Annons

Service Fujifilm i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Aerobat

Ny medlem
Hej,

Fick nyligen problem med ett av mina favoritobjektiv, XF90.
Ringde Fuji support och fick instruktioner att skicka in objektivet till Fujis foto serviceverkstad.
Skickade in det, men nu verkar det ha blivit liggande i Varberg och ingen hämtar ut det.
Går man in på servicen och försöker spåra finns ett telefonnummer som inte är i bruk.
Ringde supporten igen och fick ett mobilnummer till någon som inte svarar och inte ringer tillbaka.

Vad är detta för något??? Känns extremt oseriöst.
Någon annan som råkat ut för liknande och har tips?
Vill Fuji att seriösa fotografer ska använda deras grejor måste man för h-vete ha seriös service!!!

Hjälp tack!

Mvh Ulf S
 

Sabud

Aktiv medlem
Gissar att det har med semesterperioden att göra. Bli inte allvarligt sjuk eller kräv någon annan typ av service som inte är turistnäringsrelaterad under denna period.

Att du inte får vettiga svar är naturligtvis inte bra men att få en service utförd just nu tror jag inte ens Canon-Nikon klarar av.

/Stephan
 

Aerobat

Ny medlem
Ja, så är det kanske i Fotobranschen.
Där jag normalt jobbar skulle det knappast vara acceptabelt.

Ingen som har någon ingång/kontakt till Fuji service så att man kan kolla var prylarna finns iaf.

//Ulf
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Inte helt on topic, men min erfarenhet är raka motsatsen: när jag fick problem med min XPro2 så tog sig en kille från Fujifilm sig tid att komma ner till Scandinavian Photo på Sveavägen och flasha in den senaste firmware-fixen (den som låg på nätet löste inte mina problem, av någon anledning).

Vad jag förstod från mina konversationer med honom så är Fujifilm i skandinavien ett ganska litet gäng. Så det är nog inte omöjligt att du bara råkat ut för semestereländet; absolut inte okej (speciellt när du inte ens kan få information om vad som händer), men min gissning är att det logistiken snarare än bristen på engagemang i kunderna som orsakat det.

Hoppas verkligen att det löser sig snabbt för dig, aldrig kul när optiken inte finns tillgänglig.
 

Aerobat

Ny medlem
Fuji Service Update:

Hej igen,


I helgen mailade jag till Fujis service mail. Jag fick svar redan i morse och blev även uppringd:)
Tydligen sköts den nordiska servicen från Norge. All utrustning samlas upp (i Sverige i Varberg) och skickas till England för service.
Förhoppningsvis löser det sig nu.
Fuji ska ha en stjärna i kanten för personlig service (ringde upp), sedan får vi hoppas att resten funkar och går snabbt.

//Ulf
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej igen,


I helgen mailade jag till Fujis service mail. Jag fick svar redan i morse och blev även uppringd:)
Tydligen sköts den nordiska servicen från Norge. All utrustning samlas upp (i Sverige i Varberg) och skickas till England för service.
Förhoppningsvis löser det sig nu.
Fuji ska ha en stjärna i kanten för personlig service (ringde upp), sedan får vi hoppas att resten funkar och går snabbt.

//Ulf

Mjo, jag köpte ett 27/2,8 från E-infinity som hade kraschat fokusmotorn...
Istället för att returnera och vänta på nytt via snigelpost gick jag in på Fuji's hemsida som då (förra året) lämnade en del att önska i fråga om korrekta länkar och tel nr.
Men det fixade sig med adresser, fraktlapp mm och på några dagar kom ett helt objektiv åter, gick på Fuji'a världsgaranti.

-J!
 

Pippo

Aktiv medlem
Mjo, jag köpte ett 27/2,8 från E-infinity som hade kraschat fokusmotorn...
Istället för att returnera och vänta på nytt via snigelpost gick jag in på Fuji's hemsida som då (förra året) lämnade en del att önska i fråga om korrekta länkar och tel nr.
Men det fixade sig med adresser, fraktlapp mm och på några dagar kom ett helt objektiv åter, gick på Fuji'a världsgaranti.

-J!
Ah, så Fuji har världsgaranti på sina objektiv? Intressant, då E-infinitys priser skiljer sig märkbart från de här i landet...
 

SallyIV

Aktiv medlem
Kunde jag bara visa inköpskvitto etc så var det Inga problem.

E-Infinity är billligare, kanske, men slöa I sin hantering. Köpte ett Samyang 12/2,0, och missade kolla priser I Sverige, Japanfoto var inte långt ifrån..

-J!
 

Pippo

Aktiv medlem
Kunde jag bara visa inköpskvitto etc så var det Inga problem.

E-Infinity är billligare, kanske, men slöa I sin hantering. Köpte ett Samyang 12/2,0, och missade kolla priser I Sverige, Japanfoto var inte långt ifrån..

-J!
Ja, men ser att de dyrare fasta gluggarna är tusenlappar billigare, även efter aktuell cashback i Sverige. Tack för svaret. :)
 

filip.hermelin

Aktiv medlem
Jag har bra erfanhet av Fuji service.

Köpte ett objektiv som hade problem med bländaren som inte fastnade på f/8 riktigt.
Lämnade in till återförsäljare som skickade det till Fujis verkstad och under tiden fick jag låna 2 objektiv av Fuji. Så jag är jättenöjd iaf.
 

Sweetlens

Ny medlem
Mjo, jag köpte ett 27/2,8 från E-infinity som hade kraschat fokusmotorn...
Istället för att returnera och vänta på nytt via snigelpost gick jag in på Fuji's hemsida som då (förra året) lämnade en del att önska i fråga om korrekta länkar och tel nr.
Men det fixade sig med adresser, fraktlapp mm och på några dagar kom ett helt objektiv åter, gick på Fuji'a världsgaranti.

-J!
Gjorde du det inom 1 eller 2 år? Jag har en snart 2 år gammal X-t2 från E-infinity.
Jag förstår inte riktigt om Fuji har 1 eller 2 års garanti. På deras villkor står det 24månader för Europa, men när man bokar service på den svenska sidan står det 12 månader :/
 

pofoto

Aktiv medlem
Hur hittar jag verkstaden?

Har köpt en begagnad X100s som är lite knepig i fokuseringen., så jag tänkte skicka iväg den för justering/reparation. Men fujifilms servicesida visade sig vara ett formulär, som jag fyllde i, och inget mer. Någon som har erfarenhet av hur det är tänkt att gå till?
 

Sweetlens

Ny medlem
Har köpt en begagnad X100s som är lite knepig i fokuseringen., så jag tänkte skicka iväg den för justering/reparation. Men fujifilms servicesida visade sig vara ett formulär, som jag fyllde i, och inget mer. Någon som har erfarenhet av hur det är tänkt att gå till?
Har för mig att de hör av sig till dig ang. nästa steg.
 
ANNONS