Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Råd om kamerautrustning till företaget...

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2011-02-27, 15:48
Works

Råd om kamerautrustning till företaget...
Jag har ett nystartat företag och jag vill dokumentera verksamheten i bild med bättre kvalitet än mina iPhone-bilder.

Det jag kommer att fotografera är dels produktutveckling och produktion och där är det mycket närbilder på infästningar, material, svetsar - detaljbilder helt enkelt. Vidare kommer jag fotografera mycket interiörer, butiksinredningar och mässmontrar.

Jag skulle vilja ha lite råd angående vilken utrustning jag ska köpa, priset är inte det viktiga och jag köper hellre bra prylar direkt som jag kan leva med länge istället för att byta upp och byta ut.

1 - Tips om kamera och objektiv, vilken typ av kamera skall jag välja för mina behov? Behöver jag olika objektiv eller klarar jag allt detta med ett objektiv? Behövs det ett sk. Makroobjektiv för att fota närbilder och detaljer på ett bra sätt? För inredningsfoton behövs det ett vidvinkelobjektiv gissar jag - vilken brännvidd är lämplig för inredningsbilder, mässmontrar etc?

2 - Blixt? Behöver jag en separat blixt? Jag har sett att en del systemkameror har inbyggda blixtar men samtidigt så har jag sett att många som fotar inredning har separata blixtar?

Sen undrar jag om kamerorna har en möjlighet att "märka" bilderna direkt i kameran när man fotar - om man t.ex. tar mycket närbilder i produktionen och man vill kunna identifiera bilderna sen? Eller är det manuellt med papper och penna som gäller?

Hur överför man bilderna på bästa sätt till datorn - behöver man köpa någon utrustning för detta, läsare av minneskort eller dylikt eller följer det med kameran när man köper den?

Tack på förhand!
Gammal 2011-02-27, 16:24
Sven Blomquist

Canon G12 räcker långt!
Gammal 2011-02-27, 16:28
MagnusBerg

Sven Blomquist skrev: Canon G12 räcker långt!

Ha ha, vad glad jag blev. Trodde jag skulle få se någon halvdåre rekommendera det värsta och dyraste som fanns. Men där bedrog jag mig. Fast Sven Blomqvist är nummer ett i tråden och snart kommer någon med helt andra trossatser - tron på att det är kameran som gör bilden. Men för oss som kan fotografera räcker en Canon G12 till det mesta. Jag har själv en sådan som enda kamera - åtminstone som den enda kamera jag vill använda. Min digitala systemkamera - Nikon D80 med 3.5-5.6/18-135 - är så jävla kass medan Canon G12 är så fantastiskt bra.
Gammal 2011-02-27, 17:09
jens_a

Om priset inte är det viktiga och du vill ha bra bildkvalité så skaffa en Nikon D7000 och en Tamron 17-50/f2,8 zoom med bildstabilisator. Skulle hålla till det mesta. Om du behöver mer vidvinkel, köp en vidvinlelzoom, eller mer närbilder, skaffa en macrolins.

Lycka till!
Gammal 2011-02-27, 17:19
Staffan

Tycker att bägge rekommendationerna är bra. Man kommer långt med G12an, även om det andra alternativet ger bättre bilder. G12an har en enkel och användbar makrofunktion för detaljer. Det kan vara bra att komplettera med en extrern blixt med lite tryck i för miljöbilder, vitbalanser kan definitivt vara ett problem. Jag har tagit produktbilder och miljöer till publikationer med en G6a en gång i tiden. Troligen skaffar vi en G12a till avdelningen nu, men för bättre bilder ta jag med min privata utrustning.

/Staffan
Gammal 2011-02-27, 17:29
Works

tack för tips och svar!

