Annons

xf 16mm f1.4 eller samyang 12mm f2

Produkter
(logga in för att koppla)

Omet

Medlem
hej! jag skulle behöva eran hjälp med val av objektiv för fjällvandring.
jag ska upp norr om ritsen för fiske och vandring i slutet av juli. de är första fjällenresan med kameran så ja är lite osäker på val av objektiv.
jag ska ha med 2 objektiv hade jag tänkt. mitt xf 55-200 är givet men de andra är svårare!
det står mellan 12 och 16.
det är ju stora vyer och en vidvinkel är nödvändigt.

fördelar med 12 är:
-vidare
-skärpedjupet
-lättare
-astro

fördelar med 16 är:
-skarpare
-kontrasten
-solstjärnorna
-vädertätat

filter har jag till båda så de är inget som väger in.
vilket hade du tagit med dig?
mvh johan
 

Preneeth

Ny medlem
hej! jag skulle behöva eran hjälp med val av objektiv för fjällvandring.
jag ska upp norr om ritsen för fiske och vandring i slutet av juli. de är första fjällenresan med kameran så ja är lite osäker på val av objektiv.
jag ska ha med 2 objektiv hade jag tänkt. mitt xf 55-200 är givet men de andra är svårare!
det står mellan 12 och 16.
det är ju stora vyer och en vidvinkel är nödvändigt.

fördelar med 12 är:
-vidare
-skärpedjupet
-lättare
-astro

fördelar med 16 är:
-skarpare
-kontrasten
-solstjärnorna
-vädertätat

filter har jag till båda så de är inget som väger in.
vilket hade du tagit med dig?
mvh johan
16mm alla dagar i veckan :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att vara utan brännvidder mellan 12 och 55 mm. Så jag skulle definitivt ta 16. (Speciellt som det dessutom är skarpare!)

Fast ännu hellre 23 ...
 

Third eye

Aktiv medlem
Vandrar en del och har använt ett 11-16, nu ersatt med Irix 15mm, samt ett 70-200 på Canon 80D.
Kollade snabbt från tidigare vandringar och jag har fler bilder på 16mm än 11mm och det är, tror jag, för att jag tycker 11mm blir för bred, för ointimt typ. Högst personligt såklart.
Nu är vi 2 som släpar på kameror och objektiv så det ör nästan så jag skulle välja 20mm någonstans på ff-huset.
Så 16 mm :)
 

Omet

Medlem
Vandrar en del och har använt ett 11-16, nu ersatt med Irix 15mm, samt ett 70-200 på Canon 80D.
Kollade snabbt från tidigare vandringar och jag har fler bilder på 16mm än 11mm och det är, tror jag, för att jag tycker 11mm blir för bred, för ointimt typ. Högst personligt såklart.
Nu är vi 2 som släpar på kameror och objektiv så det ör nästan så jag skulle välja 20mm någonstans på ff-huset.
Så 16 mm :)
okej, jo de är väl lite så ja känner med, att de kanske blir för mycket att rama in med 12an. ja gillar ju min 16 som en allround här hemma och den kanske funkar i fjällen med. tycker dock de kan va svårt att få allt i fokus med den. men de kanske e jag som gör fel?
 
ANNONS