Gammal 2005-08-31, 15:08
abbeman

Panorama! Vilket labb?
Hej

Jag har några panoramafoton (digitala) som jag skulle vilja ha kopior av. Jag vet att det skall finans labb där man kan beställa kopior på löpmeter. Är det någon som har provat det och vet något om resultat och priser? Storleksmässigt så rör det sig om kanske 30x150cm.

Tack på förhand / albin
Gammal 2005-08-31, 15:32
MrRose

Jag skriver under här, är med intreserad av detta :)
Gammal 2005-08-31, 15:48
jimh
Kodsnickare

Crimsons nya tjänst Frontweb prefix verkar passa som hand i handske för detta. Min första tanke när jag läste om den tjänsten var att jag skulle utnyttja den för panoramabilder. Har dock inte hunnit testa än. Rapportera gärna om ni gör det.
Gammal 2005-08-31, 18:03
maxzomborszki

Etta annat alternativ är DOX som jag använde när jag skrev ut ett panorama. I mitt fall var inte panoramat så stort, 26x70 och efter lite beskärning av himmel fick jag ner det till 25x70 vilket gjorde att jag kunde klämma in 2 st på ett vanligt 70x50-ark. Det var lite billigare än att beställa per löpmeter, vilket de också erbjuder.

Kan du fixa till bilderna själv blir det lite billigare om man använder Lambda FAB, annars kan de göra justeringar om man önskar.

Deras apparat gör 72cm breda bilder och sen betalar du per centimeter längd vilket gör att du kan göra samma som jag och klämma in två stycken brevid varandra. Tyvärr kommer kopior av den storleken kosta en bra slant, men det kanske du är medveten om.

Är mycket nöjd med DOX service och bemötande, har dock inte jämfört med andra heller. Kanske ska prova någon annan nästa gång för att få veta hur det blir på andra, eller inte, och leva lyckligt ovetandes :-)

Tänk på hur du ska göra med den sedan. Att bara tejpa fast en sådan stor kopia på väggen är inte lika fint som att ha den vackert monerad. Ramar är inte billigt. Själv sågade jag till egna Nielsenramar och skar till passepartout och akrylglas till ramen. När jag först frågade en ramverkstad skulle de ha mångdubbelt mer än vad kopian kostade och där sade min ekonomi ifrån. Med dina dimensioner kan det nog bli svårt att hitta material. Vet inte var man kan få tag på kartong som är så stor, dvs större än 1,5 meter.

Ursäkta sunkbilden, man ska inte ta bilder på fastande mage i dåligt upplysta rum... :-)
Bifogade bilder
Gammal 2005-08-31, 20:07
RobinSundin

frontline prefix
Jag har provat frontline prefix. Det funkade jättebra, med snabba leveranser och utomordentlig kvalitét. jag beställde ett foto (40 x 100) och blev mkt nöjd...du bestämmer ju precis hur stor du vill ha den...och betalar per mm.
Gammal 2005-08-31, 21:54
lamotte

Jag har beställt två panoramabilder från Frontweb - Prefix, och jag tyckte resultatet var riktigt bra. har iofs inte prövat något annat ställe för panorama, men jag är riktigt nöjd med de bilder jag fått.
Gammal 2005-08-31, 22:00
ksjunior

@Max Z -> Bra tips att lägga in samma bild två ggr så man får en standardstrl! Kanske inte det första man (jag) skulle tänkt på.
Jag är också väldigt nyfiken på hur du gjorde din egen ram. Berätta gärna mer om det, om du så vill i en egen tråd i DIY-avdelningen. Vad har du använt för verktyg (geringslåda?), var köpte du ramlisten, och till vilket pris? Etc, etc...
Det blev en väldigt snygg lösning och snygg bild också! Ser inte så mycket på bilden, men man kan ju gissa...

Mvh, Marcus L
Gammal 2005-08-31, 22:21
lamotte

Ang att fixa ramar till panoramakorten:

Jag var inne och hörde mig för på gallerix. De gör ramar efter beställning. Men en vanlig ram som var ca 20x50 (cm) skulle de ha över 400kr för, vilket jag tyckte var dyrt. Men så at en ren slump så såg jag att de hade panorama-ramar inne, vilka hade storleken 22,5x50 och dessa kostade bara 129kr (med vanlig träram). Såg nu senast att de även hade ramar som var ca 25x70 (cm) stora för 199kr.

Så har du ett gallerix nära dig kan du alltid höra med dom om de har sådana ramar, eller om det finns färdigt att beställa hem för dom.
Gammal 2005-08-31, 22:34
abbeman

Glad
Tack för bra tips!

Jag hade tänkt montera på "kapaskiva". tänkte inte på att de är för små för mitt mått. Hmmmm...
Gammal 2005-08-31, 22:38
maxzomborszki

ksjunior skrev:
Jag är också väldigt nyfiken på hur du gjorde din egen ram.
Inte så svårt faktiskt, tror inte det platsar i DIY-forumet. Jag har turen att ha ett gäng gamla 100x70-ramar hemma som en gång slängdes från mitt gamla jobb. De hade kapaskivor med reklamtryck på från början. Tyvärr så är de klarblå i en riktigt ful nyans, men det är Nielsen, dvs de dyra aluminiumramar som man kan köpa i ramaffärer. Förr i tiden var det lite mer påkostade reklamprylar :-)

Jag sågade av kortsidan på mitten med en vanlig bågfil. Det behövdes ingen geringssåg även om det självklart underlättar ordentligt. Jag ritade bara snittlinjen med penna och var så noga jag kunde. Bara en skarv blev lite för brant, men det syns inte eftersom det är en halvmillimetersglipa på baksidan av en ram.