Extern blixt till en kamera som G12 - vad är viktigt? Jag har sett att det skiljer mycket i pris på olika blixtar.
Gammal 2011-02-27, 17:41
Dewi

Jag tror också att G12 kan duga bra till den sortens fotografering. Jag har en bekant som har gjort det flera år med en Canon G7 på företaget där han jobbade, och det har alltid varit tillräcklig skärpa och upplösning och bra vitbalans. Det går att ta RAW med de där små kamerorna också, så man kan fixa vitbalans i efterbehandlingen om man vill vara mer noga än vad kamerans inställning erbjuder. Men man kan mäta egen vitbalans väldigt lätt med G-kamerorna.

Jag fick låna hans G7 förra gången jag var i Sverige, och den ger väldigt bra bilder, även om jag aldrig blev riktigt vän med den. Jag föredrar lite mer "riktiga" grejer, efter att ha jobbat många år med Sinar P och Hasselblad i studion. (Jag har ersatt dem med en Rollei SL66 och Phase One 65+ bakstycke.)

Blixt behövs inte alls, och det är ofta enklare att jobba med det befintliga ljuset, bara man har ett bra stativ, och småkameror behöver inte tungt stativ inomhus. Däremot behövs kanske ett högre stativ än vad man först tror när man ska ta montrar och sånt. Jag använder ofta ett stativ som går till nästan 2 m höjd utan att dra upp pelaren, så att jag får ställa mig på en pall för att nå upp. När jag tar gruppbilder och när jag tar utställningar har jag ofta kameran på omkring två meters höjd.

Jag vet inte säkert, men misstänker att man kan skriva in egna data till bilderna vid "tethered shooting" dvs man kopplar kameran till datorn med USB-kabel. Det går att göra med EOS utility för Canons G-kameror, men jag vet inte hur många funktioner som stöds. (Jag kör tethered i studion för att slippa plocka med grejerna; bilderna hamnar direkt i datorn.)
Gammal 2011-02-27, 17:48
HannesNikon

Är det ett stort företag? En D7000 med en normalzoom tror jag skulle passa, enkel att använda för den oerfarne. Huset är gjort av metall och det är vädertätat (tål fukt och damm), vilket jag tror skulle kunna vara bra för er. I mörka miljöer är det inga problem att höja ISO.
Ett framtidssäkert val.

Ps. Så fort någon drar upp G12 så går alla G12:or lösa i forumet.
Gammal 2011-02-27, 17:52
Works

Nej, det är ett litet nystartat företag...
Gammal 2011-02-27, 18:02
HannesNikon

Works skrev: Nej, det är ett litet nystartat företag...
Okey, då kanske en D7000 med ett schysst objektiv blir lite dyrt... men som sagt, den klarar väldigt mycket (ISO, damm, fukt, nybörjare mm).
Gammal 2011-02-27, 18:14
Peter.Ivarsson

Works skrev: Jag har ett nystartat företag och jag vill dokumentera verksamheten i bild med bättre kvalitet än mina iPhone-bilder.

Det jag kommer att fotografera är dels produktutveckling och produktion och där är det mycket närbilder på infästningar, material, svetsar - detaljbilder helt enkelt. Vidare kommer jag fotografera mycket interiörer, butiksinredningar och mässmontrar.

Jag skulle vilja ha lite råd angående vilken utrustning jag ska köpa, priset är inte det viktiga och jag köper hellre bra prylar direkt som jag kan leva med länge istället för att byta upp och byta ut.

1 - Tips om kamera och objektiv, vilken typ av kamera skall jag välja för mina behov? Behöver jag olika objektiv eller klarar jag allt detta med ett objektiv? Behövs det ett sk. Makroobjektiv för att fota närbilder och detaljer på ett bra sätt? För inredningsfoton behövs det ett vidvinkelobjektiv gissar jag - vilken brännvidd är lämplig för inredningsbilder, mässmontrar etc?

2 - Blixt? Behöver jag en separat blixt? Jag har sett att en del systemkameror har inbyggda blixtar men samtidigt så har jag sett att många som fotar inredning har separata blixtar?

