Annons
Gammal 2011-05-07, 20:12
magnus.tengmo

Lägger en röst på Crashplan, bytte från Mozy till denna. Det fina med den är att man kan backa upp mot flera källor, tex annan dator, extra hårdisk, en kompis eller deras centrala server som då kostar pengar. Resten är gratis. Så är man två stycken kompisar som vill backa av mot varandra så kan man göra det helt gratis.

/Magnus
Gammal 2011-05-07, 20:55
Mikael Wikner

j2^ skrev: Telial säker lagring har massor med F-secure att göra. Det ör nämligrn exakt samma tjänst, fast med annan branding.
Ok! Det var mer än vad jag visste. Tack för upplysningen.
Gammal 2011-05-07, 21:33
wfrank

Har nu haft Livedrive i ett dygn och har väl fått över ca 20% av ca 50GB som är de högst prioriterade mapparna. Servrarna står i London och det är inga problem, jag har en throughput som snarast begränsas av mitt egna bredband som har ganska låg hastighet uppströms (1-2Mbps). Jag har också haft lite kontakt med deras support, snabba hjälpsamma svar.

En positiv sak är deras iPhone-app som gör att man kan tiita på backupen när som helst - och format som jpg kan man dessutom titta på bilderna. Via ett webgränssnitt kan man ladda hem enskilda filer från valfri fator om man har lust med det.

Jag har den enklare tjänsten, sen har dom en Dropboxlik-tjänst som dom kallar för briefcase - dom som känner till dropbox vet vilka fördelar det innebär jämfört med traditionell backup.

Sammantaget verkar det vara en bra tjänst - för ca 40-50 kr/mån beroende på växelkurs.
Gammal 2011-05-08, 11:51
aasaboe

j2^ skrev: Telial säker lagring har massor med F-secure att göra. Det ör nämligrn exakt samma tjänst, fast med annan branding.
Ja, men det skiljer även litet i funktionen. Till skillnad från F-Secure raderar Telia inte uppladdade filer, det får man göra själv. Det gör att jag skulle kunna tänka mig Telia Säker Lagring, om det inte vore för ytterligare en skillnad: Jag tyckte att F-Secure tog oändlig tid på sig för att få upp hela min back-up, men nu när jag testat Telia en vecka kan jag konstatera att F-Secure framstår som rena supersnabba drömmen i jämförelse ;-)

Så nu skall jag bara bestämma mig för om det blir Livedrive eller CrashPlan som får förtroendet.
Gammal 2011-05-08, 12:14
j2^

aasaboe skrev: Ja, men det skiljer även litet i funktionen. Till skillnad från F-Secure raderar Telia inte uppladdade filer, det får man göra själv. Det gör att jag skulle kunna tänka mig Telia Säker Lagring, om det inte vore för ytterligare en skillnad: Jag tyckte att F-Secure tog oändlig tid på sig för att få upp hela min back-up, men nu när jag testat Telia en vecka kan jag konstatera att F-Secure framstår som rena supersnabba drömmen i jämförelse ;-)

Så nu skall jag bara bestämma mig för om det blir Livedrive eller CrashPlan som får förtroendet.
Du kan ställa en scavenge-period även i FSOB, däremot är det mycket möjligt att Telia har valt att ha det som "disabled" som default, men det är ju en annan sak.

Dock så noterar jag just en sak... Tydligen är det Storegate som numera ligger bakom Telia Säker Lagring.

Sorry 'bout that.
Gammal 2011-05-08, 12:27
aasaboe

j2^ skrev: Du kan ställa en scavenge-period även i FSOB, däremot är det mycket möjligt att Telia har valt att ha det som "disabled" som default, men det är ju en annan sak.

Dock så noterar jag just en sak... Tydligen är det Storegate som numera ligger bakom Telia Säker Lagring.

Sorry 'bout that.
Det går inte att hindra F-Secure att radera filer, valen är omedelbart, efter 30 dagar och efter 45 dagar. Och det går inte att hindra på något sätt enligt supporten. Synd, annars hade min backup funnits kvar även efter midsommar...

Aha, Telia har bytt. Men jag tyckte att även om det ser annorlunda ut så var "kärnan" mycket välbekant. Å andra sidan finns det likheter även i Livedrive, upptäckte jag nyss efter installationen. Men det finns väl inte så många sätt att göra det på kanske.

Ser fram mot att prova Livedrive!
Gammal 2011-05-08, 12:52
aasaboe

aasaboe skrev: Å andra sidan finns det likheter även i Livedrive, upptäckte jag nyss efter installationen. Men det finns väl inte så många sätt att göra det på kanske.

Ser fram mot att prova Livedrive!
Får tillägga att det gällde "första rutan" som man möts av efter installation, för att peka ut filer. När programmet kommit igång ser det helt annorlunda ut, mycket seriöst. Det har inte många likheter med F-Secure som alltmer framstår som amatörmässigt för mig.
Gammal 2011-05-23, 09:42
aasaboe

Nu är testperioden på 14 dagar för Livedrive slut, och jag har betalat för två år framåt.

Uppladdningen till Livedrive går betydligt snabbare än till F-Secure Online Bacup och otroligt mycket snabbare än Telias Säker Lagring. De båda måste strypa bandbredden ordentligt. På dessa 14 dagar har jag fått upp 42 GB till Livedrive, mellan 3 och 4 ggr så mycket som jag tidigare under lika lång tid fått upp till F-Secure. Jag har inte kört dygnet runt, gissningsvis ett snitt på 10-12 timmar per dygn.

För mig är detta helt acceptabelt och det känns bra att ha ett tredje ställe för bilderna som verkar fungera som man önskar säkerhetsmässigt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.