Annons
Gammal 2011-09-25, 13:01
Heikkinen

Jag fotar mycket fågel och har också 400/5,6 och har rätt så snabbt insett att 400 är nog max vad jag klarar av när det gäller flygande fågel, för det blir supersvårt att hitta fågeln med sökaren när den flyger.
Antagligen så lär man sig det där efter ett tag och kan använda längre brännvidder men just nu så tycker jag 400mm räcker gott och väl iaf på min 40D.
Gammal 2011-09-25, 13:26
Bengt_D

Olle skrev: Sätt ditt telezoomobjektiv på bländare 11 vid 250 mm och använd din kameras nedbländningsfunktion eller skärpedjupskontroll eller vad det nu kallas på din kamera (någon Canonfotograf kan säkert upplysa om det) så ser du hur mörkt det blir i sökaren och hur svårt det blir att fokusera manuellt.

Olle
Tackar Olle för förslaget på hur man kan åskådliggöra ett sådant bländarhopp. Jag provade det och man ser verkligen stor skillnad. Dock blir det inte helt mörkt, så förmodligen skulle det funka i rejält dagsljus. Men som sagt, går dessa extenders inte ens att koppla in så överger jag den idéen. Jag riktiar nog in mig på en 400 eller 100-400 om jag kan hitta någon till ett (för mig) rimligt pris.

Bengt
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon 600d , extender 2.0 , zoom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.

Elinchrom ELB 500 TTL