Annons

Vita prickar i högkontrastmotiv

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Det verkar ju luta åt att det kanske är så.


Det kan man kanske ta reda på genom att prova olika sorters demosaicmetoder på en lämplig råfil.
Hur gör du konkret för att kolla olika demosaicing metoder?

Ps. samma effekt (problem?) kan även ses från andra kameror i liknande ljussituationer, men just hos Fuji blir det tydligare, mer och oftare. Jag vet att Fuji tidigt hade problem med utbrända högdagrar och funderar på om problemet kan vara att deras X-Trans är känsligare för klippning i högdagrarna än andra sensorer. För mig som går runt och plåtar i stort sett varje dag när det är mörkt så här års blir det påtagligt att det är stor skillnad om jag jämför med andra kameror jag har eller har haft, och det helt oavsett väder och vind (som någon var inne på).
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Hur gör du konkret för att kolla olika demosaicing metoder?

Ps. samma effekt (problem?) kan även ses från andra kameror i liknande ljussituationer, men just hos Fuji blir det tydligare, mer och oftare. Jag vet att Fuji tidigt hade problem med utbrända högdagrar och funderar på om problemet kan vara att deras X-Trans är känsligare för klippning i högdagrarna än andra sensorer. För mig som går runt och plåtar i stort sett varje dag när det är mörkt så här års blir det påtagligt att det är stor skillnad om jag jämför med andra kameror jag har eller har haft, och det helt oavsett väder och vind (som någon var inne på).
Nu är jag med på tåget. Tittar man på cyberphotos bilder så är det inga problem utan nåt helt naturligt.
Svårare att se på dina bilder pga bildstorleken, men som du säger så blir det rätt osnygga klippta prickar.
Haft bekymmer med min x-t2 men då har det varit bokeh som fått något väldigt konstigt över sig. Fick tips om att det kan vara demosaicing parametrarna man kan behöva ratta på, men gjorde inga fler försök att fixa dessa problembilder.
Upplever att x-trans bilder är mycket krångligare överlag att jobba med och alldeles för lite (eller svårhittad) dokumentation på handfasta tips om rawfils
inställningar mm.
 

Erik X

Aktiv medlem
Prova att ta ett par till 'glitter i snö' mörker-bilder i sekvens där du riktar om kameran en mikroskopisk liten aning i sidled mellan bilderna. Men flytta inte kamerans position i höjd eller sidled.
Kolla sen i bilderna om glitterpunkterna har flyttat med i panoreringen (isåfall kommer de bevisligen från reflektion i iskristaller) eller om de ligger kvar på exakt samma pixlar vilket skulle tyda på något skumt med sensor, döda-pixlar-kompensering, dammkorn, raw-konvertering eller liknande..

Jag kan tänka mig att dagens LED-utebelysning ger en del för ögat osynligt ultraviolett ljus som kameran kanske överreagerar på, men det måste ju isåfall vara iskristaller som fokuserar och riktar detta ljus mot kameran..

I DxO Photolab finns en reglage för 'Microcontrast', jag har inte testat men jag kan tänka mig att om man skulle dra upp detta till max så kommer pyttesmå iskristallblänk i en i övrigt mörk bild att bli kraftigt förstärkta och kanske överstyrda.. Finns det någon liknande 'kontrastförbättring' i kameran tro? Men i raw så borde det ju inte hända i alla fall..

Förresten, det är inte bara 'hotpixels' som dyker upp vi långa exponeringstider? Såna har jag råkat ut för men de har bara drabbat en färgkanal i taget och dykt upp vid typ 20 - 100s.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är så här myter skapas på internetforum. Vi har inte sett en vettig bild på problemet. Alla gissar vilt vad som kan vara problemet.
Jag har tagit väldigt många bilder med Fuji och detta jag inte upplevt.
Nu börjar vi höra att Fuji klipper högdagrar mer än andra APS-C.

Är detta överhuvudtaget ett problem. Att Alf får problem när han fotar mitt i natten kanske inte är ett problem utan handlar om inställningar fler att han måste använda så hög ISO att det är på gränsen för kameran.

Så snälla Alf ge oss fakta om det skall vara meningsfullt att gräva vidare och en länk till en bild som gör man ser problemet i bättre upplösning.

Kör du raw? Vilken kameramodell av Fuji använder du? Vilken ISO är bilden tagen med?

