Annons
Gammal 2017-09-28, 13:25
mimansso

Fråga Laserskrivare för fotoutskrifter?
Jag börjar bli trött på att jämt köpa bläckpatroner för dyra pengar till min skrivare.
Funderar på att köpa en färglaser i stället, helst multifunktion.

Frågan är om färglaserskrivarna skapar bra fotoutskrifter och om man kan använda fotopapper i en färlaserskrivare.

Någon med erfarenhet?
Gammal 2017-09-28, 13:49
ztenlund

Jag tror att du får svårt att hitta något vettigt, särskilt till rimliga pengar, om det är rena fotoutskrifter du vill ha. Det kan kanske finnas fotopapper som går att köra i laser (jag har inte kollat), men det går nog knappast att stoppa in vadsomhelst med tanke på temperaturen i fusern.

Laserskrivare ökar också påtagligt i vikt och storlek om det ska vara färg. Min multifunktion väger nog 25-30 kg. Att ha i minnet är att även laserskrivarna numera är svårt drabbade av fenomenet att bläcket, eller i det här fallet tonern, ofta inte levereras full. Det kostar en del med en full uppsättning toner, även om den förstås räcker längre än små bläckpatroner. Man bör därför vara observant på vad skrivaren levereras med och vad nya tonerkasetter kostar. Hur mycket det kostar beror även lite på konstruktionen. Vissa skrivare har trumman ihopbyggd med tonerkasetten, medan andra har dessa som en lös enhet.

Tillägg:
Som jag ser det kan det vara en vettig idé att helt enkelt skicka iväg bilderna till Crimson e dyl om man inte skriver ut mycket. Det är förvisso praktiskt att kunna skriva ut bilder hemma, men om man hela tiden råkar ut för att skrivaren torkar ihop och/eller äter massor med bläck på rengöring, felaktiga utskrifter o dyl så blir det en ganska tveksam affär.
Gammal 2017-09-28, 16:44
Ventures

Om du tänker på en vanlig färglaserskrivare för kontorsbruk så blir det ingen riktig fotokvalitet. Färgpatronerna är inte helt billiga heller men har fördelen att inte torka ihop som bläckpatronerna.
Frågan är vid vilken volym det blir billigare att ha en egen skrivare. Laser eller Bläck. Och vad det är värt att ha skrivaren på armlängds avstånd jämfört med att hämta bilderna i brevlådan/fotobutiken någon dag senare.
För egen del åkte bläckstråleskrivaren ut och jag köpte en sv/v laserskrivare för dokument och de få bilder som jag printar görs hos något labb.
Gammal 2017-09-28, 23:03
apersson850

Jag har en A3 bläckstråleskrivare (Canon). Den kostar ca 3000 att ladda om med färg.
Jag har en A4 färglaser. Den går löst på över 6000 att ladda om med färg. Någon fotokvalité på det viset blir det inte. Kör man fotopapper i den får man vara glad om den går att reparera. Det kan vara svårt nog med belagt papper.

När man skriver fotokvalité industriellt, alltså inte enstaka bilder utan typ fotoböcker, kör man normalt antingen med inkjet (fast färgen kommer i stora dunkar) eller med skrivare typ HP W7250 (elektroink). De påminner om torroffset i funktionen.
Gammal 2017-09-28, 23:34
Flash Gordon

apersson850 skrev: Jag har en A3 bläckstråleskrivare (Canon). Den kostar ca 3000 att ladda om med färg.
Jag har en A4 färglaser. Den går löst på över 6000 att ladda om med färg. Någon fotokvalité på det viset blir det inte. Kör man fotopapper i den får man vara glad om den går att reparera. Det kan vara svårt nog med belagt papper.

När man skriver fotokvalité industriellt, alltså inte enstaka bilder utan typ fotoböcker, kör man normalt antingen med inkjet (fast färgen kommer i stora dunkar) eller med skrivare typ HP W7250 (elektroink). De påminner om torroffset i funktionen.
Verkar inte vara billigare än en riktig fotoskrivare som Epson 3880. Den är inte gratis att köpa men är en arbetshäst och klarar A2.
En omgång nya patroner går lös på cirka 6 000 kr. Men de är på 80 ml styck och räcker väldigt länge.
Intorkad färg och andra problem har jag inte upplevt med den här skrivaren.
Vad gäller kvalitén på utskriften klår den allt man kan beställa från Crimson och andra.
Gammal 2017-09-29, 09:37
hne

