Annons

Bra, välfungerande onlinebackup - var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannuse

Aktiv medlem
Bra tråd. Jag stängde av Mozy när dom höjde priserna till 10$+ per månad. Hög tid att leta någon ny!

De som verkar mest intressanta efter att ha läst här är Backblaze, Crashplan, Livedrive & Carbonite (sista hittades m google). Priserna ligger på ca 50-60$ per år vilket jag tycker är ok. Hade funderingar på F-Secure men läser jag här verkar det inte så bra.

Någon som vet ifall någon av dom tillåter att även backa upp från en USB-disk man har kopplad till datorn? Mozy tillät inte det.
Ja, det går i alla fall med Livedrive.
Där kan du backa upp från alla enheter som är anslutna till datorn.

M.V.H
/Tobias
 

wfrank

Aktiv medlem
Ja, det går i alla fall med Livedrive.
Där kan du backa upp från alla enheter som är anslutna till datorn.

M.V.H
/Tobias
Tack Tobias! Det blev Livedrive efter att ha läst vad du skrivit. Har installerat appen och börjat backa upp. Har inte världens snabbaste uppkoppling men ser att det just nu rör sig om ca 1000Mbit/s uppströms. Räknar jag rätt så tar det nog dryga 2h per GB och min första batch är på ca 50GB så nu kommer datorn stå på konstant i 5-6 dagar som start... :eek:)

Har bara tittar runt snabbt i webportalen och inte letat upp iPhone-appen, men allmänt ser interfacet "ok/bra" ut.

En fråga, från början hade jag pekat på ca 250GB, men insåg sen att jag ska prioritera ca 50BG av dessa. Men innan jag ändrade så hann den ladda upp ett par hundra filer som jag nu ser är backup:ade - från directoryn som jag nu valt bort. Vet du ifall dessa kommer tas bort - eller är Livedrive så trevlig att den låter dessa vara kvar?

(Om någon vecka tänker jag ju peka på större directoryn och då ska dessa filer inkluderas.)
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.
Bra att du fick nytta av infon.
Ja, mina första 200GB tog ju en vecka, men sedan är det bara ändringar, så då går det fort att backa upp en fotosession.
Så det är bara att låta den tugga på.
Livedrive tar inte bort några filer om du inte själv plockar bort dom.
Det kan du göra via webbgränssnittet, eller om du tar bort dom på datorn.
Om du plockar bort filer, så ligger dom i din papperskorg i webbgränssnittet hos Livedrive i 30 dagar, så det är den tid du har på dig att ånga en radering.

Att du bockar ur rutan för backup av dessa filer/mappar påverkar inte de filer som redan är uppbackade, dom ligger kvar.

Ska du ändå backa upp dom vid ett senare tillfälle, så tycker jag att du ska låta dom ligga kvar.
För då behöver programmet inte ladda upp dessa filer igen, bara ändra pekaren om dom har en annan sökvag i strukturen, för det är ju samma filer.
M.V.H
/Tobias
 

wfrank

Aktiv medlem
Tack igen, infon uppskattas! Det märks att du vet vad du talar om, tack för det :)

Jo, jag hade Mozy förut så jag vet att det kommer ta några veckor innan jag är klar med "basics". Sen blir det smidigt som sjutton, som Mozy var. Men detta verkar bättre, eftersom jag såsmåningom kommer peka på någon nätverksdrive - och då talar vi kanske någon TB totalt. Tills dess kommer jag byta bredband och ha 10Mbit uppströms. Har du kollat vad du haft för hastighet som snabbast till Livedrive - läste jag rätt har du 10Mbps uppåt?

(just nu har jag fortfarande runt 120KB/sek uppåt, dvs "ca" 1Mbps)
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.
Ja, uppströmshastigheten har man inte brytt sig om så mycket förrän nu när man ska skicka data.
Som bäst ligger jag på 800kb/s, det vill säga drygt 6Mbps upp till Livedrive.
En vanlig siffra för mig är 500kb/s (ca 4Mbps).

Det är svårt att säga var flaskhalsen är, men vi är samtidigt 5 personer i hushållet, vilket kan bidra till att hastigheten ibland är lägre.
Kör jag bredbandskollen.se så ligger jag på ca 9-10Mbps i båda riktningarna.

