Gammal 2017-12-26, 19:31
martinot

erdeljan skrev: 20x25 för 15.000? Visst ;)
Har inte sagt att det är för allt och alla (hade jag skaffat en större skrivare så hade jag själv kört på tex. en P800 med rullmatning till), men försökte bara hjälpa TS efter det som TS närmast efterfrågade.

TS nämnde varken storlek på utskrifter, eller någon budget.

Det var dessutom bara snabba exempel för att hjälpa TS och eventuellt guida i rätt riktning, då TS ville ha ett alternativ till bläckskrivare (med dess nackdelar).

Älskar färglaser för kontorsutskrifter (har själv haft en egen hemma sedan 10-15 år), men tycker inte att de normalt är så lyckade för just fotoutskrifter.

Därav mitt tips till TS om att kika på och överväga sublimeringsskrivare som alternativ.

(Har aldrig sagt att det är perfekt eller billigt, eller något för alla.)
Gammal 2017-12-26, 20:00
Flash Gordon

Med moderna bra bläckstråle skrivare har man sällan problem med intorkat bläck.
Jag har en mulitfuntktionsskrivare för vanliga utskrifter och en Epson 3880 för fotoutskrifter.
Både bara tickar och går. Står ibland stilla någon eller några månader men det verkar inte vara något bekymmer.
Detta med intorkat bläck är något jag hade problem med för länge sedan. De senaste 5-10 har det knappt hänt.

Så varför gå över efter ån efter vatten. De bästa fotoskrivarna idag är bläckstråleskrivare. Inget annat kan mäta sig när det gäller kvalité.
Gammal 2017-12-26, 22:11
Michael Johansson

En sak att beakta (men som TS inte själv tagit upp) är eventuellt krav/önskemål om arkivbeständighet eller lång hållbarhet. Jag vet inget om detta för laserskrivare men sublimeringsskrivare lär ha ganska lång hållbarhet (men jag vet inte hur lång).

Själv använder jag en Epson 4880 som har pigmentbläck. Denna A2-skrivare har efter att jag köpte den begagnad för ett par tusenlappar fungerat oklanderligt och klarat stillastående i över fem månader utan att klegga igen. Epson säger att utskrifterna skall hålla i ca 75 år med rätt papper. Med de stora färgpatronerna så känns den inte speciellt dyr i drift.
Gammal 2017-12-26, 22:14
Flash Gordon

Jag har sett amerikanska utredningar om hållbarhet där man uppskattar 200 år för en ramad utskrift med en 3880 eller 4880.
Mannen som gjort det anses som amerikas bästa inom området.
Epson leder på det området. Canon ligger en bit efter.

Sublimerngsskrivare är det väl ingen som använder längre annat än för små portabla skrivare?
Gammal 2017-12-27, 01:19
martinot

Flash Gordon skrev: Med moderna bra bläckstråle skrivare har man sällan problem med intorkat bläck.
Det har säkert blivit bättre, och kanske inte existerar längre.

Det var TS som ställde frågan, men det sagt så är det ju fortfarande, rätt eller fel, aktuella trådar om problem även här på Fotosidan.

Här är ett färskt exempel från den senaste veckan: Epson SC-P600 - problem med bläck som torkat

(Lägger dock inte någon egen värdering i det då jag varken har eller kan skrivaren själv - bara ett aktuellt exempel som sagt.)

Flash Gordon skrev: De bästa fotoskrivarna idag är bläckstråleskrivare. Inget annat kan mäta sig när det gäller kvalité.
Håller med helt.

Köper jag själv någon gång en större fotoskrivare så blir det en P800 (eller liknande efterträdare från Epson).
Besvara

Bokmärken

Taggar
fotoutskrift , laser , skrivare

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:51.

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot