Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2012-02-17, 20:02
Gutta

Rommel skrev: *snip*
Jag vill också ha mina barns förskolefoton högupplösta i digital form och helst RAW för jag själv älskar redigera. Men tror du dom ger mig det? Nä de tjänar stora pengar på att INTE göra det. Där har du EN vettig förklaring. Samma förklaring till många fortfarande ger ut lågupplösta bilder. Det är för att kunderna kommer tillbaka för förstoringar.

*snip*
/Stefan
Av precis den anledningen har jag undlåtit mig att köpa några skolfoton över huvudtaget....
Det är detta jag menar... Marknadskrafterna sköter saken. Därmed inte sagt att jag i just detta fallet kommer få "rätt". Jag är kanske en av mycket få, och de kan fortsätta ostört att tjäna grova pengar på att inte sälja rawbilderna istället.... Men om var och en gör som den vill/vågar så löser det sig nog.

Fast å andra sidan begriper jag ändå inte poängen. Vad är det som säger att de inte skulle kunna tjäna LIKA mycket pengar på att sälja råfilen? Det handlar ju om prissättning och efterfrågan givetvis....

Jag är dock övertygad om att detta är en ickediskussion. Om inte allt för många år framöver kommer vi titta tillbaka på detta och skratta åt idén att inte släppa råfilerna. Det är jag helt övertygad om. Sen riktigt anledningen till att det blir så kan vi bara sia om. Kanske kommer de enklare bildvisningeprogammen läsa raw like elegant som de läser jpg och det blir därmed lika enkelt(hmmm ENKLARE) att fixa till sina foton än det var med jpg...
Eller så kanske kunderna blir mer medvetna och de som inte anpassade sig de försvann.....ja vad vet jag.

Det är lite som ickediskussionen om fler pixlar eller inte.... Vem i hela friden kan ens komma på tanken att fler pixlar inte är av godo....

Lutar mig tillbaka och inväntar anstormningen!
;-)
Gammal 2012-02-17, 20:20
snap01

Rommel skrev: ???? Om du läse vad du citerat mig så fattar du väl att TIFF filen är fixad av mig. Vad hon gör med bilden sen kvittar.
Lagar jag min bil så skiter väl bilverkstaden i ifall jag förstör den igen. Men de kanske bryr sig ifall de gör jobbet ofärdigt och jag lovar att fixa resten. De har ett rykte och en företagspolicy att upprätthålla. Det har jag med.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
om du nu är så rädd att hon ska ändra din bild o lägga upp den så kan hon göra det oavsett om hon fått raw eller ej, o du kan aldrig se om det är gjort från raw eller jpg eller tiff eller vad f..n som helst.
förr i tiden på den analoga tiden då kunden bara fick printbilder så kunde man skydda sig men idag om du lämnar en digital bild i vilken form som helst så kan kunden förvanska den totalt o lägga upp den överallt o sedan skriva att hon fick värdelösa bilder av dig.
så förklara för mig om du är rädd att hon ska göra din bild kass vad är skillnaden om hon gör den från raw eller jpg eller tiff?
Själv så tror jag inte så många kunder vill ha just raw pga det krävs oftast vissa program för att kunna öppna dom. Jag har råkat ut för det en gång o det var en som var bror till brudgummen o han var naturfotograf o han ville ta hand om deras bilder själv.
så hur ska du kunna skydda ditt rykte för så fort du lämnat en bild oavsett vilken digital form så kan kunden förändra den hur som helst. Enda sättet är att bara lämna bilder på papper fast kör dom den i kopiator så är du körd ändå.
Gammal 2012-02-17, 20:25
snap01

Rommel skrev: ???? Om du läse vad du citerat mig så fattar du väl att TIFF filen är fixad av mig. Vad hon gör med bilden sen kvittar.
Lagar jag min bil så skiter väl bilverkstaden i ifall jag förstör den igen. Men de kanske bryr sig ifall de gör jobbet ofärdigt och jag lovar att fixa resten. De har ett rykte och en företagspolicy att upprätthålla. Det har jag med.

/Stefan R. Nilsson
för det första så behöver du inte vara otrevlig FATTAR DU
nummer två om du är rädd för att kunden ska förvanska din bild så kan hon det oavsett rww eller jpg,tiff fattar du?
Gammal 2012-02-17, 20:52
Rommel

snap01 skrev: för det första så behöver du inte vara otrevlig FATTAR DU
nummer två om du är rädd för att kunden ska förvanska din bild så kan hon det oavsett rww eller jpg,tiff fattar du?
Jag är inte otrevlig, men att citera någon och hoppa på det motsatta i citatet är att inte respektera ena att läsa åsikten eller?