Jag uppskattar också funktionen att kunna logga in via webben, och hämta ner bilder om jag är på en annan plats, alltid kul att kunna delge bilder om någon vill ha dom.

M.V.H
/Tobias
 

joakim d

Aktiv medlem
jag har använt Carbonite för backup av mina bilder under knappt ett år men nu gett upp eftersom det var så långsamt samt att jag inte var så förtjust i klientprogramvaran.
 

wfrank

Aktiv medlem
Hej.
Ja, uppströmshastigheten har man inte brytt sig om så mycket förrän nu när man ska skicka data.
Som bäst ligger jag på 800kb/s, det vill säga drygt 6Mbps upp till Livedrive.
En vanlig siffra för mig är 500kb/s (ca 4Mbps).

Det är svårt att säga var flaskhalsen är, men vi är samtidigt 5 personer i hushållet, vilket kan bidra till att hastigheten ibland är lägre.
Kör jag bredbandskollen.se så ligger jag på ca 9-10Mbps i båda riktningarna.

Jag uppskattar också funktionen att kunna logga in via webben, och hämta ner bilder om jag är på en annan plats, alltid kul att kunna delge bilder om någon vill ha dom.

M.V.H
/Tobias
Ok, men då är din hastighet utmärkt, det verkar som servrarna står i England så du ska nog vara nöjd, typ 6-7 ggr vad jag har nu med ett långsammare bredband.

Men appropå externa diskar. Jag kan inte hitta dom. Högerklickar jag i taskbaren och väljer fliken "Settings", sen "Services" och "Manage Backup Settings" så hittar jag inte nätverksdiskarna. Tänker jag fel eller borde dom finnas där?
 

Hannuse

Aktiv medlem
Ok, men då är din hastighet utmärkt, det verkar som servrarna står i England så du ska nog vara nöjd, typ 6-7 ggr vad jag har nu med ett långsammare bredband.

Men appropå externa diskar. Jag kan inte hitta dom. Högerklickar jag i taskbaren och väljer fliken "Settings", sen "Services" och "Manage Backup Settings" så hittar jag inte nätverksdiskarna. Tänker jag fel eller borde dom finnas där?
Hej.

Ja, servrarna verkar stå i England, så det finns nog flera flaskhalsar på vägen, förutom mitt eget nätverk.

Jag kanske var otydlig där, men man kan backa upp från det som är fysiskt anslutet tilldatorn, inte enheter som är uppmappade via nätverket.
Det bästa är att ha programmet på en central dator i hemmet, som får agera server, och köra alla backuper därifrån.
M.V.H
/Tobias
 

Mikael Wikner

Aktiv medlem
Jag kör Telia säker lagring extra mot de mappar jag vill ha backup på. Det har ingenting med F-secure att göra. Det är en egen klient som kör i bakgrunden som knappt märks. Än så länge har det fungerat fläckfritt. Jag vet förvisso inte hur det går om man byter enhetsbeteckningar på sina diskar. Men Telias kundtjänst brukar vara väldigt hjälpsamma när man väl har problem, så en fråga kan ju inte skada. Telia säker lagring extra kostar 29 kr/mån. Just nu är det 6 månader gratis.

Micke
 

j2^

Aktiv medlem
Telial säker lagring har massor med F-secure att göra. Det ör nämligrn exakt samma tjänst, fast med annan branding.
 

magnus.tengmo

Aktiv medlem
Lägger en röst på Crashplan, bytte från Mozy till denna. Det fina med den är att man kan backa upp mot flera källor, tex annan dator, extra hårdisk, en kompis eller deras centrala server som då kostar pengar. Resten är gratis. Så är man två stycken kompisar som vill backa av mot varandra så kan man göra det helt gratis.

/Magnus
 

wfrank

Aktiv medlem
Har nu haft Livedrive i ett dygn och har väl fått över ca 20% av ca 50GB som är de högst prioriterade mapparna. Servrarna står i London och det är inga problem, jag har en throughput som snarast begränsas av mitt egna bredband som har ganska låg hastighet uppströms (1-2Mbps). Jag har också haft lite kontakt med deras support, snabba hjälpsamma svar.