Först tänkte jag måla dem, men för att få färgen att fästa ordentligt ville jag sandpappra den hårdlackade färgen för att rugga upp ytan. När jag var disträ och slipade lite för mycket på ett ställe kom jag fram till att borstad aluminium är rätt snyggt så jag fick ta fram ett fint sandpapper till och gnugga på.

Passepartoutkartong och akrylglaset köpte jag på Dekorima i Stockholm och skar till med vanlig mattkniv samt Clas Ohlsons billiga passepartoutskärare. Är man bara noga så är det inga problem med så enkla verkyg. Om man ska göra många är det så klart bäst att investera i ordentliga verktyg. För mig fick en stållist agera lång linjal.

Nu är det klart att inte alla har ett lager ramar liggandes i garderoben (nej, jag säljer inga, det är nästa vinters terapiarbete :-) men det går nog lika bra med billigast möjliga från Ikea eller liknande. Det handlar ju ofta bara att korta av några sidor. Det är klart att passerar man gränsen 100x70 cm någonstans blir det svårt, då får man nog specialbeställa om det inte finns någonstans där man kan köpa lister på meter till en billig penning.

Ser inte så mycket på bilden, men man kan ju gissa...
Ramen är inte så mycket att titta på, det är bara en vanlig aluminiumram :-) Bilden finns i större storlek (faktiskt full storlek också) på min hemsida. Första panoramat är det jag hitintills ramat in: http://www.stacken.kth.se/~maxz/panoramas/

Jag tror mitt panorama skulle blivit 230ppi eller om det var 260ppi med den upplösningen men jag valde att hellre skala upp den till 400ppi än att gå ned till 200ppi för då försvann några av de pixelstora människorna på gatorna. Nu kan man ana dem om man går riktigt nära.
Gammal 2005-09-01, 17:11
ksjunior

@ Max-> Tack för beskrivningen och länkarna till pano-programmen. Har lekt lite oseriöst med autostitch, men inte haft tid att göra nåt fint. Har ett förhoppningsvis fint pano från Kullaberg i Skåne en vacker solnedgång att bygga. Jag gillar dina panoraman du har på sidan. De från fjällen är otroliga!
En fråga där dock: det är en del utfrätta områden-snö o moln-ibland. Är det pga den höga kontrasten den dagen (läs: ser det likadant ut på resp originalbild som i panot) eller är det panoprogrammet som inte klarat av det?

Smart med ramen. Jag har tänkt mig att se om jag kan köpa nån snygg, stilfull ramlist på löpmeter och såga till själv i rätta längder när det är dags. Glas från nån glasmästare, borde inte vara dyrt, och passepartout från Kreatima/C-O eller nåt. Då borde man kunna göra helt custom-ramar till en rätt billig slant eftersom man inte behöver så hemskt mycket verktyg och sånt. Dessutom kan man börja rama in egna kopior och sälja bland vänner o dra in lite smått... :)
Gammal 2005-09-01, 22:22
maxzomborszki

ksjunior skrev:
En fråga där dock: det är en del utfrätta områden-snö o moln-ibland. Är det pga den höga kontrasten den dagen (läs: ser det likadant ut på resp originalbild som i panot) eller är det panoprogrammet som inte klarat av det?
Tack för de snälla orden. När det gäller utfrätta högdagrar så är det så i originalbilderna, jag har nog tom byggt dessa från JPEG och inte från NEF så det är möjligt att man ska kunna rädda lite. När man gör väldigt vida panoraman så är det svårt att inte få stora kontrastskillnader om det är solljus ute. Jag brukar ofta göra en snittmätning på alla bilder över hela området och välja ett exponeringsvärde som ligger i "mitten". Då är risken stor att man får både igengrodda skuggor och utfrätta högdagrar. Men det är ett litet pris tycker jag.

Panoramaprogrammet kanske gör lite då det förändrar bilden så att det ska bli mjuka övergångar men den stora boven i dramat är nog jag själv och mina exponeringsinställningar.

Glas från nån glasmästare, borde inte vara dyrt
Hittar du en vettig glasmästare är det inte det. Jag fick lite prisuppgifter och de var acceptabla. Anledningen till att jag till slut ändå valde plast var delvis att jag själv kunde skära till det med framför allt vikt när det blir så stora glasstycken. En till fördel är att om denna trillar av spiken så får jag inget splitter över hela rummet. Plasten är väldigt hård och blank. Om man inte går nära är det svårt att skilja från glas.

Den här hänger ovanför sängen så jag är bara glad att jag inte råkar bli våldsam i sömnen och kan vakna med sönderskuret ansikte.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.

Miops Capsule360