Annons

Text i TIF-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Är inte riktigt klar över vilket resultat man kan förvänta sig om man beställer utskrift och vill inkludera text. Har jag en bild som skulle fungera som en tavla med lite text i nederkant. Och i min värld försöker man trycka text som vektorgrafik så att den inte känns 'pixlad'.

Har pratat med Crimson, men fick rätt dunkla besked. För mig är det bitmap-grafik i en bild och lägger jag in finstilt text som omvandlas till bitmap före tryck inbillar jag mig att det kan se rätt illa ut. Undrade om Crimson, innan jag tog beslut, kanske kunde skicka mig ett exempel på text-i-bild. Hade ju räck om de klippt ut en bit ur en kasserad bild, men det gick inte. Så då kan jag chansa, skicka, betala och hoppas det blir bra.

För Fotoböcker utgår jag från att text intill bilderna är vektorgrafik och Crimson använder andra tryck för böcker. Begränsningen gällde tydligen bara för rena bildutskrifter.

Men så tänkte jag på att en TIF sparad i Photoshop behåller sitt textlager (i motsats till en jpg). Vet ni om (har för mig att något om EPS för text är inblandad) en sådan TIF kan generera vektortexten ovanpå den bitmappade bilden?

Inser mina begränsade kunskaper så med risk för att frågan är fel ställd så kastar jag ut den för att få ett resonemang till livs.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bör bli utmärkt

Textverktyget fungerar bra och det blir ingen skillnad om du sänder som jpg eller tiff. Jag har skrivit ut med tunn snirklig "skrivstil" i nederkant och har då aldrig sett någon pixlighet eller ojämna kanter på linjer eller bokstäver. Skickar alltid mina bilder som jpg efter bearbetning i PS. (Crimson)
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag kan inte svara på om en tif med lager kan behålla vektorinformationen på det sättet vid utskrift.
Men jag har också beställt förstoringar med text från vaniljglass jpeg-filer och det har sett bra ut varje gång hittills. Och då jobbar jag dagligen med text i tryck och har ett vant öga för det.

När jag gjort texten till mina jpegs har jag resonerat så att jag undvikit typsnitt i (mycket) liten grad eller typsnitt med väldigt tunna linjer. Dvs har jag ”safeat” lite.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Tackar för båda inläggen.

Kan ju föreställa mig att text i förståndigt valt typsnitt kan se helt ok ut även bitmappad. Jag är väl ute efter den där "elegansen" en text i vektorgrafik har. Är det väldigt nära känns det ok och som alltid vet man ju inte vad man vill ha förrän man ser resultatet.

I egna hjärnan rör sig en lösning där man importerar en bild till en PDF (har Acrobat) och lägger texten över. Och levererar allt som en PDF. Har inte kollat om det på något sätt begränsar bilden, om man vill ha den optimalt i hygglig storlek och 200-300 dpi. Men vad jag förstår av resonemanget från Crimson hänger det istället på om printerlösningen klarar utskrift av sådana eller inte. De sa att de hade en printer för böcker och en annan för stora bildutskrifter.

Är väl hur jag uppfattat det snarare än fakta huggna i sten :).
 
ANNONS