Sen undrar jag om kamerorna har en möjlighet att "märka" bilderna direkt i kameran när man fotar - om man t.ex. tar mycket närbilder i produktionen och man vill kunna identifiera bilderna sen? Eller är det manuellt med papper och penna som gäller?

Hur överför man bilderna på bästa sätt till datorn - behöver man köpa någon utrustning för detta, läsare av minneskort eller dylikt eller följer det med kameran när man köper den?

Tack på förhand!
Sällar mig till de som tror på G12an den räcker långt, på min gamla G6 kan man spela in ljud kommentarer till alla bilder det kan tjäna som märkning. Tycker du ska skaffa dig en blixt tex 430 ex (inte lätt att lära men bra att ha) och ett stativ med en bra kulled. Till den tror jag att tex Manfrotto 190 blir lagom. Beroende på hur små rum inredningar du ska fota kanske man ska fundera på en vidvinkelkonverter också.
Gammal 2011-02-27, 18:17
voitcanon

Men en g12 blir nog "DWARFED" av en extern blixt men det funkar bra iaf på g10.
Gammal 2011-02-27, 18:52
snap01

Works skrev: Jag har ett nystartat företag och jag vill dokumentera verksamheten i bild med bättre kvalitet än mina iPhone-bilder.

Tack på förhand!
vad har du för kamera idag?
vad har du för erfarenhet av digital kamera? är du total nybörjare?

vilken brännvidd du behöver beror på hur stora dom är o hur långt ifrån du kan gå i från montrarna. Om du inte kan backa då behöver du mer vidvinkel.
Bästa sättet att överföra bilder är med minneskortläsare för med kabel mellan kamera/dator så är det bara tidsfråga innan kameran åker i golvet.
Blixt eller ej. Du kan köra blixt på tex g12. Fördel med en separat blixt är att du kan ställa blixten tex lite snett uppåt använder du den inbyggda så blir det rakt på. Är du total nybörjare så kanske det är enklast med blixt i kameran o sedan när du lärt dig får du byta upp dig.
Men jag hade jag gjort följande.
köpt en liten instegs dslr o en separat blixt o nöjt mig med normalzoomen som ingår. Sedan hade jag skaffat ett litet stativ o blandat det befintliga ljuset med upplättningsblixt. Normalzoomen bör duga för detaljfotografering den dan den inte gör det så får du köpa ett objektiv till.
Men detta bygger på att du har lite intresse o vill lära dig kameran om du inte kommer vilja göra det så kan du lika gärna köpa en kompakt som tex s95 canon.
Gammal 2011-02-27, 22:52
Works

Jag är nybörjare när det gäller digital fotografering och är inte intresserad av att börja fotografera som hobby. Jag vill få ett bra bildresultat och det får gärna vara en utrustning som är enkel att använda - jag kommer att resa en hel del med kameran så de kompakta kamerorna är ju intressanta ur den aspekten!

Jag såg att Nikon har någon modell som heter P7000 - alla här rekommenderar Canons G12, den är bättre för samma pengar eller är det mer tycke och smak?

Om jag vill ha mina bilder i pappersformat - vad är den bästa metoden för det? Egen skrivare och i så fall vilken teknik? Eller är det bättre att lämna in för utskrifter? Är det dyrt?
Gammal 2011-02-27, 23:24
lyfalix

ang pappers kopior så beror mycket på.

Ska du ha drägliga kopior hemma så kostar ju skrivaren en del, sedan papper och färg.
Att skicka till crimson eller dyl kostar inte mycket om man tänker på vad man får.

Jag tror att man ska skriva ut sjuka mängder för att man ska plus ekonomiskt set.

Men ska du bara ha en bil någon gång, och ändå ska skriva ut en massa dokument så kan ju en skrivare vara bättre, då det alltid är frakt på saker som fraktas-
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.

B+W Filter