Annons

Försäkringsstrul

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej hopp !

Vill bara helt kort nämna (för den som kan finna det av intresse) att jag idag , efter min första (och förhoppningsvis enda kontakt med Gefverts har fått min försäkrinsskada reglerad enligt redovisad dokumentation, minus självrisk.

Med det sagt, kan jag också konstatera att denna första (och återigen, förhoppningsvis enda) kontakt med Gefverts i ett sådant här ärende, har utfallit till min belåtenhet och detta utan något krångel, ifrågasättande eller andra krumbukter från försäkringsgivaren.

Mvh.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det låter som ett mycket gott råd om det inte står uttryckligen att dyra kameror inte omfattas av hemförsäkringen.

Själv ska jag nog överväga att byta till ett annat försäkringsbolag eftersom Länsförsäkringar tydligen kan hitta på regler som inte står i villkoren.
Jag håller på att undersöka och värdera alternativen Gefverts kameraförsäkring eller uppgradera min befintliga hemförsäkring hos LF...jag insåg att jag kanske hittills haft lite för lågt lösöresbelopp, m h t min fotoutrustning. Angav alltså ”fullvärde” vilket hos LF innebär att dom täcker upp till en million.

Men tel. Med LF’s. Skadereglerare fortsatte m a p dyr kamerautrustning, och jag ifrågasatte hur dom värderar något som blivit stulet...t ex en jättedyr kamera. Dom ansvänder sig av Svenska Handelskammaren sa hon, vilka går vidare och vänder sig till experter vid behov, t ex kända auktionshus osv.
Men en siffra på 100 000 dök upp i samtalet, sa hon att med fotoutrustning upp t det värdet skulle det inte vara nåt problem att resa ute i Europa med iakttagande av normal aktsamhet.

Dessförinnan, före samtalet, hade jag i den gångna helgen mailat ett klipp ur fotosidans forum: se bifogad bild, där jag hade målat över kommentatorens namn.
Detta tog visst skruv på LF, den kvinnliga skadereglerare ringde mej igår, och ville gärna veta vem som uttalat detta eller var detta var skrivet...
”Fotosidan sa jag bara, Skandinaviens största fotosajt”...nåt namn eller nåt alias lämnade jag givetvis inte ut.
Jag tror att jag kommer att teckna Gevert för en månad till att börja med (jag ska ut på Europaresa 14 dagar i september)...dom är dyra, ca 400 per månad för Europaförsäkrat belopp 100 papp, så jag är fortfarande osäker vad som är bästa valet.
/B
 

Bilagor

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag kan inte hitta något i villkoren för hemförsäkringen som säger detta. Kan du?
Hej Erland,

Jag har nyligen gjort ett inlägg i denna tråd (se#102) men det verkar vara magert intresse för detta ämne...har du nått att tillägga?

Mvh
/B

Ps: (Varför kommer inte mina inlägg upp som en ”rubrik” under Diskussioner uppe till höger på fotosidans förstasida?)
 

PMD

Aktiv medlem
Dessförinnan, före samtalet, hade jag i den gångna helgen mailat ett klipp ur fotosidans forum: se bifogad bild, där jag hade målat över kommentatorens namn.
Detta tog visst skruv på LF, den kvinnliga skadereglerare ringde mej igår, och ville gärna veta vem som uttalat detta eller var detta var skrivet...
Haha! Jag undrar om LF hade tänkt kontakta den som skrev kommentaren och erbjuda bättre villkor. :)
 

qiwi

Medlem
Hejsan
Hade i dag en diskussion med Länsförsäkringar .
Min kamera föll i backen i höstas och gick i sönder . Jag har lämnat den till kamerateknik för lagning och fick ett pris på 10 200 för lameller och slutare som behövde bytas .

Länsförsäkringar vill inte ersätta min kamera för att den ingår inte i lösöret då jag tjänat pengar på den och skulle haft kameran i företagsförsäkring .
Jag har ingen firma då det är en hobby och inte tjänar så mycket på den .

Hur gör ni andra hobbyfotografer , som inte har firma men tjänar pengar på fotandet , med försäkring ?

Länsförsäkringar sade att dom räknar med att dyra kameror används till uppdragsfotografering och därför inte omfattas av min hemförsäkring . Detta innebär att hela min kameraväska är oförsäkrad .

Då undrade jag om min dator och skrivare omfattades av hemförsäkringen då jag tagit fram bilden på dessa och tjänat pengar med dom som hjälpmedel . Fick inget svar på det .

Min erfarenhet av hemförsäkring är att de är väldigt fyrkantiga.
Så fort man jobbar hemifrån och använder prylar, oavsett om det är en kamera, dator eller whatever i sin verksamhet, så är man körd.
Egentligen behöver du inte ens ha en egen firma.
Efter ett par hårda lärdomar i liknande sits, valde jag ha särskild kamera försäkring, numera genom Gefvert. De täcker allting som har med fotandet att göra. Extra peng men all extra strul slipper man.

Swedbanks hemförsäkring verkar täcka kamera vid strul, även om man använt det i jobb sammanhang.

Länsförsäkringar, Skandia och Trygghansa har dock varit ganska orubbliga på det.
 

snap01

Aktiv medlem
Hejsan
Hade i dag en diskussion med Länsförsäkringar .
Min kamera föll i backen i höstas och gick i sönder . Jag har lämnat den till kamerateknik för lagning och fick ett pris på 10 200 för lameller och slutare som behövde bytas .

