Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2019-02-07, 16:54
laha

horvendile skrev: Ja precis - jag vet att mycket få objektiv har ett skärpeplan som verkligen är ett plan, lite field curvature (vad det nu heter på svenska) finns nästan alltid, men tanken var att fisheye kanske hade närmare ett sfäriskt skärpeplan. Det kändes långsökt eftersom jag aldrig hört om det tidigare och det borde jag ha gjort, men det skulle i alla fall ha förklarat varför de - efter vad jag läst - funkar bättre bakom domeport under vatten än raktecknande objektiv.
I mina gamla böcker heter det bildfältskrökning
Gammal 2019-02-07, 19:35
iSolen.se

fotobollfoto skrev: I teorin ska väl de flesta normala objektiv ha ett skärpeplan som ligger parallellt med sensorn.

...
Det är ett designval, fokusplanet är inte plant (utom för reproobjektiv) och inte heller sfäriskt för de allra flesta objektiv.

Det är f ö en av anledningarna till att man inte ska komponera om, dvs hämta fokus från en punkt som inte är i mitten utan istället flytta fokuspunkten.
Gammal 2019-02-07, 20:21
Smw

horvendile skrev: Ja precis - jag vet att mycket få objektiv har ett skärpeplan som verkligen är ett plan, lite field curvature (vad det nu heter på svenska) finns nästan alltid, men tanken var att fisheye kanske hade närmare ett sfäriskt skärpeplan. Det kändes långsökt eftersom jag aldrig hört om det tidigare och det borde jag ha gjort, men det skulle i alla fall ha förklarat varför de - efter vad jag läst - funkar bättre bakom domeport under vatten än raktecknande objektiv.
Hej !
Jag gjorde ett simpelöt test, Samy 8 3.5, C7d2, livewiew 10ggr.
Focuserde på nära håll , ca 0,5 m i en kant, vred ca 90gr,
kontrollerade i mitten och det
verkar som skärpan är kvar någorlunda på samma ställe.

Skärpedjupet är stort, det är inte enkelt att se ett bestämt skärpeplan.

----------

Ett FE bör ju ha samma förstoring i alla riktningar, ett raktecknande
har större förstoring i kanterna,

( ett amorpht vet jag inte riktigt, men det blir ett annat sorts perspektiv, kolla bilder tagna med en panorama kamera med böjt filmplan och snurrande objektiv, fast det kanske heter något annat,
fanns i ett FSmagasin för ett tag sen ),

är det inte så att FE döljer de felaktigheter i en dome som då ett rakt i stället förstorar ?

//MW
Gammal 2019-02-07, 21:23
fotobollfoto

iSolen.se skrev: Det är ett designval, fokusplanet är inte plant (utom för reproobjektiv) och inte heller sfäriskt för de allra flesta objektiv.

Det är f ö en av anledningarna till att man inte ska komponera om, dvs hämta fokus från en punkt som inte är i mitten utan istället flytta fokuspunkten.
Lite spontan matematik.

Ett 24 mm objektiv har väl ungefär 70 grader bildvinkel horisontalt. Det innebär att ett plant föremål - en vägg - åtta meter rakt framför kameran har kanterna av bilden ungefär tio meter från kameran.

Om skärpeplanet är ungefär rakt och parallellt med sensorn blir hela väggen skarp. Men om vi vrider kameran blir bara en del av samma vägg skarp.
Är skärpeplanet istället böjt så att det är en båge (för stunden med radien åtta meter) blir bara precis mitten på väggen skarp.
Om jag fokuserar med mittpunkten och sedan vrider kameran så är fortfarande samma del av väggen skarp.
Gammal 2019-02-07, 21:48
iSolen.se

fotobollfoto skrev: Lite spontan matematik.

Ett 24 mm objektiv har väl ungefär 70 grader bildvinkel horisontalt. Det innebär att ett plant föremål - en vägg - åtta meter rakt framför kameran har kanterna av bilden ungefär tio meter från kameran.

