Annons

Natriumkarbonat

Produkter
(logga in för att koppla)

35mm

Aktiv medlem
Idag inhandlade jag natriumkarbonat genom apoteket. Jag övervägde först att köpa från svampfoten men upptäckte att "deca hydricus"-varianten (stavning?) på apoteket bara kostade 250:- för 900 gram. De hade även monohydrat som kostade ca. 250:- för 100 gram (om jag inte minns fel). Jag chansade på "deca hydricus"-versionen men såg nu i en post här [ http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=6963 ] att mängden som går åt avgörs av om det är monohydrat eller deca hydricus (vilket jag iofs. misstänkte). Vad menas med deca hydricus, är det tio procent vatten? Och, är det dugligt för att blanda med rodinalen jag har?
Svara gärna så snart som möjligt så att jag kan avbeställa, om det skulle behövas.
 

steinick

Aktiv medlem
Natriumkarbonat finns i olika former, beroende på mängden kristallvatten:

- dekahydrat (med 10 kristallvatten, även kallat kristallsoda),
- heptahydrat (med 7 kristallvatten),
- monohydrat (med 1 kristallvatten) och
- vattenfritt (utan kristallvatten)

Dekahydrat och hepathydrat vittrar i luft till monohydrat.

De flesta fotografiska recept anger monohydratet (ibland vattenfritt). Det är inget problem att räkna om mellan dem.

Problemet med dekahydratet är att det vittrar och du vet då inte hur mycket vatten det innehåller (och alltså inte vet hur mycket du ska väga upp för att få rätt koncentration). Färskt dekahyddrat är stora genomskinliga kristaller, som faller sönder till ett vitt pulver.
 

35mm

Aktiv medlem
Tack så hemskt mycket för svaret!
Ursäkta mina hemkst okunniga kemiska tankeexperiment som följer nedan... :)
Borde jag inte kunna vittra dekahydratet med "flit" för att sedan göra göra mina testremsor och prov utifrån det? Det enda jag borde behöva veta isåfall är ju hur lång tid det tar för dekahydratet att vittra "färdigt". Dvs vittra den till den punkt det inte vittrar mer (om det nu finns någon sådan?). Jag förstår problemet med att arbeta utifrån ett dekahydrat som ständigt vittrar och ger olika koncentrationer. I receptet är det tydligen inte så värst kinkigt med mängden dekahydrat. Men visst är det så att jag vill ha samma mängd varje gång, då framkallningstiderna säkert kommer att variera. Någon i tråden jag ovan hänvisade till talade om en omvandlingstabell mellan olika koncentrationer. Har du (eller någon annan) en sådan?
Ungefär hur mycket skiljer sig de olika varianterna i procentenheter (om det nu går att räkna om till procent)? Jag har ingen koll på måttenheten kristallvatten.

Tack igen...
 

35mm

Aktiv medlem
Jag gav mig just ut för att söka någon billigare variant av natriumkarbonat, som ju faktiskt är ganska dyrt på apoteket och går åt en del av.

http://www.shenet.se/ravaror/soda.html
Hade en bra lista över olika kemiska varor och deras synonymer.

Målarsoda var tydligen en synonym för natriumkarbonat.

Jag har tidigare ringt runt till ett antal färghandlare för att höra om de har natriumkarbonat. Svaret har varit nej från alla. Någon kunde beställa genom ett kemiföretag, men endast 25 kg förpackningar, vilket ju inte var aktuellt.
I listan ovan var en av synonymerna "målarsoda". Det var en smula enklare att hitta hos en målarfirma.

Personalen på färgavdelningen på varuhuset ringde upp en tekniker på Beckers för att höra om "Tarveck Målarsoda" bara innehöll natriumkarbonat. Enligt honom innehöll det 75%-100% natriumkarbonat och "inget annat".

I produktinformationsbladet från beckers stod det att det innehöll "kalcinerad, vattenfri soda".

Mina fråga är således om detta duger? 1 kg kostade bara 50:-, till skillnad från apotekets 250:- för 900 gram.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Hej Mikael, jag är intresserad att inom sin tid börjar röra ihop div vätskor för mörkrummet och har försökt att finna återförsäljare för kemikalier, labutrustning som säljer till privatpersoner. Kan väl säga att de flesta företag är riktade mot andra företag, och Apoteket är som du har märkt dyra. Jag har funnit ett företag vars hemsida inte är mycket att hurra för, men som enligt egen uppgift verkar ha det mesta och det är:

http://www.svenskakemi.nu/

Ta kontakt med dom och fråga. Skulle vara intressant att höra med dig hur de reagerade på dina önskemål, har själv inte varit i kontakt med dom. De har en liten lista på kemikalier, men skriver att de kan ta hem ytterligare 15.000 artiklar.

