Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Men ökningen mars-april var betydligt kraftigare i år än förra året. Och 2017 var det nästan ingen ökning alls samma period.
Vi skall nog inte kika på detaljerna. Utan trenden. Detta handlar om leveranser från tillverkarna till marknaden. Släpps en efterlängtad modell kan siffrorna sticka i väg någon månad.
Hittills kan man nog säga att leveranserna är minus cirka 20%.
I Yen förmodligen mindre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Försäljningen för Canon fortsätter nedåt. Inga bra tider för kameraindustrin.

NIKKEI Asian Review – TOKYO — Canon‘s operating profit is on track to sink 40% this year to slightly over 200 billion yen ($1.85 billion), Nikkei has learned, amid a slowing European economy and slumping chip market.

The Japanese company’s profit for the year ending in December is seen falling roughly 60 billion yen short of its downgraded guidance in April. Sales likely will shrink 6% to a figure above 3.7 trillion yen, off about 100 billion yen from April’s forecast. The full-year projections are expected to be lowered again when Canon presents first-half earnings next week.

Worsening economic conditions in Europe have caused corporate clients to hold off on investments, softening sales of office equipment and other machinery. The depreciation of the euro against the yen also undercut profitability in exports. Read the full story at Nikkei Asian Review
 

PMD

Aktiv medlem
Försäljningen för Canon fortsätter nedåt. Inga bra tider för kameraindustrin.

NIKKEI Asian Review – TOKYO — Canon‘s operating profit is on track to sink 40% this year to slightly over 200 billion yen ($1.85 billion), Nikkei has learned, amid a slowing European economy and slumping chip market.

The Japanese company’s profit for the year ending in December is seen falling roughly 60 billion yen short of its downgraded guidance in April. Sales likely will shrink 6% to a figure above 3.7 trillion yen, off about 100 billion yen from April’s forecast. The full-year projections are expected to be lowered again when Canon presents first-half earnings next week.

Worsening economic conditions in Europe have caused corporate clients to hold off on investments, softening sales of office equipment and other machinery. The depreciation of the euro against the yen also undercut profitability in exports. Read the full story at Nikkei Asian Review
Canon gör mycket annat än kameror. Hur mycket av den där nedgången handlar om kameror?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon gör mycket annat än kameror. Hur mycket av den där nedgången handlar om kameror?
NU är det mer affärstidningar som är ute med siffrorna. Fast det finns en siffra för hela marknaden. Den kan väl vara en vägvisare. Tar för givet de pratar om stycken och inte Yen. Fast det nämns inte så osäkert.

The shrinking camera market continues to hurt Canon. Deliveries of digital cameras worldwide tumbled 24% on the year during the first five months of 2019, according to the Camera & Imaging Products Association, based in Tokyo. Sales of Canon's single-lens reflex camera, a high-margin product, have declined in China and elsewhere.
 

PMD

Aktiv medlem
Det tycks inte gå att se hur vinstminskningen beror av de olika delarna av Canons verksamhet, förutom att kontorsmaskiner, maskiner för chiptillverkning och (konsument)kameror går dåligt.

Övervakningskameror och medicinsk utrustning tycks dock gå bra och ökar i försäljning.

Tyvärr var det inte så mycket detaljerade siffror i artikeln.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det tycks inte gå att se hur vinstminskningen beror av de olika delarna av Canons verksamhet, förutom att kontorsmaskiner, maskiner för chiptillverkning och (konsument)kameror går dåligt.

Övervakningskameror och medicinsk utrustning tycks dock gå bra och ökar i försäljning.

Tyvärr var det inte så mycket detaljerade siffror i artikeln.
Det är sällan det. När man får siffror nämns det ofta inte om det är antal skeppade eller om det är värde. Det är inte så lätt att få fram bra siffror på hur försäljning går i världen. Att sedan rensa ut kameror från fotografiska produkter i normala kvartalsbokslut är nästan hopplöst.

Ännu mindre marknadsandelar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Aktuellt är att Hasselblad marknadsför sitt modulbaserade kamerasystem där gamla analoga filmmagasin kan leva sida vid sida med moderna digitala bakstycken.

Hasselblad tror inte att framtiden för systemkameror är mörk.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Aktuellt är att Hasselblad marknadsför sitt modulbaserade kamerasystem där gamla analoga filmmagasin kan leva sida vid sida med moderna digitala bakstycken.