Uh jag har inte sagt att jag är rädd att hon ska förvanska dom. Jag vill int ege ut något halvdant och det är inte min princip att ge ut mina original så varför inte respektera det. I mina förra inlägg skriver jag att jag respekterar deras sätt att leverera, men du har tyvärr tråpngsynt sätt att se att vissa har andra åsikter hur deras verksamhet fungerar.

Läs mina inlägg och jag beskriver hur JAG jobbar och att JAG respekterar de andras och att ALLT går att köpa pengar, även mina principer ;)

Föresten får ALLA mina kunder högupplösta JPG eller TIFF utan att ens begära detta. Även alla rättigheter att använda dessa hur de behagar. Det de inte kontrollerar är mina underkända bilder och oprocessade godkända bilder.
Alla brudpar anlitar mig pga min stil och inte för att låta mig fotografera för att de ska få leka bildbehandlare. I mitt tidigare imlägg hade jag ett ironsikt upplägg om timdebitering. Den är nog ganska sann ;)

/Stefan
Gammal 2012-02-17, 21:21
snap01

jag undviker oxå att ge ut raw filer o vill lämna en färdig snygg produkt till kund som tex en collage reportage album. Att visa upp sina bilder från sitt bröllop är ingen höjdare eller 10x15 kopior som skickar runt kaffebordet då finns det så mycket andra trevligare sätt att visa upp o minnas sin stora dag.
Såg att du tar 5000 kr för en heldags bröllop o då ger ut alla bilder hög upplöst o ställda. Det kan inte bli någon bra timpenning på det. Dom flesta bröllopsfotografer tar i tid med redigering ca 30-40 timmar för en heldagsbröllop. Säg att du fixar det 30 timmar inkl bilkörning,träffa kund före efter,redigera bilder. foto tiden så får du en timpenning på ca 63 kr timmen. Det är på ett ca.grymt lågt men prissättningen är fri.
Gammal 2012-02-17, 21:35
Rommel

Vänd på det istället. Det är en grymt billig utbildning! Så billig att den istället ger avkastning medan man studerar.
Någon hade en fin uträkning hur man skulle ta betalt för att kunna leva det man pysslar med. Räknade ut och såg att vissa fick 800 kr/h. Jag fick en annan!

/Stefan R. Nilsson
Gammal 2012-02-18, 14:22
Tobber

Förr fick man ju med negativen ,när man framkallade foton,vad är annorlunda med eran verksamhet ?
Negativen kunde man ju skicka till olika företag och få dom framkallade
Är det inte lika lätt att redigera en levererad jpeg ,för kunden
Och vad gör ni med alla dessa rawbilder som ni tar för kundens räkning,slänger eller sparar ni dom,ni måste ha en h-vetes massa gigabyte
Hur hadde ni gjort för x antal år sedan när digitalkameran inte fanns ,skulle ni bara ha levererat pappersbilder och sparat negativen
Om jag anlitade en fotograf till mitt bröllop och betalade dyra pengar.så skulle jag absolut vilja ha rawbilderna
Det är ju ett digitalt negativ,förstår inte vad det är som blivit så krångligt helt plötsligt
Känns som om raw snarare är en religion ,istället för en bild från en sensor

Tobbe
Gammal 2012-02-18, 14:47
afe

Tobber skrev: Förr fick man ju med negativen ,när man framkallade foton,vad är annorlunda med eran verksamhet ?
Negativen kunde man ju skicka till olika företag och få dom framkallade
Är det inte lika lätt att redigera en levererad jpeg ,för kunden
Och vad gör ni med alla dessa rawbilder som ni tar för kundens räkning,slänger eller sparar ni dom,ni måste ha en h-vetes massa gigabyte
Hur hadde ni gjort för x antal år sedan när digitalkameran inte fanns ,skulle ni bara ha levererat pappersbilder och sparat negativen
Om jag anlitade en fotograf till mitt bröllop och betalade dyra pengar.så skulle jag absolut vilja ha rawbilderna
Det är ju ett digitalt negativ,förstår inte vad det är som blivit så krångligt helt plötsligt
Känns som om raw snarare är en religion ,istället för en bild från en sensor

Tobbe
Nu jämför du äpplen med potatisar. Självklart fick (och får) man sina egna negativ efter framkallningen. Jag känner dock inte till någon yrkesfotograf som lämnade från sig sina negativ på den analoga tiden.
Gammal 2012-02-18, 17:19
jdandanell

Känns helt plötsligt väldigt rätt att man inte gör bröllop
Hela denna diskussionen är en icke-diskussion i andra genres
Gammal 2012-02-18, 18:12
snap01

Glimt
Rommel skrev: Vänd på det istället. Det är en grymt billig utbildning! Så billig att den istället ger avkastning medan man studerar.
Någon hade en fin uträkning hur man skulle ta betalt för att kunna leva det man pysslar med. Räknade ut och såg att vissa fick 800 kr/h. Jag fick en annan!