Om du vet något företag som säljer labbutrustning i mindre kvantiteter (tex pipetter, skålar, pappersfilter etc) så är jag intresserad att ta del.

/Erik
 

steinick

Aktiv medlem
Vattenfri soda går bra (kallas även kalcinerad). Om det står 100 g dekahydrat i receptet ska du ta 37 g vattenfri eller 43 g monohydrat.

Målarsoda har lite lägre renhet än normalt för fotografiska kemikalier, men det spelar nog ingen roll här. Observera att vattenfri soda löser sig i vatten under kraftig värmeutveckling, så sätt till pulvret lite i taget under omrörning.

(Det är lite lustigt hur det kan vara 75 % natriumkarbonat och inget annat! Jag antar att resten är natriumvätekarbonat, men det spelar knappast någon roll här.)
 

tandborstterroristen

Aktiv medlem
Hej!

Frågan är om det inte är risk att den vattenfria kalciumkarbonaten tar upp vatten från luften vilket skulle medföra att du inte vet vilken konc. du får eftersom du inte vet hydratiseringsgraden efter ett tag - kanske är det då bättre med monohydraten eftersom den kanske är stabilare i sin hydratiseringsgrad.
Ett alternativ skulle ju kunna vara att försiktigt hetta upp saltet för att dehydratisera det - inte en helt ovanlig teknink för att få bort kristallvatten från salt. Dock vet jag inte säkert huruvida saltet är stabilt nog att klara det.
Vidare skulle du ju kunna "ställa" saltet mot tex saltsyra mha titrering för att ta reda på hydratiseringsgrad.
Ovanstående är nog inte direkt nödvändigt till det du skall ha det, samt lite väl omständligt och utrustningskrävande - men jag vet ju inte riktigt vad du skall använda det till.


/Tomas
 

35mm

Aktiv medlem
Billigast hitills: Nitor hushållssoda, 22:- för 750 gram.
Köpte ett paket, gör ett försök. Personalen på målarbutiken ringde upp Nitor och frågade om de trodde det var tillräckligt rent för blandning med fotokemi. De fick ett ja till svar och de sa även att det skulle vara 100% natriumkarbonat. På förpackningen står det att läsa:
"Innehåller: natriumkarbonat 100%."

Det finns ett produktblad att läsa här:
http://www.nitor.se/pdf/rengoring/propplosning_grovrengoring/nitor_hushallssoda.pdf
Tror ni att det duger?

Till den som frågade vad jag ska ha det till...
Ska blanda den med rodinalen enligt Pgainers recept för att få mindre mängd korn. Karaktären på kornen sägs även bli annorlunda (mindre, finare). Det reducerar även framkallningstiden. Tiderna för 1+25 ska gälla om man blandat 1+50 och adderat natriumkarbonat.
 

35mm

Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Hm, är det inte natriumsulfit som brukar användas tillsammans med Rodinal?
Natriumsulfit har varit poppis men enligt Gainer (som provat en mängd tillsatser) så funkade natriumkarbonat bäst. Försök hitta artikeln "Salt to Taste" som handlar om detta. Minns inte vilken fototidning den var med i.

"A lot of photographers add sulfite to Rodinal to reduce the grain--a practice I always thought defeated the purpose of using Rodinal to begin with. Patrick Gainer writes: It turns out that 4 g/l sodium ascorbate does a lot of good added to 1:50 Rodinal. A lot better than 100 g/l of sulfite. Those who are searching for a fine-grain version of Rodinal should give this a try."

"Patrick Gainer has written to me to express some doubts about the role of sulfite as a solvent in developers. First of all, he states that Rodinal does contain sulfite. Rodinal has Potassium Hydroxide, which combines with the Potassium Bisulfite to form Potassium Sulfite. Steve Anchell's 'Rodinal-type Developer' starts with 300 grams of Potassium Metabisulfite and will wind up with about 340 grams of Potassium Sulfite per liter of stock solution (if you use Potassium Hydroxide). That gives you about 14 grams of Potassium Sulfite in a liter of 25:1 working solution, which provides about as many sulfite ions as 10 grams of Sodium Sulfite. That is not enough to be suspected of eating away edges of grains, which I don't think sulfite does very much of anyway, but it is probably enough to slow down grain spreading through infectious development."
 

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Hej ,själv har jag blandat Rodinal med Xtol .
100ml Xtol 400ml vatten (21`) 4-6ml Rodinal och använt till Tri-X .Ger fint korn , vacker gråskala ,finteckning i högdagrar men man får öka exponeringen ca.1/3 steg.
 

35mm

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Till vilken film och vilken framkallningstid ska du använda?
Om du frågar mig så är det främst Agfa APX 400. Mest 35, men även 120. Framkallningstiden får jag väl experimentera mig fram till när jag väl börjat prova. Enligt grova beräkningar borde det väl hamna på någon stans runt 12 minuter när borax är med i gemet.
 
ANNONS