Utan sådan info blir all analys meningslös och bara vilda gissningar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu börjar vi höra att Fuji klipper högdagrar mer än andra APS-C.
2011/2012 var det så men inte med X-Trans. Fujifilm X10 och X-S1 hade ett sådant problem där utfrätt högdager blödde över till resterande pixlar och då i en perfekt vit cirkel. Riktigt fult. Fuji orbs kan man bildgoogla. Fujifilm försökte sig på en firmwareuppdatering som gick ut på att höja ISO-talet vid motiv där det kunde tänkas ske. Det gick så där. Ett sensorbyte till en nyare sensor var det enda som hjälpte.
Personligen ägde jag då en X100 som hade släppts månader innan och som hade ett annat känt fabrikationsfel, f/2 oavsett vad man valde, men några vita cirklar där högdagern blödde över fann jag aldrig.
Vilken kameramodell av Fuji använder du?
X100F har han skrivit att han äger. Han har även länkat till en sådan hos Cyberphoto.
 

ztenlund

Aktiv medlem
2011/2012 var det så men inte med X-Trans. Fujifilm X10 och X-S1 hade ett sådant problem där utfrätt högdager blödde över till resterande pixlar och då i en perfekt vit cirkel. Riktigt fult. Fuji orbs kan man bildgoogla. Fujifilm försökte sig på en firmwareuppdatering som gick ut på att höja ISO-talet vid motiv där det kunde tänkas ske. Det gick så där. Ett sensorbyte till en nyare sensor var det enda som hjälpte.
Personligen ägde jag då en X100 som hade släppts månader innan och som hade ett annat känt fabrikationsfel, f/2 oavsett vad man valde, men några vita cirklar där högdagern blödde över fann jag aldrig.
X10 och X-S1 hade Fujis egna EXR-historia. X100 hade en vanlig bayersensor av samma grundtyp som i Nikon D90, så att den inte drabbades av problemen från de två tidigare nämnda kamerorna är kanske inte så konstigt.
 

alfin

Aktiv medlem
Kan vi få reda på exponeringstid och ISO? Gärna en länk till råfilen som redan frågats efter!

Jag har just kollat igenom mina snöbilder tagna med X-Pro2 och kan inte hitta något som liknar vare sig din bild eller de bilder som Cyberphoto visar.

Vid ISO 6400 och längre tider kan jag hitta lite varma pixlar, vare sig det är snö eller ej.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
2011/2012 var det så men inte med X-Trans. Fujifilm X10 och X-S1 hade ett sådant problem där utfrätt högdager blödde över till resterande pixlar och då i en perfekt vit cirkel. Riktigt fult. Fuji orbs kan man bildgoogla. Fujifilm försökte sig på en firmwareuppdatering som gick ut på att höja ISO-talet vid motiv där det kunde tänkas ske. Det gick så där. Ett sensorbyte till en nyare sensor var det enda som hjälpte.
Personligen ägde jag då en X100 som hade släppts månader innan och som hade ett annat känt fabrikationsfel, f/2 oavsett vad man valde, men några vita cirklar där högdagern blödde över fann jag aldrig.

X100F har han skrivit att han äger. Han har även länkat till en sådan hos Cyberphoto.
Jo tack hade X-10 på den tiden. Kunde ibland se bedrövlig ut.

Har någon annan uptäckt att LR nu fungerar mycket bättre i de senaste versionerna om man prenumererar Version 8,1 av LR är helt OK för min del. Den motsvarar nu ungefär vad jag får ut av ON1 2019 eller Capture One 12.

Jag tog en fil som borde ge mig alla negativa konsekvenser av dålig upplösning av (foliage) alltså grenverk, blad och brunt gräs mm.
Jag har dragit ganska hårt i den här filen för att se om jag fick några av de gamla problemen. Fast det verkar fungera bra.
Skärpan är satt till 60 vilket aldrig fungerade förr Fick mer stanna vid 25. Det blev direkt korvartefakter om jag gick högre. Jag har har dragit upp clarity till 30 som förr oftast också gjorde att filen fick mer artefakter.
Gräs stenar och buskar ser ra ut.

Detta är en bild där jag trodde jag skulle få alla de problem jag upplevt för något år sedan.
Nu fungerar det hela mer som med en Canon eller annan Bayer array kamera.
Så verifiera gärna detta. Jag tror faktiskt LR och Adobe har jobbat i det fördolda och har löst problemen. Har inte sett de meddelat att att problemen är lösta. Jag tror faktiskt de skäms för det tog så lång tid.
Den här länken tar er till en större bild av min lilla test.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382897/3692479.htm
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Jo tack hade X-10 på den tiden. Kunde ibland se bedrövlig ut.