/Stefan R. Nilsson
vad heter din firma?
det blir väl ingen större avkastning på 63 kr timmen?
Gammal 2012-02-18, 18:30
Rommel

???? Om man arbetar 100 % och under dessa 100 % utgör 50% endast närvaro så har man 4 timmar att stirra och extrajobbar på helger under sommaren varav heldagsuppdrag utgör 8 timmar utan att träffa kunderna och 2 timmars efterarbete ger alltså INTE 63 kr i timmen!

Dvs enbart tiden för uppdraget är över 500 kr i timmen för heldagsuppdrag medan de mindre paketen utgör 1000 kr i timmen och efterarbete görs under normalarbetstid.

Det dumma är att när alla räknar ut hur mkt man ska ta för bröllop så räknar de att man endast lever på detta. Jag däremot räknar det som extraknäck även om det inte blir så många bröllop och tiden jag lägger ner på redigering och kundkontakt gör jag alltså under normal arbetstid då tid finnes och det finns!

Hade jag räknat jur många bröllop jag tar per år så skulle en heldagsuppdrag kosta 200 000 kr! Orimligt kupp och då blir det inga bröllop alls.

/Stefan R. Nilsson
Gammal 2012-02-18, 19:07
snap01

Glimt
du menar att din heldags bröllops fotografering är 8 timmar o att du redigerar o ställer alla bilderna på två timmar? Hur många bilder brukar du lämna från ett heldags bröllop? Om man räknar all tid för en heldags uppdrag så brukar det hamna på minst 20 timmar, om vi tar en välkänd bröllops fotograf (jonas peterson) så lägger han ner 35-40 timmar totaltid på en heldagsuppdrag. Du kanske är blixtsnabb eller så är vi andra kanske långsamma.
när du skriver detta så fattar jag inget vad menar du med detta?

Om man arbetar 100 % och under dessa 100 % utgör 50% endast närvaro så har man 4 timmar att stirra och extrajobbar på helger under sommaren varav heldagsuppdrag utgör 8 timmar utan att träffa kunderna och 2 timmars efterarbete

alltså
du fotar i 8 timmar, du redigerar i 2 timmar, tiden som du träffar kunderna vid minst 2 tillfällen räknas inte för att du är 50% närvarande? gäller det även resan dit hem?
jag har aldrig sett någon erbjuda foto för en heldag för 5000 kr inkl alla rättigheter,bilder, varför är du tvungen att göra det så billigt? får du inga uppdrag annars?
Gammal 2012-02-18, 19:13
snap01

Glad
Rommel skrev: ???? Om man arbetar 100 % och under dessa 100 % utgör 50% endast närvaro så har man 4 timmar att stirra och extrajobbar på helger under sommaren varav heldagsuppdrag utgör 8 timmar utan att träffa kunderna och 2 timmars efterarbete ger alltså INTE 63 kr i timmen!

Dvs enbart tiden för uppdraget är över 500 kr i timmen för heldagsuppdrag medan de mindre paketen utgör 1000 kr i timmen och efterarbete görs under normalarbetstid.

Det dumma är att när alla räknar ut hur mkt man ska ta för bröllop så räknar de att man endast lever på detta. Jag däremot räknar det som extraknäck även om det inte blir så många bröllop och tiden jag lägger ner på redigering och kundkontakt gör jag alltså under normal arbetstid då tid finnes och det finns!

Hade jag räknat jur många bröllop jag tar per år så skulle en heldagsuppdrag kosta 200 000 kr! Orimligt kupp och då blir det inga bröllop alls.

/Stefan R. Nilsson

sedan i ärlighetens namn så tycker jag du har bra klass på dina bilder o tror att du skulle få lika mycket jobb även om du tog 10000 för en heldag som är riktigt billigt även det speciellt med alla bilder som ingår.
Gammal 2012-02-18, 20:19
KGS

Studiomats skrev: Passar mig alldeles utmärkt, jag har inget behov att ha kunder som är ute efter mina rawfiler/negativ. De kunder kan du få ta så slipper jag dem. :-)

Jag gör hellre något roligare jobb där jag får behålla det som är mitt. Och skulle det vara så att det inte blir fler jobb för mig så kommer jag inte gråta för det. Jag har mat för dagen och krig slipper jag så inte ska jag klaga. Men avtala bort eller sälja mina rawfiler/negativ det kommer jag aldrig göra, inte ens om det skulle bli lag på det.
Tack :-)

I dagens värld är det väldigt lätt att behålla det som är mitt, samtidigt som kunden får det som är sitt. T o m om det är exakt samma sak. Det var svårare på negativens tid. En del verkar inte ha lämnat den tiden än.

