Annons

Alien Skin Exposure X4 till Fujifilms råfiler?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej! Någon som använder Alien Skin Exposure X4 för att jobba med råfilerna från X-T20 eller liknande kamera? Kommer närmaste från LR6 och tycker att Exposure hanterar lättning av skuggor och sänkning av högdagrar annorlunda. Får ofta gå på Svärta och vita istället. På något vis så förändras bilden när jag försöker justera, speciellt jämfört med LR6. Ville bara höra vad ni tycker. Har även provat andra program, men gillar hur Exposure fungerar.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hej, använder nästan alltid EXP4 till min a filer men framkallar alltid i LR classic första edan jobbar jag med tonerna och annat i EXP men sedan finjusterar jag alltid efteråt i LR för att avsluta bilden. Tycker möjligheterna och finjusteringarna är lite bättre i LR fortfarande. Dock så gör jag undantag ibland och gör uppsättning etc och lite enklare grejer och gör klart bilden helt i EXP också. Men mest använder jag det flödet jag nämnde innan..
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej, använder nästan alltid EXP4 till min a filer men framkallar alltid i LR classic första edan jobbar jag med tonerna och annat i EXP men sedan finjusterar jag alltid efteråt i LR för att avsluta bilden. Tycker möjligheterna och finjusteringarna är lite bättre i LR fortfarande. Dock så gör jag undantag ibland och gör uppsättning etc och lite enklare grejer och gör klart bilden helt i EXP också. Men mest använder jag det flödet jag nämnde innan..
Tack för ditt svar. Ja, jag vet inte riktigt... Men LR Classic är nog bättre än LR6 gissar jag. Har även testat (hemska) Luminar 3. Kör nu enbart EXP4 och Lumninar 2018 för vissa effekter jag vill lägga till.

Men jag tycker att reglage osv inte känns "mjuka" att dra i..som att prestandan ändras när jag justerar. Knepig känsla - något som INTE fanns på min mac. Som att det inte är ett mjukt flöde eller förändring.... Fattar inte. Har prestanda på max på PC'n och allt rätt inställt.

Allt gott!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Exakt så blir det för mig med i EXP4, tror det är så bara. Jag har en rätt bra MAC men flödet när man tex ska "lätta" upp med penseln hackar efter liksom och det händer inte "direkt" som det gör i LR på samma sätt. Och likadant med andra justeringar när man använder penseln. Det är därför jag inte ofta redigerar saker i just EXP, men hade jag endast haft EXP att välja på hade jag ändå varit rätt nöjd med det, tycker det är ett bra program annars :)
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej och tack för era svar. Beklagar att jag varit dålig på att själv svara.

Jag tror jag kommit på hur det ligger till. Alien Skin Exposure 4 gör någon cachning eller buffring av något slag - detta pågår lite från och till. När detta sker så blir allting enormt slött och hackigt. Saken är den att om bilerna i en mapp en gång har, cashats, renderats...eller vad som nu sker vid ETT tillfälle, så verkar det som att detta mycket väl kan ske igen. Det är alltså inte en sak som sker vi ett tillfälle , underligt nog. Har ställt alla reglage till max i fråga om cache osv...men det vekar inte hjälpa helt och fullt. Men visst, har man flera tusen bilder, så blir det ju att programmet inte klarar att hålla alla. Man jobbar ju ändå främst med de senaste bilderna.

Sen är det lite andra saker som gör att jag tycker att programmet känns "off" ibland när jag arbetar. Det finns inget val att ta bort "CA" (om jag har rätt i förkortningen när jag menar det där lila sticket som kan synas på grenar osv). Det finns heller ingen rätande funksion, som i LR - för att få rätt perspektiv, eller val av olika perspektiv. Det är helt manuellt. Sen skulle jag vilja ha en automatisk utgångspunkt i programmet. En snabbfix där programmet gissar lite vad som rätt.

Just nu kör jag bara Expo 4.5 och faktiskt (hör och häpna) även Luminar 2018 som komplement för lite effekter osv, när det behövs. Luminar 3 har jag köpt med men det är något som inte stämmer med det programmet, och jag verkar inte vara ensam om att tycka så.

Hur ser ni på detta med lättning av skuggor och även högdagrar i Exposure 4? Tycker inte alls det finns mycket att hämta där... Måste gå på "Blacks" och "Whites" för att nå det som jag annars nått med skuggor och högdagrar i andra program.

Må gott!
 
ANNONS