Gammal 2013-05-17, 16:44
Matte_J

linusericsson skrev: RAID är inte BACKUP! RAID är ett sätt att hålla datorsystem igång även om hårddiskar går sönder. Tänk på just det. RAID skyddar bara mot hårddiskhaveri, vilket iofs är ett ganska vanligt fel.
Precis vad jag tänkte! Många verkar vara så nöjda med att de kör RAID på sin backuplösning. Men det är ju bara slöseri med diskutrymme i backupsammanhang. Mycket bättre att ha två diskar i varsitt usb-kabinett än att ha dem i RAID i en NAS.
Själv kör jag TimeMachine mot en extern disk hemma och rsync varje månad mot en extern disk som jag förvarar på jobbet men tar hem när en plingare i kalendern påminner mig om att det är dags.
Det finns inga återkommande händelser som är svåra att komma ihåg idag när vi har digitala kalendrar. Att lägga in en en påminnelse om att ta hem disken varje månad tog ungefär tjugo sekunder, sen påminner den mig om det så länge jag lever om jag vill det.
Gammal 2013-05-17, 16:56
erro.se

Men en variant skulle ju vara att köra backup mot en RAID med två hot-swap-diskar. När backupen är klar så tar man ur den ena disken och tar med den till jobbet. Och så sätter man i en tredje disk som RAID'en får synka upp. En månad senare, eller vilket intervall man nu vill ha, så tar man ur denna disk tre och tar med till jobbet, och tar hem tvåan till RAID'en. Och så vidare. Då har man ett roterande månads-schema med tre diskar, varav en förvaras på annan plats.

Finns nån sådan RAID-lösning?
Gammal 2013-05-17, 17:56
wildnature.se

NAS med raid5 som snurrat i ganska många år nu, har bytt ut ett par diskar i den under årens gång som gått sönder, väldigt skönt med raid att inte behöva återställa backupen vid disk failure, därutöver så finns det naturligtvis en usb disk som flyttar filerna från huvud NAS'n (ibland lite för sällan) till en annan NAS som står på jobbet. Så i praktiken finns alla filer på 3 enheter.

Utöver själva raw filerna så är lightroom katalogen extremt viktig om man jobbar mycket i LR, i LR kan man jobba flera ggr per vecka med justeringar, medans nya bilder importeras mer sällan, det har jag löst med att lightroom sparar backupen till min dropbox varje gång programmet avslutas så det finns alltid en färsk backup synkad till både jobbdatorn och till dropbox online.

Har tänkt att jag även ska kopiera de riktigt riktigt bra raw filerna till dropboxen som en extra säkerhets backup men har inte kommit igång med det ännu.
Gammal 2013-05-17, 17:58
afe

Jag börjar med att importera mina bilder till arbetsdiskarna (som är tre stycken velociraptor i RAID-0). Sedan kopierar jag dem till min mediadator som också agerar backup. Varje kväll körs en automatisk Windowsbackup till en extern SATA-disk på arbetsdatorn, och jag kommer att lägga till en sådan också på mediadatorn.

Än så länge har jag inte någon backup utanför huset tyvärr ...
Gammal 2013-05-17, 18:05
wildnature.se

afe skrev: Än så länge har jag inte någon backup utanför huset tyvärr ...
Det hade inte blivit något bra betyg i tv serien "Doomsday Preppers" :) Just inbrott & brand så är risken stor att allt går förlorat en usb disk och ett bankfack som kostar typ 300kr per år, om man inte kan lägga en disk på jobbet är en billig backup försäkring.
Gammal 2013-05-17, 18:20
Matte_J

erro.se skrev: Men en variant skulle ju vara att köra backup mot en RAID med två hot-swap-diskar. När backupen är klar så tar man ur den ena disken och tar med den till jobbet. Och så sätter man i en tredje disk som RAID'en får synka upp. En månad senare, eller vilket intervall man nu vill ha, så tar man ur denna disk tre och tar med till jobbet, och tar hem tvåan till RAID'en. Och så vidare. Då har man ett roterande månads-schema med tre diskar, varav en förvaras på annan plats.

Finns nån sådan RAID-lösning?
Det är faktiskt ingen dum ide, förutom att det går åt en disk extra. Borde ju fungera i vilken NAS som helst som kör RAID 1.
Gammal 2013-05-17, 18:44
erro.se

