Annons

Måla ditt objektiv själv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag vill absolut inte ha camo, ger fel attityd.. vill bara ha lite mindre skrikig vit. Och så är det ett EF100-400 II med telekonverter, tvivlar på att det finns något färdigsytt till den kombinationen. Ska nog testa med solskyddsfilm..
OT: Erik, vad tycker du om EF100-400 II med teleconverter ? Jag tycker själv att med 7d mk2 och teleconverter 1.4 generation 1 förlorar jag mycket i bildkvalitén.
 

Erik X

Aktiv medlem
OT: Erik, vad tycker du om EF100-400 II med teleconverter ?
Jag har 1.4x mk III, tycker det blir närapå knivskarpt även på 400mm och vid 1:1 crop men nu har ju 5D3 i och för sig större pixlar än 7D2.. Sen kunde man önska sig mer ljusstyrka än f/8 och fler fokuspunkter än de fem i mitten förstås.
Det roligaste med kombinationen är den korta närgränsen (mfd) på 85 cm (55 cm från frontelementet), helt perfekt när man fotar insekter och annat smått. Har ibland funderat på att skaffa fast teleobjektiv men då drar ju mfd iväg till flera meter, det känns rätt oanvändbart.
Jag provade ett Sigma 150-600 sports hos Scandinavian Photo, hoppades på att få lite mer brännvidd och fler fokuspunkter. Konstaterade att: 1. Det blir för tungt för mig. 2. Stabiliseringen är inte i närheten av den på EF100-400 mk II. 3. MFD blir 2.8m!!! Glöm trollsländorna :(
Så jag jobbar vidare med EF100-400 II och TC 1.4x III :-D
https://flic.kr/p/29fAARD

Här kan man jämföra upplösning (välj 560mm för telekonverter 1.4x III)
https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=972&Camera=979&Sample=0&FLI=5&API=3&LensComp=978&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon var först med en metod att odla flouritlinser i stor skala. Dessa ger ett högt brytningsindex, som först på senare tid matchats av mer konventionella glassorter. En nackdel med fluorit är att värmeutvidgningskoeffcienten är högre än för vanligt optiskt glas. Därför kom någon på idén att lackera objektiven vita, och sen upptäckte många andra att det låg ett marknadsföringsvärde i igenkännandefaktorn också. Numera är det många som har vita objektiv, fast förmodligen för att Canon har gjort att folk sätter likhetstecken mellan vitt objektiv och kunnig fotograf.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant att veta exakt var flourit-elementet sitter i EF100-400 II.
Rimligtvis är det endast denna del av objektivet som skulle kunna vara känslig för värme?
Autofokus och all annan mekanisk funktionalitet i objektivet påverkas av materialets utvidgning i värme.
Det sitter värmesensorer i objektivet för att mäta och kompensera för detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vill absolut inte ha camo, ger fel attityd.. vill bara ha lite mindre skrikig vit.
Kamo ger väl helt rätt attityd vad gäller viltet? :)

Skämt åsido så borde kamouflage vara det bästa när det gäller att undvika bortskrämmande av vilda djur. (Om nu viltet ens bryr sig om färger och mönster som inte hör till naturen).
 

PMD

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant att veta exakt var flourit-elementet sitter i EF100-400 II.
Rimligtvis är det endast denna del av objektivet som skulle kunna vara känslig för värme?
Det är nog enklare att måla hela objektivet vitt än att försöka hitta på någon listig metod som ska hindra värme att sprida sig i en metalltub.
 

Erik X

Aktiv medlem
Paradoxalt nog så sitter element #2 bakom zoom-ringens svarta gummering och den täcker en tredjedel av objektivets totala yta när zoomen är indragen! Så det kan rimligtvis inte göra någon större skillnad om man skulle ändra kulören på de vita områdena, det skulle faktiskt kunna bli svalare om man hittar någon film som reflekterar värmestrålning bättre än Canons halvmatta vita färg. Det är inte kulören i det för ögat synliga spektrat som är intressant utan hur "svart" ytan är vid 10µm - 1mm ..
Rent teoretiskt skulle en till synes vit färg kunna vara bra på att absorbera IR och en svart färg skulle kunna vara reflekterande vid IR. Minns diskussioner på ett tidigare jobb om vilken färg det bör vara på kylflänsar. Det visade sig att en eloxerad aluminiumfläns är några procent effektivare på att stråla (och därmed också på att absorbera) värme än en obehandlad. Men skillnaden på de olika kulörer man kan välja vid eloxering (inklusive "naturell" dvs aluminiumfärgad) var i praktiken omätbar! Jag trodde inte på det då men blev överbevisad :-D Blått, rött, guld eller silver var precis lika bra som svart! Snarare är det nog matt eller blank yta som avgör hur bra den är på IR-absorption/emission
 

PMD

Aktiv medlem
Paradoxalt nog så sitter element #2 bakom zoom-ringens svarta gummering och den täcker en tredjedel av objektivets totala yta när zoomen är indragen! Så det kan rimligtvis inte göra någon större skillnad om man skulle ändra kulören på de vita områdena, det skulle faktiskt kunna bli svalare om man hittar någon film som reflekterar värmestrålning bättre än Canons halvmatta vita färg.
Men värmen sprids rätt bra i objektivets metallhölje så det intressanta är hur stor del av ytan som är värmeabsorberande respektive -reflekterande. Helst ska förstås den totala värmereflekterande ytan vara större än den totala värmeabsorberande ytan om man ska ha någon glädje av vitmålningen.
 
ANNONS