Annons
Gammal 2003-06-26, 22:18
cwe

Månadens "gästalbum"?
Jag vet inte hur många gånger som Ulf föreslagit att man skulle kunna ha ett månadens "gästalbum".

Iden var att en medlem får välja ut sina personliga favoritbilder hos andra fotografer och kanske skriva en bit om vad de bilderna betyder för honom/henne, samt varför just dom kanske. En personlig betraktelse, helt enkelt.

Inget svårt. Detaljerna har diskuterats förr.

Inget händer. David, hallå!

Det handlar inte om tekniska pryttlar, tycker jag. Det handlar inte om att sätta upp *ytterligare REGLER*, tycker jag. Inte mer tvång.

Det går att göra positiva enkla saker för att stimulera dialogen kring bilder; såväl ut tekniskt utförande-perspektiv som mer subjektiva personliga bild-betraktelser.

David, släpp fram dessa olika initiativ, tycker jag. Jag vet många personer som skickat in artiklar och bett få dem "publicerade", och väntat månader på någon respons... Det finns en massa människor som gärna bidrar med konstruktiva uppslag, inlägg och gud vet vad... Det har väl denna tråden visat om inte annat.

Men men...
-Christian
Gammal 2003-06-26, 22:20
lotelo

Apropå topplistorna förresten så var det väl inte alltid så att bilderna ssom hamnade där var de bästa? Som jag uppfattade listorna var att de som kommenterade mycket (vilket jag själv gjorde en period då) fick massvis av kommentarer tillbaks. Detta ledde ofta till en höjning av betyget också om man gett ett högt sånt själv.... på det viset tror jag (tyvärr) det var mina bilder hamnade där någon gång.

Nä Tack, de önskar jag verkligen inte tillbaks. Bra bilder är väl ingen bristvara som vi måste söka speciellt efter väl?

Fågelhammars förslag som Christian tar upp nu igen är ju verkligen toppen! Hoppas detta går att genomföra snart.

Senast redigerad av lotelo den 2003-06-26 klockan 22:26.
Gammal 2003-06-27, 00:32
skelett

Jag tror fortfarande på idén att göra om så fotosidans designspråk talat proffsighet. Majoriteten fattar verkligen inte varför deras katt/hund eller drägglande bebis inte bör laddas upp. Sätt en tjock notis på uppladdningen av bilder som förklarar att bilden ska ha en POÄNG för andra än de själva!

Fast problemet ligger egentligen i att det är objektivt att bedöma huruvida en bild är bra eller inte. De tycker ju tydligen att deras bilder är bra och tankar således upp fanskapen. Man kanske ska ha tydligare riktlinjer vid uppladdningen som säger vad som är lämpligt att tanka upp och inte. Ett generellt husdjursförbud skulle iofs spara många mb... :)
Gammal 2003-06-27, 06:45
carpelux

skelett skrev:
Jag tror fortfarande på idén att göra om så fotosidans designspråk talat proffsighet. Majoriteten fattar verkligen inte varför deras katt/hund eller drägglande bebis inte bör laddas upp. Sätt en tjock notis på uppladdningen av bilder som förklarar att bilden ska ha en POÄNG för andra än de själva!
Där tror jag att du har missat poången. Enda orsaken till att ladda upp kritikbilder är ju att få kritik, och tänker sig fotografen en framtid med massor av katter, hundar och dreglande babisar, kanske till och med en och annan finnig tonåring på moped så småningom, så är det faktiskt relevant att ladda upp sådana bilder. Det förutsätter givetvis att fotografen har en verklig önskan om att förbättra sina alster coh önskar konstruktiv kritik.

Fast problemet ligger egentligen i att det är objektivt att bedöma huruvida en bild är bra eller inte. De tycker ju tydligen att deras bilder är bra och tankar således upp fanskapen.
Som sagt, att en bild är bra har inget att göra med om den passar i ett kritikalbum.
Gammal 2003-06-27, 07:12
carpelux

Jag har med intresse läst denna kedja och instämmer till fullo om behovet att göra något för mer kommentarer.
Jag själv uppfatter det som svårt att ge en kommentar, ibland är bilderna så dåliga att man inte kan med att skriva något eftersom det då bara blir en lång klagosång, och ibland är bilderna så bra att det känns förmätet att klaga på detaljer. Men egentligen är det ju just det fotografen behöver, i det första fallet bör ju vederbörande få reda på att han/hon har en stor hemläxa att göra och i det andra fallet vilka detaljer som kan förbättras. Jag tror att det är vår jante-mentalitet som är boven i dramat för många när det gäller att kommentera. "Ska jag tala om för NN att den detaljen är dålig, han är ju tom yrkesfotograf.. ", men jag tror att det är viktigt att klargöra att bilderna ligger där just pga att fotografen vill ha kritik. Sedan är det ju upp till denne att ta till sig dina åsikter, eller bara strunta i dom.

