Gammal 2017-11-24, 22:18
Trued

Fråga EPSON P800: Hur tänkte ni? Inte alls eller....
jag har lång professionell erfarenhet av att bygga system för människans samspel med tekniken. Hos Seiko - Epson verkar det inte fungera.
Jag har förgäves försökt att finna ICC filer för samtliga papperstyper, verkar vara omöjligt att finna alla.
Men det värsta av allt är inkonsekvensen av benämning på papper. Svenska blandas med engelska som på engelska kan ha två namn vilket leder till att man måste byta från matt svart till blank svart som betyder att skrivaren spolar ut en massa färg helt i onödan.

Ett exempel är det rullpapper jag köpt som heter Enhanced matte på rullen detta namn återfinnes ej i ICC beteckningarna utan kallas för Archival matte. Vad det heter på svenska får en gissa sig till i denna gissningstävling kan det kanske vara matt fotopapper eller ytbehandlat papper eller kanske vanligt papper.

Då jag i min ungdom en sommar arbetade på Grycksbo Finpappersbruks driftslab vet jag en del om finpapper både bestrukna och kalendrerade kvaliteter. men här går man bet.

Epsons mjukvara för utskiftar verkar inte heller först att jag faktist har en A2 skrivare och inte maxmalt A3 och verkar heller inte förstå att jag kan skriva ut 30m breda bilder.

Har någon lyckats knäcka allt detta så vore jag tacksam. Tänkte lyssna här innan jag kontaktar supporten på måndag. Dessa frågor borde väl vara lösta idag det är en maskin som är mer än 2 år gammal?

Vågar en göra en Firmware uppdatering????
Gammal 2017-11-25, 09:58
Ruskpricken

Enhanced matt och Archival matt är samma papper men för olika marknader..
Har för mig att man inte får säga att pappret är Arkivbeständigt i USA och därför heter den Enhanced där.
Viktig oxå mär man installerar P800 att man inte väljer den som en Airprint för då kommer inte profilerna med och blir synliga vid utskriftshanteringen, utan som Epson SC-P800.
Rullpapper går under inch-storlekar i utskriftsinställningen.
Skulle rekommendera att ladda ner Epson Print Layout- programmet som är en printmodul som underlättar hantera utskrifter samt och man vill ha egna storlekar typ långa panorma.....
Gammal 2017-11-25, 10:42
martinot

Har själv funderat på en P800.

Är det en skrivare som ni kan rekommendera med tanke på kvalitet, men även eventuell krånglighet/fel, som här?
Gammal 2017-11-25, 11:05
Curt L

Jag hade tidigare under ett flertal år en Epson 3880 som hela tiden fungerat klanderfritt. Inga som helst problem med bläckkladd eller igentorkning, trots sporadisk användning. Sedan några månader har jag en P800, som även den så här långt har varit helt problemfri. Enastående utskriftskvalitet från båda maskinerna + hyfsat låga driftskostnader.
Gammal 2017-11-25, 15:04
Trued

Fråga
Ruskpricken skrev: Enhanced matt och Archival matt är samma papper men för olika marknader..
Har för mig att man inte får säga att pappret är Arkivbeständigt i USA och därför heter den Enhanced där.
Viktig oxå mär man installerar P800 att man inte väljer den som en Airprint för då kommer inte profilerna med och blir synliga vid utskriftshanteringen, utan som Epson SC-P800.
Rullpapper går under inch-storlekar i utskriftsinställningen.
Skulle rekommendera att ladda ner Epson Print Layout- programmet som är en printmodul som underlättar hantera utskrifter samt och man vill ha egna storlekar typ långa panorma.....
Tack men hur gör man på en Mac för att INTE få AirPrint? Den verkar ha installerat det automatiskt. har laddat hem senaste versionen av Epson Print Layout men det verkar vara ett synnerligen buggigt program.

Är de så att vi Mac användare inte skall ha Epson produkter i vårt kreativa skapande????
Gammal 2017-11-25, 15:19
Trued

Arg
A2 format finns inte med i lastan på format i Epson Easy Photo Print. Märklibt eftersom P800 är en A2 printer.
Gammal 2017-11-25, 18:48
FiCa1

Fråga
Crimson forever!

VARFÖR hålla på me dyra och eländigt fungerande fotoskrivare (av olika trådar här på FS att döma), när det finns proffslabb (t.ex. Crimson) som gör jobbet: 1) bättre kvalitetsmässigt, 2) billigare (i långa loppet), och 3) bättre för den egna sinnesfriden.

/ mvh FiCa1
Gammal 2017-11-25, 19:15
alfin

FiCa1 skrev: Crimson forever!

VARFÖR hålla på me dyra och eländigt fungerande fotoskrivare (av olika trådar här på FS att döma), när det finns proffslabb (t.ex. Crimson) som gör jobbet: 1) bättre kvalitetsmässigt, 2) billigare (i långa loppet), och 3) bättre för den egna sinnesfriden.

