Gammal 2003-07-18, 17:35
elmfeldt
Redaktör

Vi kommer under början av hösten titta igenom denna tråden och se om vilka förändringar som vi anser vara nödvändiga (eller om inget skall göras), jämfört med den inriktning vi vill ha på fotosidan. Innan dess kommer inget att hända och vi kommer inte heller komma med några konkreta förslag. Men vi tackar för alla olika synpunkter i detta ämne.

Det var bara en statusrapport så ni vet läget.
Gammal 2003-07-18, 22:10
sagan

Glimt
arleklint skrev:
Det är sant Jesper, 500:- är mycket pengar. Men OM 75 bilder minskades till 40 och OM det ledde till fler kommentarer så kan man ändå fundera tänkte jag.
Jag kommenterar gärna 500 extra bilder om jag får ladda upp 25 bilder till (100st).

40 bilder och betala 300:- (500:-) för det..nopp..känns inte prisvärt alls.
Gammal 2003-07-18, 22:27
Jesper K

Jag tycker iofs inte att 500:- om året är mycket för det man får på FS för dom pengarna, dessutom stöder jag gärna denna kanonsite ekonomiskt! Jag tror bara inte det är lösningen...

Jesper
Gammal 2003-07-18, 22:29
sagan

Jesper K skrev:
Jag tycker iofs inte att 500:- om året är mycket för det man får på FS för dom pengarna.
inte jag heller..inte som villkoren är nu.
men OM det skulle vara endast (ja, jag tycker det skulle vara på TOK för lite) 40 bilder...då är det en annan sak.

Jesper K skrev:
Jag tror bara inte det är lösningen...

Jesper
jag kan inte heller se hur det på något sätt skulle kunna påverka antalet bildkommentarer.
Gammal 2003-07-20, 10:31
redrosie

Jag har inte orkat läsa igenom denna fruktansvärt långa tråd så kanske ligger det jag föreslår här redan...
Jag tycker att ingen bild (förutom Portfolio och utställningsbilder) borde få ligga inne mer än ca 10 dagar.Tror att detta skulle göra folk mer på alerten att kommentera. Sen så händer sällan något mer med en bild efter 10 dag..ja eg efter en vecka.Sen övergår eg bilden till en utställningsbild. (Håller just nu på att plocka bort en massa egna bilder från mina kritikalbum som jag tycker " bara ligger" där.)
Gammal 2003-07-29, 07:19
Toste

Jag såg på en annan site att man lagt upp kommenterandet på ett annat sätt än här. Där kan man ge en kommentar plus betyg. Betyget ges anonymt så att fotografen ser totala betyget men inte den individuella betygssättningen.
Då får även de mindre bra bilderna kommentarer eftersom, som det är nu, det är obekvämt att ge låga betyg och kritiska kommentarer.
Dessutom tror jag att det konceptet leder till att det går lätt och snabbt att ge sitt omdömme om en bild.
Gammal 2003-07-29, 08:15
janc

redrosie skrev:
...Jag tycker att ingen bild (förutom Portfolio och utställningsbilder) borde få ligga inne mer än ca 10 dagar.Tror att ...
Det finns en klar poäng i detta förslag - även om det hänt mig ett antal gånger att jag fått kommentarer på bilder som legat uppe i flera månader. Som alla förslag har även detta mer än en sida....
Gammal 2003-08-05, 14:33
pryzze

Vad skulle man vinna på att bilderna
inte får ligga mer än tio dagar.
Det är väl ändå inflödet som är
problemet.
Jag sparar mina bästa bilder och
byter ut de som jag är mindre nöjd med.
På så sätt blir det mycket högre
kvalité på alla fotoalbum.
Gammal 2003-08-06, 06:41
janc

Jag tror detta i grunden handlar om vad syftet är med kritikbilderna.

På FS har vi ju tre kategorier; kritikbilder, utställningsbilder och portfolio där mellankategorin väl egentligen är en enklare variant av portfolion. Ser man det som så att syftet med kritikbilderna är att just få kritik - d.v.s egentlgen de bilder man jobbar med just nu - men att det är de andra kategorierna som ska användas för att lägga upp en "utställning" med de bilder man är mest nöjd med så finns det en logik i att ha snabbare omsättning på kritikbilderna.
Gammal 2004-12-22, 08:30
n0vem6er

alcedo [E.F.S] skrev:
Tänkte bara kommentera (!) en sak här (lite off topic kanske...); en del nybörjare har konstaterat att det är svårt att ge kommentarer på bilder, och det stämmer ju.
Märkligt påstående, måste man vara etablerad författare för att recensera böcker?
Gammal 2004-12-22, 08:53
jimh
Kodsnickare

n0vem6er skrev:
Märkligt påstående, måste man vara etablerad författare för att recensera böcker?
Hmm... Märkligt är det väl snarare att citera ett 1,5 år gammalt inlägg långt upp i en lång tråd helt utanför sitt sammanhang?

Läser man Fredriks inlägg i sin helhet så finns det ju inget som säger att man skall vara etablerad för att kommentera. Snarare precis tvärtom!

alcedo [E.F.S] skrev:
Tänkte bara kommentera (!) en sak här (lite off topic kanske...); en del nybörjare har konstaterat att det är svårt att ge kommentarer på bilder, och det stämmer ju.

Att kommentera är något man lär sig, mina första kommentarer var också av typen "snyggt" eller "läckert" o s v. Men i och med att man börjar kommentera lite mer så börjar man också titta på bilderna på ett annat sätt. Det är en process som kanske bidrar till ett mer medvetet bildtänkande i ännu högre utsträckning än vad kommentarer på de egna bilderna gör. Kommenterandet är nytt för mig än så länge (jag har lämnat färre än 20 kommentarer hittills) men jag finner det mycket utvecklande :o)

Så jag skulle tro att det är just att stimulera kommenterandet som behövs. Rent tekniskt kan det nog inte bli mycket enklare än det är just nu. Det handlar nog mer om att lyfta fram okommenterade bilder, verkligen inbjuda till att kommentera, försöka göra så att "nybörjarna" känner sig trygga i att det är OK med korta kommentarer. Huvudsaken är att var och en gör efter bästa förmåga.

/fredrik
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.

Elinchrom ELM8