Annons

Från Mac till pc - hur göra med lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
du skriver något om "native" är det något som bara finns på vissa usb-diskar eller ?

ursäkta dumma frågor men förstår inte hur sånt här fungerar.

Jag har kvar min mac så den kan jag använda i så fall för att föra över bilderna till den nya disken.

Men varför klarar jag inte göra det på min pc istället? är macen bättre på att hantera sånt?
Ursäkta, det var jag som använde ett engelsk uttryck som ofta används i dator sammanhang. Vad jag menar är att Windows klarar att hantera diskar med vissa filsystem utan några tilläggsprogram. Det är ett sådan filsystem du skall använda på den disk som du skall lagra dina filer på. De val som du bör välja mellan är NTFS och exFAT, fördelen med exFAT är att det kan hanteras av Mac.

Problemet du har är att din disk för närvarande är formaterad för enbart Mac och därför inte kan hanteras av din PC. Eftersom du har din Mac kvar så är det allra enklaste att du köper en ny USB-disk. Du pluggar in den i din Windows dator och kollar hur den är formaterad. Om det är NTFS så formatera om den till exFAT. Flytta sedan disken till din Mac och kopiera över bildfiler och katalogfilen från din Mac till den nya USB-disken.

Sedan kan du använda denna disk i din PC.

Din gamla disk kan du - när du är 110% säker på att allt kommit över och du har skapat en säkerhetskopia på din Windows burk, formatera om så att du kan använda den på din Windows dator som extra lagring eller backup.
 
ANNONS