Här är ett par konkreta åtgärder jag tycker man kan utföra. Jag vet inte om någon anna föreslagit detsamma eftersom jag bara skummat vissa av inläggen i dennna långa tråd.

* I de flesta idrottsföreningar åläggs man sälja ett antal bingolotter. Inför något liknande här, du får en kvot på låt oss säga 10 kommentarer i veckan, som slumpas fram av de okommenterade. Det kanske inte skall vara obligatorisk för alla, utan man skall kunna välja detta, och kanske då kunna koppla någon förmån till att man valt det.

* En av svårigheterna jag upplever vid kommenteringen är att klargöra vad jag kommenterar. Ett antal kryssrutor i kommentarformuläret med rubriker som "Teknik", "komposition", "Känsla" , "Efterbearbetning" .... skulle kunna underlätta att förklara vad man egentligen kommenterar, och minska risken för missuppfattningar.

* Motsvarande föregående punkt, fast där fotografen talar om vad denne egentligen vill ha kommentarer på.

* En möjlighet att koppla forumtrådar till bilder skulle vara bra. Det har hänt att jag givit ganska mycket kritik på bilder som jag inte tyck varit något speciellt, och när jag tittar tillbak efter ett tag har andra skrivit lyriska kommentarar om samma bild. Tydligen har jag inte fattat något om denna bilds kvaliteter (eller så har fotografen en massa kompisar), men i ett sådant fall skulle det vara intressant att skapa en tråd och kunna diskutera vad bilden egentligen innehåller och dess kvaliteter. Förhoppningsvis kan jag som kommenterar lära mig massor av det.

* En option där jag som kommentator väljer att inte se andra kommentarer innan jag skrivit min egen. Det händer ganska ofta att jag hittar en bild jag vill kommentera, och det går ju inte att undgå att läsa befintliga kommentarer. När jag väl gjort det känner jag att jag inget hade att tillägga och går vidare. Om jag inte sett de befintliga kommentarerna hade jag säkert skrivit en, som förstärkt de andra synpunkterna, och kanske kommit med någon ny synvinkel.

Nu kommer jag inte på mer, hoppas vi kan komma fram till något som ökar kommenterandet. Det är inte kul att ladda upp en bild och sedan ha stora förhoppningar varje gång man går in på FS, men, ingen kommentar idag heller ...
Gammal 2003-06-27, 08:15
Lars-Åke

bildinflödet
Jag tror inte på idén med att få lägga upp en extra bild om man själv ger positiv kretik för andras bilder. Då tror jag att missbruket skulle öka för dom som vill lägga upp fler av sina egna bilder. Då tror jag mer på photosigs idé med att alla ska betala en liten slant för att få vara medlem och lämna in bilder. Icke medlemmar får se dom senaste bilderna i full storlek under första dygnet och därefter i kraftigt förminskad storlek.
jag är själv inte någon betalande medlem men kan tänka mej att bli det om ALLA måste vara det för att få skicka in bilder. jag kan tänka mej en summa fö medlemskapet och en summa per bild som jag vill lämna in. På så sätt tror jag att bildkvaliten bibehålls och kanske tom ökas lite i genomsnitt vilket boprde medföra mer komentarer.
/Lasse
Gammal 2003-06-27, 08:52
elmfeldt
Redaktör

Re: Månadens "gästalbum"?
cwe skrev:
Jag vet inte hur många gånger som Ulf föreslagit att man skulle kunna ha ett månadens "gästalbum".

Iden var att en medlem får välja ut sina personliga favoritbilder hos andra fotografer och kanske skriva en bit om vad de bilderna betyder för honom/henne, samt varför just dom kanske. En personlig betraktelse, helt enkelt.

Inget svårt. Detaljerna har diskuterats förr.

Inget händer. David, hallå!
Vi har inte prioriterat att göra detta. Vi har haft fullt upp ändå. Jag lovar vi sitter inte och rullar tummarna på kvällarna. På dig låter det som om det är en knapp som redaktionen vägrar trycka på. Riktigt så är det inte.

David, släpp fram dessa olika initiativ, tycker jag. Jag vet många personer som skickat in artiklar och bett få dem "publicerade", och väntat månader på någon respons... Det finns en massa människor som gärna bidrar med konstruktiva uppslag, inlägg och gud vet vad... Det har väl denna tråden visat om inte annat.

Men men...
-Christian
Alla som skickar in mail eller artiklar får respons omgående. Så där har du fel! Men däremot kan publiceringstiden dra ut på tiden. Content är viktigt och måste finnas. Håller helt med!

Sen tycker jag det är tråkigt att du har inställningen att vi inte släpper fram intiativ, för så är det verkligen INTE.. Vi lyssnar på alla initiativ och de som är bra och genomförbara tar vi tag i. Vissa inte. Vissa förslag kräver kodning och då funderar vi ett par extra vändor innan vi slår till.

