dator med SD USB3 läsare så gör det.
LR tar lite extra tid för att läsa in Fuji raw-filer. Så snabba kort och bra kortläsare lönar sig i längden.

Lycka nu till med din nya kamera. Jag har själv använt olika Fuji-kameror under 9 år. Det var främst i början lite jobbigt att ta till sig en annan kamera efter 12 år med Canon. Fast Fujis menyer var klart mer klumpiga på den tiden.
Av olika skäl har jag gått tillbaka att också köra Canon 5D MIIV. Fast detta beror mest på att jag redan har en massa objektiv och andra saker.

Jag fotar lika bra med en X-PRO2, X-H1 som med en 5D MIV i 99% av alla tillfällen. Ser på skärmen inte ens skillnad på bilderna. Inte heller i A2 utskrifterna.
Så vet att du har en väldigt bra kamera och att den kan ta otroligt bra bilder. Om bilden sedan tilltalar andra är något både du och jag alltid måste jobba på. Det är inget kameran fixar.
Känns bra att höra. Får ha lite tålamod och öva! Tack för engagemanget!
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för vänligheten, men har byggt egna datorer sedan tio års ålder och jobbar som webbdesigner så teknik är normalt sett min starka sida. Detta däremot, eller kameror, är det dock inte. Men hoppas på att lära mig.

Någon bra grundkurs som är gratis på nätet som ni kan rekommendera? Med grunderna i fotografering.
Detta handlar inte om kameror, men om hantering av minneskort i datorer. I detta fallet vanliga SD-kort. Dessa finns i massor av andra prylar än kameror, och funnits sedan mer än 15-20 år tillbaka.

Lösning om din dator inte redan har en inbyggd SD-läsare

Har du USB-portar av rektangulärt snitt så köp denna för 150 pix:
https://www.dustinhome.se/product/5010795292/mobilelite-g4

Har du USB-portar av modernt rundat snitt (USB C) så köp denna för 300 pix:
https://www.dustinhome.se/product/5011072324/extreme-pro

En julklapp till dig själv som löser dina problem! 🙂🎅
 
ANNONS