/ mvh FiCa1
Crimson är bra, men 1) Det blir inte bättre kvalitetsmässigt om du inte beställer motsvarande bläckstråleprintar från dem. Vanliga c-printar har sämre kvalitet och kortare livslängd. 2) Har du kollat priset för bläckstråleutskrifter? Räkna på det själv! 3) De flesta av oss har inga problem med våra printers, så sinnesfriden är konstant bevarad.

Med Crimson och andra proffslab är man oftast hänvisad till de papper som de valt för olika utskriftstekniker. Det finns printsmedjor som erbjuder vad du vill, men då är priset därefter. Printar du själv har du en uppsjö med olika fantastiska papperssorter att välja mellan. Att hålla i ett tjockt barytapapper är en glädje i sig!
Gammal 2017-11-25, 19:39
FiCa1

Glad
alfin skrev: Crimson är bra, men 1) Det blir inte bättre kvalitetsmässigt om du inte beställer motsvarande bläckstråleprintar från dem. Vanliga c-printar har sämre kvalitet och kortare livslängd. 2) Har du kollat priset för bläckstråleutskrifter? Räkna på det själv! 3) De flesta av oss har inga problem med våra printers, så sinnesfriden är konstant bevarad.

Med Crimson och andra proffslab är man oftast hänvisad till de papper som de valt för olika utskriftstekniker. Det finns printsmedjor som erbjuder vad du vill, men då är priset därefter. Printar du själv har du en uppsjö med olika fantastiska papperssorter att välja mellan. Att hålla i ett tjockt barytapapper är en glädje i sig!
Ok, jag köper dina argument, Men hävdar ändå att 95% av vanliga amatörer gör en bättre deal med Crimson (eller motsvarande) jämfört med att skaffa egen printer.

/ mvh, FiCa1
Gammal 2017-11-25, 19:51
Trued

FiCa1 skrev: Crimson forever!

/ mvh FiCa1
Högst berättigad fråga... Min tanke var att kunna styra även den sista länken i den kreativa/konstnärliga processen. Men det är obegripligt komplicerat som det är. Och den som kan förklara hur jag skall göra för att skriva ända ur i kanten på papperet ger jag en guldstjärna....
Gammal 2017-11-25, 19:52
FiCa1

Tummen upp
Trued skrev: Högst berättigad fråga... Min tanke var att kunna styra även den sista länken i den kreativa/konstnärliga processen. Men det är obegripligt komplicerat som det är. Och den som kan förklara hur jag skall göra för att skriva ända ur i kanten på papperet ger jag en guldstjärna....
Jepp! You nailed it.

/ FiCa1
Gammal 2017-11-25, 20:12
alfin

Trued skrev: Högst berättigad fråga... Min tanke var att kunna styra även den sista länken i den kreativa/konstnärliga processen. Men det är obegripligt komplicerat som det är. Och den som kan förklara hur jag skall göra för att skriva ända ur i kanten på papperet ger jag en guldstjärna....
Det finns en inställning för att skriva ut kantfritt, men jag avråder från det. Du kommer att söla ner maskinen med bläckrester. Det sitter skumgummipaddar i skrivaren som ska suga upp överflödsbläcket, men de kommer inte att hålla i längden. Vänj dig vid att bläckstråleutskrifter har en snygg, vit kant runt bilden som på den gamla goda tiden.

Du verkar nybörjare vad gäller egna utskrifter. Inlärningskurvan är brant. Det är många nya erfarenheter/kunskaper du ska tillgodogöra dig och det hjäper inte att bli frustrerad när något går fel. Vi har alla tagit oss igenom det.

Börja med Epsons egna papper och använd deras pappersprofiler. Lär dig hur man ställer in utskrifterna, framför allt skillnaden mellan "Photoshop manages color" och "Printer manages color" eller vad du nu har för utskriftsprogram. När du är bekväm med att gå vidare kan du köpa finare papper och ladda ner deras pappersprofiler och få ut fantastiska utskrifter.
Gammal 2017-11-25, 20:49
Curt L

Instämmer helt med alfin.
Gammal 2017-11-26, 10:01
stefohl

Trued skrev:
Har någon lyckats knäcka allt detta så vore jag tacksam. Tänkte lyssna här innan jag kontaktar supporten på måndag. Dessa frågor borde väl vara lösta idag det är en maskin som är mer än 2 år gammal?
Jag har gjort en lathund över alla inställningar som du ska göra på http://www.profiler.nu/lathund-for-utskrift/
Gammal 2017-11-26, 10:02
Trued

Glimt
stefohl skrev: Jag har gjort en lathund över alla inställningar som du ska göra på http://www.profiler.nu/lathund-for-utskrift/
Tack så mycket skall genast kolla din lazydog!
Besvara

Bokmärken

Taggar
epson p800 , problem. , skrivare

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.