Har någon annan uptäckt att LR nu fungerar mycket bättre i de senaste versionerna om man prenumererar Version 8,1 av LR är helt OK för min del. Den motsvarar nu ungefär vad jag får ut av ON1 2019 eller Capture One 12.

Jag tog en fil som borde ge mig alla negativa konsekvenser av dålig upplösning av (foliage) alltså grenverk, blad och brunt gräs mm.
Jag har dragit ganska hårt i den här filen för att se om jag fick några av de gamla problemen. Fast det verkar fungera bra.
Skärpan är satt till 60 vilket aldrig fungerade förr Fick mer stanna vid 25. Det blev direkt korvartefakter om jag gick högre. Jag har har dragit upp clarity till 30 som förr oftast också gjorde att filen fick mer artefakter.
Gräs stenar och buskar ser ra ut.

Detta är en bild där jag trodde jag skulle få alla de problem jag upplevt för något år sedan.
Nu fungerar det hela mer som med en Canon eller annan Bayer array kamera.
Så verifiera gärna detta. Jag tror faktiskt LR och Adobe har jobbat i det fördolda och har löst problemen. Har inte sett de meddelat att att problemen är lösta. Jag tror faktiskt de skäms för det tog så lång tid.
Den här länken tar er till en större bild av min lilla test.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382897/3692479.htm
Du behöver några starka ljuspunkter, har du inga nattbilder?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du behöver några starka ljuspunkter, har du inga nattbilder?
Nu var det inte det mitt inlägg handlade om. Utan att LR numera fungerar mycket bättre än förr. Då i ljus mellan soluppgången och blåtimmen.
Varför pratar du nu om nattbilder?

Jag la nyss upp en .
Vad är du nu ute efter?

Här har du en länk. Är det några fel på bider tagna med Fuji? I så fall jhar jag inte hört om dem.
Detta är en en bild tagen för ett tag sedan med X-PRO2. Sedan dess har vi fått ett antal uppdateringar som skall ha gjort kameran och objektiven bättre.

Så vad är det du vill bevisa Lars? Karspråk är alltid bättre än en massa knasiga antydningar.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382897/3692295.htm
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du behöver några starka ljuspunkter, har du inga nattbilder?
Eftersom jag blandade ihop dig med Lars tar vi det en gång till.
Jag har testat LR en hel del mot Capture One 12 och On 2019.2.
Skillanden är numera mycket liten och resultaten väldigt lika.

Jag var nog den första som slog larm om att LT var usel på att hantera Fuji X-TRANS.
Så nu kan jag också var en av de första på att meddela att Adobe numera åtminstone i LR hanterar X-TRANS mycket bättre.
Fast jag ser inte kopplingen till nattbilder.
Vi kan fota med stativ på basiso eller skruva upp ISO.
Hur vi gör det har stor inverkan på resultatet.
Så förklara gärna Ola vad du är ute efter så skall jag försöka svara
 

afe

Aktiv medlem
Problemet som beskrivs i trådstarten gäller just nattbilder, så det är väl relevant om nya LR löser det. Annars har förbättringarna i LR inget med ämnet att göra ...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Problemet som beskrivs i trådstarten gäller just nattbilder, så det är väl relevant om nya LR löser det. Annars har förbättringarna i LR inget med ämnet att göra ...
Eftersom inte någon av oss en riktigt sett beviset på att det verkligen finns ett problem så bör vi starta där.
 

alf109

Aktiv medlem
Eftersom inte någon av oss en riktigt sett beviset på att det verkligen finns ett problem så bör vi starta där.
Det är just detta som är problemet med dessa forum och alla som sätter på sig den egna doktorshatten? "Eftersom vi inte sett några bevis". Alltså man ställer en fråga om ett uppenbart problem och blir ställd inför någon sorts "rättegång" där man ifrågasätts eftersom "man inte presenterat några bevis"...

Vill bara påpeka att jag förmodligen har minst lika stor erfarenhet som fotograf som herrarna som uttalar sig i alla forumtrådar i all oändlighet. Enkelt och rakt uttryckt: Kan ni inte för en gångs skull bara hålla käften när ni inte har nått att tillföra?

Jag presenterade en bild med "bevis" och hänvisade till cyberphotos testbilder för den som vill ha fler "bevis".