Hasselblad tror inte att framtiden för systemkameror är mörk.
Frågan är dock om den tron gäller deras egna produkter eller Fujifilms.
Skulle inte vilja vara i Hasselblads eller Phase Ones kläder för närvarande.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag använder engelska på allt, men jag är kanske inte representativ för det var två år sedan jag satte min fot i Sverige... Det går inte att programmera bort Fujifilms ergonomiska missar eller att de saknar IBIS.
Det är rätt många som kör engelska idag tror jag, för behöver man hjälp någon gång så finns inte så mycket att få på svenska tyvärr om man exv. googlar. Har faktiskt gjort det sedan jag jobbade med IT-distribution support på mjukvara - innan Internet lyfte och långt innan jag började med digitalfoto.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är sällan det. När man får siffror nämns det ofta inte om det är antal skeppade eller om det är värde. Det är inte så lätt att få fram bra siffror på hur försäljning går i världen. Att sedan rensa ut kameror från fotografiska produkter i normala kvartalsbokslut är nästan hopplöst.

Ännu mindre marknadsandelar.
Är det inte bättre att gå på kameratillverkarnas egen organisations statistik? Den handlar ju åtminstone om kameror och inget annat?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag använder engelska på allt, men jag är kanske inte representativ för det var två år sedan jag satte min fot i Sverige... Det går inte att programmera bort Fujifilms ergonomiska missar eller att de saknar IBIS.
Kan du exemplifiera Fujis ergonomiska missar?
Sedan har faktiskt Fuji IBIS i både X-H1 och GFX 100.
Har du missat det?

Cirka 5,5 steg stabilisering inklusive OIS.
Faktiskt gillar jag mina Fuji kameror bättre än Canon 5D MKIV.
Det skall vara kul att fotografera. Inte bara teknik..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är sällan det. När man får siffror nämns det ofta inte om det är antal skeppade eller om det är värde. Det är inte så lätt att få fram bra siffror på hur försäljning går i världen. Att sedan rensa ut kameror från fotografiska produkter i normala kvartalsbokslut är nästan hopplöst.

Ännu mindre marknadsandelar.

Verkar som en ordentlig nedgång i vinst för Canon.

https://www.diyphotography.net/canon-reports-23-decline-in-camera-sales-and-81-drop-in-imaging-division-operating-profit/

… och en ordentlig nedgång i totalt antal sålda kameror.

https://www.dpreview.com/news/5758543529/cipa-s-february-2019-report-shows-huge-drop-in-global-digital-camera-shipments
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är det inte bättre att gå på kameratillverkarnas egen organisations statistik? Den handlar ju åtminstone om kameror och inget annat?
Du menar säkert Cipa. Det är den organisation som följer statistiken över skeppade produkter. Det är 12-14 företag som är med i statistiken beroende på vilken typ av kamera.
Fast de visar aldrig något om marknadsandelar eller vad som är objektiv försäljning eller kameror. De mäter oftast bara kameror i styck.
Det är klart att tillverkarna har bättre statistik men den ser man sällan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det sista jag såg om marknadsandelar låg Canon väldigt bra till i världen. Därför skulle jag tro att nedgången för Canon avspeglas ungefär på samma sätt för andra.
Det kan ju bero på många skäl. Som att vi inte uppgraderar lika ofta för vi tycker kameran vi har är bra nog.
Att vi hellre fotar med mobilen.
Vi dock konstatera att försäljningen av systemkameror har fallit drastiskt. En volymminskning med över 20 procent kan få vilken industri som helst att få panik.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är rätt många som kör engelska idag tror jag, för behöver man hjälp någon gång så finns inte så mycket att få på svenska tyvärr om man exv. googlar. Har faktiskt gjort det sedan jag jobbade med IT-distribution support på mjukvara - innan Internet lyfte och långt innan jag började med digitalfoto.
Håller med helt. Bryr mig inte om att ställa in mina kameror, eller andra prylar, till svenska. Mycket smidigare och enklare att köra på engelska av de anledningar som du nämner. Samt att kvaliteten på svenska översättningar, iaf. de som jag sett, lämnar oftast en hel del att önska.

För ett proffs/entusiastsegmetet, som fotografering är i princip idag, så tror jag att svenska har noll betydelse för försäljning av kamerahus och objektiv.
 
ANNONS