Annons

Dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Understundom tar jag med kameran på folkmusikjam i en källare i Gamla Stan på tisdagkvällar och där är det enormt dålig belysning, mest stearinljus.

Jag har funderat på att skaffa mig en 56/1,2, jag har provat med en helt manuell Takumar 55/2, men jag lyckas bättre med 18-55 efetersom den har stabilisering, vilket Fujis fasta objektiv inte har.

Jag bifogar en obeskuren bild och en detaljförstoring av greppbrädan.

X-T20, 18-55/2,8-4, 55 mm och full öppning, 1/10 s och 12800 ISO.

Visst, brusig och litet känsla av Tri-X i ljummen D-72 som man höll på med för 50 år sedan, det skulle ju vara kornigt, men jag är ändå imponerad av att det är möjligt.

Fast det är klart, Sony a7III och deras 85/1,4 (eller någon annan FF...) hade väl flyttat ned lågljusgränsen en bit till, men helt omöjlig att få ned i fiollådan då...
 

Bilagor

ajoe

Aktiv medlem
Jovisst, jag har funderat på Fujis 50/2. Men för det jag gör hade jag så gärna velat ha stabilisering.

Ständigt dessa kompromisser, Sony lyckas få in IBIS i ett kamerahus som är exakt lika stort som T2, trots FF-sensor.
 

snap01

Aktiv medlem
fuji hanterar bruset på ett snyggt analogt sätt. Tycker det många gånger ser bättre ut än från min D850. Jag brukar köra med fuji 35mm 1,4 som är utmärkt att köra med i sämre ljus.
 
ANNONS