Om skärpeplanet är ungefär rakt och parallellt med sensorn blir hela väggen skarp. Men om vi vrider kameran blir bara en del av samma vägg skarp.
Är skärpeplanet istället böjt så att det är en båge (för stunden med radien åtta meter) blir bara precis mitten på väggen skarp.
Om jag fokuserar med mittpunkten och sedan vrider kameran så är fortfarande samma del av väggen skarp.
Ska man fota tegelväggar och vill ha hela väggen i fokus bör man fokusera aningen bortom, helst blända ner så man får rejält skärpedjup, eller köpa ett reproobjektiv.
Gammal 2019-02-07, 22:08
fotobollfoto

iSolen.se skrev: Ska man fota tegelväggar och vill ha hela väggen i fokus bör man fokusera aningen bortom, helst blända ner så man får rejält skärpedjup, eller köpa ett reproobjektiv.
Men visst är skärpeplanet mer plant än bågformat med en radie motsvarande avståndet?
Jag räknar alltså teoretiskt och inte med ”optiska fel”
Gammal 2019-02-07, 22:30
iSolen.se

fotobollfoto skrev: Men visst är skärpeplanet mer plant än bågformat med en radie motsvarande avståndet?
Jag har inte mätt men telen känns i alla fall plattare än vidvinklar.
Gammal 2019-02-08, 06:15
Smw

fotobollfoto skrev: Men visst är skärpeplanet mer plant än bågformat med en radie motsvarande avståndet?
Inte alls säkert, i min lilla 50mm test böjde det på olika håll.
Kanske varierar med avståndet, här ca 8-10m.
Gammal 2019-02-08, 06:25
fotobollfoto

iSolen.se skrev: Jag har inte mätt men telen känns i alla fall plattare än vidvinklar.
Att skapa ett perfek plant fokusplan är säkert svårt, och resulterar i dyra objektiv.

Men menar du att fokusplanet är böjt med radien som avståndet mellan kamera och objekt? Att en tegelmur böjd med radien tre meter blir skarp från hörn till hörn om du står i dess origo och har skärpan inställd på tre meter?
Gammal 2019-02-08, 06:27
fotobollfoto

Smw skrev: Inte alls säkert, i min lilla 50mm test böjde det på olika håll.
Kanske varierar med avståndet, här ca 8-10m.
Att det böjer åt olika håll beror såklart på att det är svårt att få till ett perfekt plan.
Att få till en perfekt bågform borde däremot vara ganska lätt eftersom det är så som en lins fungerar i grunden.
Gammal 2019-02-08, 12:18
iSolen.se

fotobollfoto skrev: Att skapa ett perfek plant fokusplan är säkert svårt, och resulterar i dyra objektiv.

Men menar du att fokusplanet är böjt med radien som avståndet mellan kamera och objekt? Att en tegelmur böjd med radien tre meter blir skarp från hörn till hörn om du står i dess origo och har skärpan inställd på tre meter?
Fokusplanet är varken plant som en tegelvägg eller sfäriskt som ett klot.

Det är oftast inte önskvärt med något av alternativen utan någonstans däremellan.

Ditt exempel är cylindriskt och skulle ge oskärpa även med ett sfäriskt skärpeplan utom i en linje i kamerahöjd.
Gammal 2019-02-08, 14:17
PMD

fotobollfoto skrev: Att skapa ett perfek plant fokusplan är säkert svårt, och resulterar i dyra objektiv.
Kameratillverkarna borde bygga kameror med böjda bildsensorer så kunde de relaxera kraven på korrektion av objektivens bildfältskrökning.
Gammal 2019-02-08, 14:37
iSolen.se

PMD skrev: Kameratillverkarna borde bygga kameror med böjda bildsensorer så kunde de relaxera kraven på korrektion av objektivens bildfältskrökning.
Det är det många som har pratat om, det skulle göra objektivdesignen enklare men allt annat svårare.

Användaren vill säkerligen oavsett det, precis som idag ha ett fokusplan nånstans mellan sfär och plan.
Gammal 2019-02-08, 14:46
fotobollfoto

iSolen.se skrev: Det är det många som har pratat om, det skulle göra objektivdesignen enklare men allt annat svårare.

Användaren vill säkerligen oavsett det, precis som idag ha ett fokusplan nånstans mellan sfär och plan.
Jag vill nog ha ett plant skärpeplan eftersom jag har blivit lärd att det är så och alltid har tänkt att det är så.
Gammal 2019-02-08, 14:48
PMD

Med en böjd sensor kan man alltså kompensera för bildfältskrökningen så att bilden ser ut som att objektivet hade ingen (eller liten) bildfältskrökning.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.

Elinchrom ELM8