Originalen till mina egna bröllopsfoton brann för övrigt upp i samband med en brand i Viksjö Centrum, tänk vad bra om fotografen och jag haft varsin uppsättning.
Gammal 2012-02-18, 21:46
Rommel

snap01 skrev: du menar att din heldags bröllops fotografering är 8 timmar o att du redigerar o ställer alla bilderna på två timmar? Hur många bilder brukar du lämna från ett heldags bröllop? Om man räknar all tid för en heldags uppdrag så brukar det hamna på minst 20 timmar, om vi tar en välkänd bröllops fotograf (jonas peterson) så lägger han ner 35-40 timmar totaltid på en heldagsuppdrag. Du kanske är blixtsnabb eller så är vi andra kanske långsamma.
när du skriver detta så fattar jag inget vad menar du med detta?

Om man arbetar 100 % och under dessa 100 % utgör 50% endast närvaro så har man 4 timmar att stirra och extrajobbar på helger under sommaren varav heldagsuppdrag utgör 8 timmar utan att träffa kunderna och 2 timmars efterarbete

alltså
du fotar i 8 timmar, du redigerar i 2 timmar, tiden som du träffar kunderna vid minst 2 tillfällen räknas inte för att du är 50% närvarande? gäller det även resan dit hem?
jag har aldrig sett någon erbjuda foto för en heldag för 5000 kr inkl alla rättigheter,bilder, varför är du tvungen att göra det så billigt? får du inga uppdrag annars?
Jag ser mitt bröllopsfotograferande som en del av min utbildning. Därav priserna. Ungefär som att gå till en frisörskapraktikant.
Nästa år kommer jag revidera min prislista.

Nej jag träffar aldrig mina kunder innan. Allt sker via tfn eller epost.
Heldag och festfotografering tycker jag själv är dåligt betalt per timme gentemot mina andra paket, men det har att göra med att ingen väljer detta om det hade kostat lika mkt per timme. Inte lika priotioterat. Så dessa paket kommer se helt annorlunda ut nästa år.

Japp, aktiv tid jag ägnar mig åt efterarbetet är npg 2 timmar. Passivt kanske 30 timmar.
Det handlar om arbetsflöde och genvägar och att inte lägga för mkt tid på sånt som kunden inte lägger märke till.
Bilder jag lagt ut för visning är mer jobb nerlagt och hade jag lagt ner lika mkt jobb som de som brudparen får så hade jag nog kommit upp i den tidsåtgången som du nämner.

Hemligheten är att hitta den kvalité som de betalat för utan att de lägger märke till detaljerna, men som ändå skiner den stil jag visar upp. Har man dessutom en drös presets i LR som lagt ner timmar att fixa, batcher i PS samt inte fotograferar 10.000 dåliga bilder utan 300 bra direkt (rätt komposition, exponerad, ect etc) så behöver efterarbetet inte ta så lång tid.

Nu ska jag i forum inte säga hur jag jobbar men ponera så här.

En entreprenör äger en fotobutik och säljer utrustning och erbjuder framkallning och körkortsfotografering. Rusningstiden är vid lunch och efter 15.00. Under tiden har man en massa dötid för att kunna ta emot inkommande kunder.
Är man effektiv så kan man redigera enstaka foton då och då.
Man jobbat 100 % och försöker extraknäcka och lära sig fotografera en viss genre på helgerna.
Man kan inte ta 100 % betalt för man har varken erfarenhet utbildning eller utrustning.

Vem vill klippa sig hos en frisör inför ett bröllop som inte varken har utbildning, utrustning, lokal eller erfarenhet? Inte jag iaf. När denne som går utbildning är färdig och fått ditt diplom så kommer denne person ta mer betalt och ju ju bättre man blir på att klippa desto dyrare blir denne. Ju mer känd desto dyrare utrustning,lokal och läge köper man och det visar sig öven på priserna. Men det gör inget då man är en erkänd frisör och man vet att man får vad man betalr för nu har frsören fin utrustning, färdigutbildad, erfaren, bra lokaler, fint rykte etc.

Detsamma bör gälla fotografer! Tyvärr tycker de flesta inte det utan bröllopsfotografering kan ingen göra utan att ta betalt enligt kartellen som sagt att man praxis ska ta betalt 30.000 kr för en heldag oavsett hur man jobbar.

/Stefan
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.

Elinchrom ELM8