En positiv sak är deras iPhone-app som gör att man kan tiita på backupen när som helst - och format som jpg kan man dessutom titta på bilderna. Via ett webgränssnitt kan man ladda hem enskilda filer från valfri fator om man har lust med det.

Jag har den enklare tjänsten, sen har dom en Dropboxlik-tjänst som dom kallar för briefcase - dom som känner till dropbox vet vilka fördelar det innebär jämfört med traditionell backup.

Sammantaget verkar det vara en bra tjänst - för ca 40-50 kr/mån beroende på växelkurs.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Telial säker lagring har massor med F-secure att göra. Det ör nämligrn exakt samma tjänst, fast med annan branding.
Ja, men det skiljer även litet i funktionen. Till skillnad från F-Secure raderar Telia inte uppladdade filer, det får man göra själv. Det gör att jag skulle kunna tänka mig Telia Säker Lagring, om det inte vore för ytterligare en skillnad: Jag tyckte att F-Secure tog oändlig tid på sig för att få upp hela min back-up, men nu när jag testat Telia en vecka kan jag konstatera att F-Secure framstår som rena supersnabba drömmen i jämförelse ;-)

Så nu skall jag bara bestämma mig för om det blir Livedrive eller CrashPlan som får förtroendet.
 

j2^

Aktiv medlem
Ja, men det skiljer även litet i funktionen. Till skillnad från F-Secure raderar Telia inte uppladdade filer, det får man göra själv. Det gör att jag skulle kunna tänka mig Telia Säker Lagring, om det inte vore för ytterligare en skillnad: Jag tyckte att F-Secure tog oändlig tid på sig för att få upp hela min back-up, men nu när jag testat Telia en vecka kan jag konstatera att F-Secure framstår som rena supersnabba drömmen i jämförelse ;-)

Så nu skall jag bara bestämma mig för om det blir Livedrive eller CrashPlan som får förtroendet.
Du kan ställa en scavenge-period även i FSOB, däremot är det mycket möjligt att Telia har valt att ha det som "disabled" som default, men det är ju en annan sak.

Dock så noterar jag just en sak... Tydligen är det Storegate som numera ligger bakom Telia Säker Lagring.

Sorry 'bout that.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Du kan ställa en scavenge-period även i FSOB, däremot är det mycket möjligt att Telia har valt att ha det som "disabled" som default, men det är ju en annan sak.

Dock så noterar jag just en sak... Tydligen är det Storegate som numera ligger bakom Telia Säker Lagring.

Sorry 'bout that.
Det går inte att hindra F-Secure att radera filer, valen är omedelbart, efter 30 dagar och efter 45 dagar. Och det går inte att hindra på något sätt enligt supporten. Synd, annars hade min backup funnits kvar även efter midsommar...

Aha, Telia har bytt. Men jag tyckte att även om det ser annorlunda ut så var "kärnan" mycket välbekant. Å andra sidan finns det likheter även i Livedrive, upptäckte jag nyss efter installationen. Men det finns väl inte så många sätt att göra det på kanske.

Ser fram mot att prova Livedrive!
 

aasaboe

Aktiv medlem
Å andra sidan finns det likheter även i Livedrive, upptäckte jag nyss efter installationen. Men det finns väl inte så många sätt att göra det på kanske.

Ser fram mot att prova Livedrive!
Får tillägga att det gällde "första rutan" som man möts av efter installation, för att peka ut filer. När programmet kommit igång ser det helt annorlunda ut, mycket seriöst. Det har inte många likheter med F-Secure som alltmer framstår som amatörmässigt för mig.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Nu är testperioden på 14 dagar för Livedrive slut, och jag har betalat för två år framåt.

Uppladdningen till Livedrive går betydligt snabbare än till F-Secure Online Bacup och otroligt mycket snabbare än Telias Säker Lagring. De båda måste strypa bandbredden ordentligt. På dessa 14 dagar har jag fått upp 42 GB till Livedrive, mellan 3 och 4 ggr så mycket som jag tidigare under lika lång tid fått upp till F-Secure. Jag har inte kört dygnet runt, gissningsvis ett snitt på 10-12 timmar per dygn.

För mig är detta helt acceptabelt och det känns bra att ha ett tredje ställe för bilderna som verkar fungera som man önskar säkerhetsmässigt.
 
ANNONS