Annons
Gammal 2017-11-19, 13:43
Erik X

zwinto10mm skrev: Ja visst finns väl den möjligheten, men jag upplever att snarare att skärpan inte vart sämre efter att jag skickat in. Lika eller ytterst lite bättre om jag skall spekulera.
Jag köper det du säger, felvända element eller missad centrering borde ju slå på skärpan.. Ligger närmare till hands att misstänka att coatingen etsades bort av kaffet
För det kan väl inte vara så att det är olika coating på fram- och baksida av vissa element för att minimera reflexer mot närliggande element? Hur gick det förresten med färgen på insidan av mekaniken, är den fortfarande mattsvart efter kaffebehandlingen?
Gammal 2017-11-19, 14:41
Fredrik AVT

zwinto10mm skrev: Några sådana belopp har det inte varit frågan om. Rengöring/porto har jag blivit fakturerad för.

Är det lika tidskrävande att göra en recentrering på ett manuellt objektiv? Skickade ett Samyang 12mm förut till nån firma som jag fick betala nånstans mellan 1000-1500kr för en centrering. Hur som helst så har det inte varit tal om något sådant för mitt Nokton.

Då bad jag ändå den senaste herren att kolla om det var andra fel om det nu skulle vara rent.

"Have checked your lens and it appears ok, I have carried out a clean anyway but as the previous work appeared to be ok, if you still feel that the optical sharpness has changed then I would suggest it is returned to the manufactures for them to test/replace groups/elements."
Autofokus eller ej har inte med centreringen att göra. Autofokusfel kan bero på en flyttning av den optiska axeln i ett plan, men felcentrering har med lateral förskjutning eller suboptimal vinkel på ett eller flera element. Coating sitter numera på flera element för att minska intern reflektion och kan givetvis också påverkas av kaffespill inuti och ev om rengöring avlägsnat den. Det enda att göra om du upplever den sämre är att skicka den till en auktoriserad verkstad.
Gammal 2017-11-19, 15:59
zwinto10mm

Erik X skrev: Jag köper det du säger, felvända element eller missad centrering borde ju slå på skärpan.. Ligger närmare till hands att misstänka att coatingen etsades bort av kaffet
För det kan väl inte vara så att det är olika coating på fram- och baksida av vissa element för att minimera reflexer mot närliggande element? Hur gick det förresten med färgen på insidan av mekaniken, är den fortfarande mattsvart efter kaffebehandlingen?
Visst kan det vara som du säger, men det ser ut att vara i "nyskick". Jag ser inga uppenbara skillnader mot innan på nått inuti.

Fredrik AVT skrev: Autofokus eller ej har inte med centreringen att göra. Autofokusfel kan bero på en flyttning av den optiska axeln i ett plan, men felcentrering har med lateral förskjutning eller suboptimal vinkel på ett eller flera element. Coating sitter numera på flera element för att minska intern reflektion och kan givetvis också påverkas av kaffespill inuti och ev om rengöring avlägsnat den. Det enda att göra om du upplever den sämre är att skicka den till en auktoriserad verkstad.
Okej. Tack för det! Får se om Skandinavian Photo tror dem kan göra nått åt det. Får väl göra en kaffekopp av det annars. :)

Tack alla andra för era tips å idéer oxo!
Besvara

Bokmärken

Taggar
nokton , reparation , service

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:46.

B+W Filter