Annons

Slutar tider <30sek?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar hur man kan änvända längre slutartider än som på min kamera 30 sek
är det endast bulb funktionen man måste använda då? det kan bli väldigt på frestande att stå där i 5 min?

Och hur tillexempel. ska man bete sig
när jag i augusti var på väg hem så såg jag en äng med en lyckta på samt tält runtomkring och lätt dimma lungt och stilla.. jag försökte ta på det men nu ser jag endast lycktan. tror slutartiden vad på 8sek med 200 superia film. bländaren kommer jag inte ihåg.
jag vill ju få med alla tält och dimman med känslan av dunklet och mörkret.. hur skulle jag gjort? jag hade inte stativ med mig och det vet jag är en av grunderna =( det tar jag med mig nästa gång!

//Robban
 

Staffan

Aktiv medlem
Det finns flera alternativ :

Om du har bländarstyrd tidsautomatik så fixar kameran i allmänhet längre tider än 30 sek. Det klarar i alla fina mina hus.

Om du kan köra Bulb-läget med trådutlösaren, kan du låsa den. Bättre är ett T-läge som inte drar batterier och finns åtminstone på Nikons bättre hus.

För att exponera rätt och ta hänsyn till reciprocitetseffekten, läs Terjes artikel och diskussioner om detta.

/Staffan
 

Joker

Aktiv medlem
T-läget finns inte på F80 så det är nog bara att stå mad kramp i tummen. Jag hade själv en F80 tidigare och jag tycker att det fungerar rätt bra med trådutlösare.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
1. Trådutlösare som är låsbar, då kan du hålla på med åkerbrasor å liknande tills batteriet tar slut i kameran.

2.1. Diafilm
2.2 eller om du vill köra negativ film kopiera själv eller få kopiorna kopierade för hand av labbet, alltså inte automagiskt av maskinen. Kopieringsmasking har säkert exponerat pappret efter lampan och gjort resten av bilden kolsvart, stor risk för det. men kolla på negget om du kan se nåt annat än lampan.

Och om du har en lykta med i bilden kommer, om du använder exponeringsautomatik, den att bli hyggligt exponerad medan resten av bilden blir väldans underexponerade.
Väljer du exponeringen själv så kan expoineringslatituden hos filmen ställa till det för dig, dvs du får inte teckning i de mörka och de ljusa på samma bild. Lämna då hellre lyktan utanför bilden.

Fast, bäst för nattfoto är dia för då ser du direkt om det är rätt exponerat eller inte.
 

divander

Aktiv medlem
De flesta trådutlösare går att låsa i "nedtryckt" läge. Då kan man gå och göra något roligare medan filmen exponeras. Eller varförför inte springa omkring med en blixt eller en ficklampa och belysa delar av bilden.
 

Joker

Aktiv medlem
Till F80 är det en mekanisk utlösare som man gängar fast i avtryckaren. Jag hade en sunkig Hama som man låste genom att dra åt en skriv, vilket fungerade sådär. Det finns säkert bättre lösningar om man inte vill använda tummen.
 
ANNONS