Matte_J skrev: Det är faktiskt ingen dum ide, förutom att det går åt en disk extra. Borde ju fungera i vilken NAS som helst som kör RAID 1.
Är diskarna normalt sett hot-swap? Eller måste man ha en NAS som stöder det specifikt?
Gammal 2013-05-17, 18:51
afe

erro.se skrev: Är diskarna normalt sett hot-swap? Eller måste man ha en NAS som stöder det specifikt?
Du måste ha en NAS som stöder det, men jag tror de flesta gör det (åtminstone de där man kan ta ur diskarna utan att skruva).
Gammal 2013-05-17, 18:53
afe

wildnature.se skrev: Det hade inte blivit något bra betyg i tv serien "Doomsday Preppers" :) Just inbrott & brand så är risken stor att allt går förlorat en usb disk och ett bankfack som kostar typ 300kr per år, om man inte kan lägga en disk på jobbet är en billig backup försäkring.
Jag funderar på en variant med två externa diskar som jag roterar varje vecka och hela tiden har en av dem på jobbet - då behöver jag bara kopiera över de filer som lagts till eller ändrats varje vecka.
Gammal 2013-05-17, 19:07
jdandanell

Kanske skulle man även tillägga om det rör sig om företag eller privat, det är ju lite skillnad på om det försvinner några semesterbilder med pocketkameran jämfört med jobb som någon kanske betalat en bra slant för att man skall bevaka.

Tycker sedan att det är lite högfärdigt att säga att raid0 inte är backup. Man får trots allt data på minst två olika fysiska diskar och i 99% av alla fall så är det hdd-krascher som gör att bilder försvinner. Att husen brinner ner till grunden eller att en tjuv letar sig in i ett förråd för att plocka med sig en NAS måste ju även vara ganska ovanligt.

Jag själv har blandade bilder, både jobb och privata på samma diskar. Har bilder på dator samt backup till Apple TimeCapsule. Har dessutom en NAS (raid-0) som jag sparar alla råfiler på. Inget sparas på annan ort, har inte hittat en bra lösning för stora och många filer. Orkar inte släpa runt externa diskar stup i kvarten.
Gammal 2013-05-17, 19:21
Hannuse

Jag lagrar allting på en server hemma, som kör RAID1.
Denna backar upp till tre olika ställen, en extern USB-disk, en NAS (med RAID1)som finns i en annan del av huset, samt även till "molnet" ute på internet via tjänsten Livedrive.
Backuperna går med Symantec BackupExec.
En server kanske känns överkurs, men den nyttjas av alla i familjen, så dom har enkel tillgång till sina filer oavsett vilken dator eller surfplatta dom loggar in ifrån.
Och då blir det även enkelt att backa upp allas filer, allt ligger på servern.
Känns bra eftersom ungdomarna dels fotograferar en hel del, men även har viktigt skolarbete.

M.V.H

/Tobias
Gammal 2013-05-17, 19:21
Falumas

Matte_J skrev: Det är faktiskt ingen dum ide, förutom att det går åt en disk extra. Borde ju fungera i vilken NAS som helst som kör RAID 1.
Det är faktiskt inte säkert.

RAID1 fungerar oftast, men vissa hårdvarulösningar krånglar till det lite där också. RAID 5 finns det otroligt många varianter av.

Skall man ha hög säkerhet är det mjukvaru-RAID som gäller från någon stor tillverkare OS/X, Windows och Linux kommer förmodligen finnas kvar ett tag.

/Karl
Gammal 2013-05-17, 19:31
Falumas

Kör File History på det jag konkar omkring och jobbar med. Har offline backup aktiverat så att jag får timmes versionerna även när jag är ute på vift. Så fort jag kommer hem flyttas offline backupen till mitt NAS automagiskt som har mjukvaru RAID 5.

Sedan har jag 3TB SATA3-diskar som jag kör i USB-dockor som jag uppdaterar med jämna mellanrum och som lagras lite här och där.

Behöver testa lite saker med Windows Server 2012 för ett jobb, så då blir det nog en clustrad lösning hemma för lagring som repliceras automatiskt till en annan server på annan ort. Blir 4 servrar hemma, men max tre fysiska och en på annan ort.
Det borde täcka mina drift och säkerhets-behov. :)

/Karl
Gammal 2013-05-17, 20:00
afe

jdandanell skrev: Tycker sedan att det är lite högfärdigt att säga att raid0 inte är backup. Man får trots allt data på minst två olika fysiska diskar och i 99% av alla fall så är det hdd-krascher som gör att bilder försvinner.
Det är knappast högfärdigt, eftersom RAID0 är allt annat än säkert. All data sprids ut över två eller fler diskar men finns inte komplett på någon av dem, så om en disk dör förlorar du all data. RAID0 bör enbart användas för att få högre IO-prestanda.

Däremot går det att kombinera RAID0 och RAID1 eller RAID5, men då krävs nästan en separat RAID-controller för att få vettig prestanda - de som sitter på moderkorten segar ner sig ordentligt om man gör så.
Gammal 2013-05-17, 20:00
Leifson

Mina bilder ligger på min server hemma som kör RAID5.
För backup använder jag CrashPlan+ Unlimited till deras molntjänst. Fungar görbra och var enkelt att installera och konfigurera. Jag kan varmt rekommendera deras tjänst, som kostar ca 400kr/år för obegränsad mängd data.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.

Elinchrom ELM8