För övrigt tycker jag att det är fult att väva in hård kritik mitt i en jättelång tråd. Det var en tillfällighet att jag läste alla inläggen sedan sist. Du kan väl knappast inte begära att vi skall läsa alla forumtrådar. Skicka gärna ett mail när du undrar något nästa gång. redaktion@fotosidan.se
Gammal 2003-06-27, 09:30
davidgp

Ett alternativ för att begränsa inflödet är att införa en motiveringsruta vid uppladdning av kritikbilder där fotografen själv motiverar varför han/hon vill ha kritik. Motiveringen läses sedan av fotosidans redaktör som ger grönt eller rött ljus.

För att detta skall funka krävs naturligtvis resurser i form av personal, det är jag medveten om.

Mvh
David
Gammal 2003-06-27, 10:27
cwe

Arg
David,
eftersom du inte vill ha den här diskussionen öppet har jag istället mailat dig ett svar på ditt inlägg.

Jag tror att både fotosidan och du skulle klara av en öppen dialog kring det. Jag tycker jag är konstruktiv.

-Christian
Gammal 2003-06-27, 10:39
elmfeldt
Redaktör

Glimt
CWE, jag svarade ju på ditt inlägg ovan och skickade exakt samma som ett mail bara för att du inte skulle missa det (så jag förstår inte vad du menar). Men vi kan skapa en ny tråd med dina frågor så kan vi ta det där istället så blir inte denna tråden vriden.
Gammal 2003-06-27, 10:41
Jennie E
Guest

jag orkar helt enkelt inte läsa igenom allt så jag vet inte om någon redan föreslagit detta men min tanke är:

en bild per dag även för betalande medlemmar. Att vänta i sju dagar för att sen slänga upp sju bilder samtidigt gör ju att det kommer sju (ofta) liknande bilder. Självklart får inte alla dessa sju bilder separata kommentarer, ibland kan man i en kommentar under en bild läsa något i stil med: dom andra bilderna är också fina.

Så en bild per dag tycker jag. Det klarar man sig himla fint på.
Gammal 2003-06-27, 11:46
andersbq

Jag instämmer med föregående talare som talar för en lustfylld dialog runt bilder. Tvång och poängsättning klingar mindre bra i mina öron. Flertalet av oss har fullt upp med annat och är glada om vi hinner med att fotografera och få till någon bild att ladda upp. Att då mötas om krav med motprestation får nog många att fly fotosidan.se. Om någon/några kan tänka sig att ta på sig en mentorroll att kommentera bilder som saknar kommentarer så är ju det hedersvärt, om än något tungt i längden.
Personligen upplever jag inte bildflödet som ett problem. Jag instämmer med Hassan att det känns viktigare att stimulera kommenterandet. Jag tycker många stirrar sig blind på att det skall vara just konstruktiva kommentarer med avseende på teknik och dylikt. Om det växer till ett outtalat krav så förstår jag att många undviker att kommentera, eftersom de känner sig osäkra på just detta område. Själv tycker jag att den känsla en bild väcker är det intressanta. Bra bilder förmedlar en känsla oavsett deras tekniska kvalitet. Det gäller bara att utgå från sig själv när det gäller att betrakta bilder. Tycker man om en bild så kan ingen motsätta sig det och genom en enkel kommentar får fotografen en bekräftelse att bilden når fram. Med denna enkla filosofi försöker jag kommentera bilder inom och utanför min närmaste krets på fotosidan, oavsett om fotografen har gett för få kommentarer i förhållande till antalet emottagna kommentarer...
cwe skrev "Skulle man inte ganska enkelt kunna skriva en funktion som sammanställde vilka som kommenterat mina bilder senaste perioden, och sedan presenterade deras senaste bilder i en översikt till mig? Bara att klicka och kommentera..." Ja, det är en mycket bra idé. Stimulerande i sin enkelhet.
Jag har själv lärt mig fotografera genom att titta på andra fotografers bilder och funderat på varför jag gillar deras bilder. Här lyfter jag fram idén om ett gästalbum som en oerhört viktig detalj. Bra bilder är inte tidsbundna. Tanken att ta bort äldre bilder skulle innebära att t ex många av Terjes bilder skulle försvinna - och därmed en stor inspirationskälla för många... Jag har också roat mig med att gå igenom andra fotografers kommentarer och funnit många bra bilder och dessutom lärt mig lite av deras bildseende.
Frågan för mig är inte: Hur stryper vi bildflödet?
utan: Hur stimulerar vi kommenterandet?
Genom att avdramatisera det antar jag.
Gammal 2003-06-27, 13:03
Kristian h

Ideer
Jag hoppar in här med lite ideer har säkert missat något från tidigare då det är svårt att följa trådarna och många bra inlägg:

1. Enklare att lägga till favoritbilder och favoritfotografer samt att man själv kan se om man är länkad eller om man har en bild länkad...