Länsförsäkringar vill inte ersätta min kamera för att den ingår inte i lösöret då jag tjänat pengar på den och skulle haft kameran i företagsförsäkring .
Jag har ingen firma då det är en hobby och inte tjänar så mycket på den .

Hur gör ni andra hobbyfotografer , som inte har firma men tjänar pengar på fotandet , med försäkring ?

Länsförsäkringar sade att dom räknar med att dyra kameror används till uppdragsfotografering och därför inte omfattas av min hemförsäkring . Detta innebär att hela min kameraväska är oförsäkrad .

Då undrade jag om min dator och skrivare omfattades av hemförsäkringen då jag tagit fram bilden på dessa och tjänat pengar med dom som hjälpmedel . Fick inget svar på det .
Det Finns alltid en gräns I hemförsäkringen så har man Tex Dyra klockor, kamera utrustning så kan man teckna en specialförsäkring, Brukar Kosta 2-3 % procent av värderingen på det du vill försäkra. Att förlita sig på bara hemförsäkringen då får man läsa det finstilta.

Är man avancerad amatörfotograf så kommer man lätt över beloppet som gäller i hemförsäkringen. Mitt råd är att antingen teckna försäkring via en specialförsäkring eller gefvert.
Egentligen är gefvert en bra anpassad försäkring för fotoutrustningen med låg självrisk o inte slentrian avskrivning på utrustningen
 

snap01

Aktiv medlem
Nä, och jag frågade inte.
Hur mycket får du ha i kamera utrustning på hemförsäkringen ? Vad är det för kamera ? O vad är värdet på den?

Hur mycket mer kamera utrustning har du! Objektiv, blixtar etc?

Oftast har en hemförsäkring ett beloppsgräns på 20 till max 50000 kr o har man ett par objektiv så går man snabbt över gränsen.
Sedan är en hemförsäkring rätt dålig för den sänker värdet snabbt på objektiv/kameror så fort dom är ett par år gamla.

En försäkring hos Gefvert behåller nyvärdet i 5 år om jag minns rätt.
Har du special försäkring gäller värderingsintyget som värde.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hur mycket får du ha i kamera utrustning på hemförsäkringen ? Vad är det för kamera ? O vad är värdet på den?

Hur mycket mer kamera utrustning har du! Objektiv, blixtar etc?

Oftast har en hemförsäkring ett beloppsgräns på 20 till max 50000 kr o har man ett par objektiv så går man snabbt över gränsen.
Sedan är en hemförsäkring rätt dålig för den sänker värdet snabbt på objektiv/kameror så fort dom är ett par år gamla.

En försäkring hos Gefvert behåller nyvärdet i 5 år om jag minns rätt.
Har du special försäkring gäller värderingsintyget som värde.
Enligt LF så är uppenbarligen en ganska vedertagen (?) max-nivå hos dom 100 000 kr, och jag har nog lite mer än så. Men samtidigt så förekommer det nog sällan eller aldrig att jag har med mig på resa eller fotoutflykt grejor för mer än så...

Men i förvar hemma torde jag passera den gränsen. Ja, ett värderingsintyg är en bra idé, i a f för det dyraste prylarna. Så nog är Gefverts bra, även om det blir rätt dyrt att försäkra allt man har, och ha den försäkringen hela året. Men i händelse av skada - kanske ”eftertankens kranka blekhet” gör sig påmind...Jag har inte bestämt mig än, men Gefverts ligger bra till hos mig ändå!
/B
 

Erkan99

Ny medlem
Byt bolag!

Hejsan
Hade i dag en diskussion med Länsförsäkringar .
Min kamera föll i backen i höstas och gick i sönder . Jag har lämnat den till kamerateknik för lagning och fick ett pris på 10 200 för lameller och slutare som behövde bytas .

Länsförsäkringar vill inte ersätta min kamera för att den ingår inte i lösöret då jag tjänat pengar på den och skulle haft kameran i företagsförsäkring .
Jag har ingen firma då det är en hobby och inte tjänar så mycket på den .

Hur gör ni andra hobbyfotografer , som inte har firma men tjänar pengar på fotandet , med försäkring ?

Länsförsäkringar sade att dom räknar med att dyra kameror används till uppdragsfotografering och därför inte omfattas av min hemförsäkring . Detta innebär att hela min kameraväska är oförsäkrad .

Då undrade jag om min dator och skrivare omfattades av hemförsäkringen då jag tagit fram bilden på dessa och tjänat pengar med dom som hjälpmedel . Fick inget svar på det .
Förstår att detta är en gammal post, MEN! Det jag hade gjort är att kontakta dem igen och hoppas på att få en ny handläggare? Som har en annan åsikt. Låter märkligt om kameran inte ska täckas av försäkringen då det är din privata kamera och inte ditt företags? Eftersom du inte hör ett företag?

Om det inte löser problemet skulle jag definitvit byta försäkringsbolag! Känns inte som att det är så det ska gå till och det måste finnas andra försäkringsbolag som tar hand om sina kunder bättre, jämför inte bara pris utan öven kundbetyg!

Testa att jämföra försäkring med Insplanet typ? Då får du svar från fler bolag direkt!
 
ANNONS