Jag skriver också att problemet även finns hos andra kameror med att det är extra tydligt med Fujikamerora.

Jag plåtar, till skillnad från många som uttalar sig som experter om allt mellan himmel och jord, med mina kameror och kan alltså bedöma om de beter sig olika i olika ljussituationer.

Detta var definitivt mitt sista inlägg i dessa forumtrådar. Känns inte direkt meningsfullt då de som frekventerar forumen mest intensivt mest verkar vara intresserade av att ifrågasätta frågeställaren och dessutom själva snackar en massa skit allt som oftast.
 

afe

Aktiv medlem
Väl rutet, Alf! Tyvärr har du allt för rätt; nästan alla trådar spårar ur och oftast p.g.a. samma personer ...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är just detta som är problemet med dessa forum och alla som sätter på sig den egna doktorshatten? "Eftersom vi inte sett några bevis". Alltså man ställer en fråga om ett uppenbart problem och blir ställd inför någon sorts "rättegång" där man ifrågasätts eftersom "man inte presenterat några bevis"...

Vill bara påpeka att jag förmodligen har minst lika stor erfarenhet som fotograf som herrarna som uttalar sig i alla forumtrådar i all oändlighet. Enkelt och rakt uttryckt: Kan ni inte för en gångs skull bara hålla käften när ni inte har nått att tillföra?

Jag presenterade en bild med "bevis" och hänvisade till cyberphotos testbilder för den som vill ha fler "bevis".

Jag skriver också att problemet även finns hos andra kameror med att det är extra tydligt med Fujikamerora.

Jag plåtar, till skillnad från många som uttalar sig som experter om allt mellan himmel och jord, med mina kameror och kan alltså bedöma om de beter sig olika i olika ljussituationer.

Detta var definitivt mitt sista inlägg i dessa forumtrådar. Känns inte direkt meningsfullt då de som frekventerar forumen mest intensivt mest verkar vara intresserade av att ifrågasätta frågeställaren och dessutom själva snackar en massa skit allt som oftast.
Tycker faktisk du denna gången har helt fel. Har man problem bör man ge så mycket information som man kan.
I det här fallet bjöd du inte till särskit mycket. Du ville inte tala om om det var raw. Inte vilken kamera du använt. Hur du fotat eller något annat.
Skall vi döma tjuven bara för du säger hen är skyldig? Är inte alla oskyldiga innan något annat bevisats? Det är väl det vi står för i en demokrati.
Du var väldigt förtegen om allt.
Vill man vara åklagarvittne får man också komma upp med lite trovärdiga bevis. Det gjorde du inte.
Flera av oss har gått igenom våra filer för att hitta liknande problem. Vi har inte hittat några.
Är detta ett Fuji problem eller kanske mer ett problem om hur du fotograferar. Jag vet att du är en duktig fotograf men även sådana kan ibland cykla ner i diket.
Vi andra kan inte replikera problemet och du har inte gett oss mycket bevis. Viil du ha hjälp så får du nog bjuda till mer själv.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Det är just detta som är problemet med dessa forum och alla som sätter på sig den egna doktorshatten? "Eftersom vi inte sett några bevis". Alltså man ställer en fråga om ett uppenbart problem och blir ställd inför någon sorts "rättegång" där man ifrågasätts eftersom "man inte presenterat några bevis"...

Vill bara påpeka att jag förmodligen har minst lika stor erfarenhet som fotograf som herrarna som uttalar sig i alla forumtrådar i all oändlighet. Enkelt och rakt uttryckt: Kan ni inte för en gångs skull bara hålla käften när ni inte har nått att tillföra?

Jag presenterade en bild med "bevis" och hänvisade till cyberphotos testbilder för den som vill ha fler "bevis".

Jag skriver också att problemet även finns hos andra kameror med att det är extra tydligt med Fujikamerora.

Jag plåtar, till skillnad från många som uttalar sig som experter om allt mellan himmel och jord, med mina kameror och kan alltså bedöma om de beter sig olika i olika ljussituationer.

Detta var definitivt mitt sista inlägg i dessa forumtrådar. Känns inte direkt meningsfullt då de som frekventerar forumen mest intensivt mest verkar vara intresserade av att ifrågasätta frågeställaren och dessutom själva snackar en massa skit allt som oftast.
Redan i ditt första! svar visade du att du hade noll intresse för en lösning på ett problem du, inte jag, äger.
 
ANNONS