Skriv ut en 10*15 i veckan så torkar skrivaren inte ut?
Gammal 2017-09-29, 19:54
nivas

Jag tröttnade lite jag med och köpte en Epson Ecotank ET-2550. Förvisso en bläckstråleskrivare, men en laddning färg räcker till 5000-7000 sidor och kostar cirka 500-650:-. Dock inte fotoskrivarkvalitet (bara CMYK), men minst lika bra som vilken färglaser som helst.
Misstänker att papperskostnaden blir högre än bläckkostnaden...
Nackdelar? Lite skramlig, inte supersnabb, scannern är inte toppklass, ingen dublexenhet. Annars superbra.
Gammal 2017-12-25, 17:29
Velokraft

Vad tror ni om Epson EcoTank ET-7750?
Det har ju kommit en nyare EcoTank-skrivare från Epson, ET-7750 (A3) och ET-7700 (A4)? Ska ge bättre fotoutskrifter.

Nån som har erfarenhet av detta så tilltalade koncept - lite dyrare skrivare men så mycket billigare bläck, praktiskt taget gratis om man jämför med de små och hiskligt dyra patronerna som krävs till praktiskt taget alla andra skrivare? Det finns säkert vassare fotoskrivare, men för mig räcker det med att utskrifterna blir "tillräckligt" bra.

Ja, vad finns att säga om denna nya ET-skrivare?

Senast redigerad av Velokraft den 2017-12-25 klockan 17:32. Anledning: Behövde precisera frågan
Gammal 2017-12-25, 18:18
erdeljan

Jag är jättenöjd med min Epson L1800, kolla upp den ;)
Gammal 2017-12-26, 12:53
martinot

Laserteknik är mest för utskrift av manualer, PDF:er, Worddokument, PowerPoint och andra typer av kontorsdokument. Är helt utmärkt för det (hatar bläckstråleteknik för sådant). De är dock normalt inte några höjdare för att skriva ut foton.

Den teknik som är närmast laserskrivare, men mer anpassat för utskrift av foton är så kallade sublimeringsskrivare. Så mitt råd för TS är att närmast kika på de.

Du slipper, precis som med laserskrivare, igentorkade skrivarmunstycken eller kladdiga skrivarhuvuden, men med utskrifter som är mer optimerade för att skriva ut foton.

Här är några exempel på sådana:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=CP1300
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=p310w
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=p910l
Gammal 2017-12-26, 12:56
erdeljan

Jag tror att storlek 10x15 är en aning för liten.
Gammal 2017-12-26, 13:19
nivas

Velokraft skrev: Det har ju kommit en nyare EcoTank-skrivare från Epson, ET-7750 (A3) och ET-7700 (A4)? Ska ge bättre fotoutskrifter.

Nån som har erfarenhet av detta så tilltalade koncept - lite dyrare skrivare men så mycket billigare bläck, praktiskt taget gratis om man jämför med de små och hiskligt dyra patronerna som krävs till praktiskt taget alla andra skrivare? Det finns säkert vassare fotoskrivare, men för mig räcker det med att utskrifterna blir "tillräckligt" bra.

Ja, vad finns att säga om denna nya ET-skrivare?
Vet inte, jag har den "första generationen" (ET-2550). Jag tycker att så länge man inte behöver premiumutskrifter så funkar den bra till det mesta. Svårt att tro att dessa nya modeller inte skulle vara bättre.

Efter ett års skrivande har jag inte ännu förbrukat hälften av bläcket som levererades tillsammans med min skrivare...
Gammal 2017-12-26, 18:50
Leif_e

Jag köpte en Epson 3880 för 3 år sedan och den har aldrig krånglat. Kassetterna räcker länge, det är 9 st och dom kosta ca 500/st. Jag tycker att det är värt att köpa en dyrare skrivare, bläckpatronerna räcker betydligt längre än på billigare skrivare. Jag har aldrig brytt mig om att räkna på kostnaden gentemot att använda t.ex. Crimson, jag uppskattar bekvämligheten att kunna skriva ut direkt när jag vill och se resutatet.
Gammal 2017-12-26, 18:55
martinot

erdeljan skrev: Jag tror att storlek 10x15 är en aning för liten.
För dig, eller för TS?

Jo, det finns större också (se länkar).
Gammal 2017-12-26, 19:00
erdeljan

20x25 för 15.000? Visst ;)
Besvara

Bokmärken

Taggar
fotoutskrift , laser , skrivare

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.