2. De riktigt bra bilderna borde sparas som kreativa inspirationskällor, jag har försökt återkomma till några favoriter men de var bortplockade :( troligtvis pga max 75 bilder

3. Minska inflödet till en bild om dagen inte 7 på ett bräde. Efter lite konversation med min mentor så finns uppfattningen om att om man publicerar 7 bilder i följd så kommenteras bara en (tyvärr)

4. Hjälpreda som visar senaste bilder sedan jag var där senast, samma sak för kommenarer.

5. Summera i grupper Veckans mest betittade, veckans mest kommenterade, veckans kanon/kalkon.

6. Tycker fortfarande att man skall publicera en bild innan man kommenterar...

7. Fler info fält... Skall man lära sig så borde det finnas mera info om hur bilden är tagen samt en beskrivning om ljusförhållande. Skall vi lära oss så får vi nog bjussa lite.

8. Forosidan rekommenderar eller fs val :)

9. Tvång är nog inte så bra för kreativitet och spontanitet. Rensning och lite städande kan nog kanske behövas.

Ta vara på det bra för det finns en hel del ofattbart bra bilder på fotosidan och det finns en del seriösa kommentatörer!!! Vad gäller standarden på kommentarer så kan den iblan bli impulsiv och kortfattad men tycker ändock det är bättre än 200 tittare och ingen kommentar.

Nu har jag förmodligen repeterat vad flera sagt inklusive mina tidigare inlägg :)

Fotohälsningar till det kreativa medlemmarna på fs

/Kristian
Gammal 2003-06-27, 14:33
Jennie E
Guest

Ger man kommentarer får man kommentarer.
Flödet är det egentligen inget fel på.
Det är faktiskt jättekul med värsta stora databasen med massor av bilder i som man kan söka på. Bättre tidsfördriv än fotosidan var det längesen jag hittade. :)

Ärligt talat: ger man kommentarer så får man kommentarer. Jag har kollat och så är det.

Jag har (nåja, hade) som "regel" för mig själv att alltid ge två kommentarer per en kommentar jag själv fick. Nu ligger jag något under det men jag har ändå gett betydligt fler kommentarer än jag har fått.

Jag blir faktiskt irriterad när jag ser en medlem som emottagit över hundra kommentarer men inte gett en enda kommentar tillbaka!
Det är väl inte undra på att det blir fattigt bland antalet kommentarer när så många bara sitter och vill ha utan att ge något.

I ett förhållande skulle det inte funka. Man ger och man får. Jag tycker definitivt att man ska - på något sätt - vara tvungen att ge nått också! Man kan inte bara komma hit och få massa kommentarer och utvecklas på det utan att ge något tillbaka.

Jag brukar kolla hur många kommentarer ägaren till bilden jag tittar på har gett. Om personen bakom bilden inte har gett en enda kommentar (jag menar inte nya medlemmar nu) ger jag ingen kommentar. Har personen gett färre kommentarer än den har fått ger jag heller ingen kommentar. Så funkar jag.

Jag ger till dem som ger. Och jag tycker att det ger mer att kommentera någons bilder om den personen faktiskt på något sätt svarar bildkommentarerna.

Det är för många regler. Vi får inte skriva okonstruktiva kommentarer. Vi får inte tacka för kommentarer vi får.

Hallå! Och så kommer ni frågandes varför det är så många okommenterade bilder??

Låt medlemmarna vara de personer de är! Personliga dialoger under bilder BIDRAR till fotosidan! Och så kommer ni och säger att man inte får chatta! Borde ni inte vara glada att vi medlemmar trivs här?

Jag fattar inte ett skit om skärpedjup och konstiga bländare hit och dit men jag kan njuta av en vacker bild när jag ser en. Jag kan också komma med kommentarer om komposition och beskärning.

Äh.

Wettig för ett wettigt resonemang. Likaså gör Herr Hernström.
Gammal 2003-06-27, 14:38
Jan vdV

Jennie.E, Anders.B och Kristian.H är inne på helt rätt linje tycker jag.
En massa trams om tumme upp/ner, tvång hit och dit, publicering endast på lördagar om du kommenterat fyra-sju bilder mellan onsdag -fredag 0900 bla bla bla;)

Låter ju supertrist!

Som Anders sa "-stimulera kommenterandet"!
Ett enkelt sätt (aningens paradoxalt) är att ge tusan att kommentera folks bilder!;)
Med det menar jag folk som har uppenbar minusstatistik i kommenterandet.
I längden borde det ge utdelning eller tror ni inte det?

Kanske ngn artikel om hur kommententering av bilder påverkar och utvecklar ens bildseende, för det gör det ju!

hälsn,jan
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.