Gammal 2017-09-08, 09:55
MrKarisma

Kan även meddela att problemet med bandning i himlar som jag skrev ett inlägg om innan har försvunnit efter senaste uppdateringen :)
Gammal 2017-09-08, 11:33
KarlE

[QUOTE

När jag använder wifi så måste jag klicka på olika saker och vänta ca 5 ggr innan jag kan börja ladda ner.. Först på "wifi"-knappen och sen på "gx80" för att välja min kamera, sen tre klick till för att börja markera vilka bilder jag vill ladda ner.. Känns onödigt krångligt, och då har jag ändå sparat min telefon som "favorite" i kameran.. Skitkonstigt.. Någon som har mer koll än jag på detta?

Tack![/QUOTE]

Jag har en GX7 och det är ungefär samma sak där, tycker att det är betydligt enklare med den än med Nikon och WiFi adapter, men visst kan säkert gå att bli ännu bättre
Gammal 2019-01-30, 09:37
MrKarisma

Hejsan! Jag har ett stort problem med min GX80 - tumhjulet har slutat fungera! ( Den är tyvärr flera år gammal nu så tror inte det kan bli något garantiärende, även om jag hade problem med det redan från början..) Nu undrar jag, går det programmera om några knappar så att jag kan kontrollera slutartid i manuellt läge med någon annan knapp?? Främre hjulet används ju redan till bländaren.. Då¨jag börjat filma en hel del så är ju slutartidhjulet ganska viktigt då jag vill filma i de rekommenderade 1/50s vid 25bps och 1/100s vid 50bps.. Någon har något smart tips för att kontrollera slutartiden på annat sätt än via bakhjulet och framhjulet? Tack!
Gammal 2019-01-30, 10:22
Fredrik AVT

Vad händer om du kör i S läge och ställer in ISO så att du tvingar kameran att välja rätt bländaröppning. Borde funka för stillbilder och överflrs inställningar till video borde det funka.
Gammal 2019-01-30, 12:58
Per Dahlgren

MrKarisma skrev: Den är tyvärr flera år gammal nu så tror inte det kan bli något garantiärende, även om jag hade problem med det redan från början..
Hur gammal är den egentligen? Lanserades väl så sent som våren 2016 och du har alltid 3 års reklamationsrätt om felet är ursprungligt.
Och just detta fel är så pass välkänt och allmänt (fanns ju redan på GX7) att det säkerligen måste anses som ursprungligt. Jag fick min GX7 reparerad utan kostnad eller strul när den var ca 1.5 år gammal. Tog ca en vecka att fixa.
Gammal 2019-01-30, 16:07
MrKarisma

Per Dahlgren skrev: Hur gammal är den egentligen? Lanserades väl så sent som våren 2016 och du har alltid 3 års reklamationsrätt om felet är ursprungligt.
Och just detta fel är så pass välkänt och allmänt (fanns ju redan på GX7) att det säkerligen måste anses som ursprungligt. Jag fick min GX7 reparerad utan kostnad eller strul när den var ca 1.5 år gammal. Tog ca en vecka att fixa.
Hej, det låter ju fantastiskt, hur gick du tillväga med reklamationen?
Gammal 2019-01-30, 16:38
Per Dahlgren

MrKarisma skrev: Hej, det låter ju fantastiskt, hur gick du tillväga med reklamationen?
Jag kontaktade butiken som jag handlat hos men dom föreslog att jag själv registrerar ett ärende hos Panasonic eller kommer till butiken. Jag gjorde det själv på denna sida:
https://www.panasonic.com/se/support...deokamera.html
Gammal 2019-01-30, 17:13
MrKarisma

Och vad hände sen??
Gammal 2019-01-30, 17:17
Per Dahlgren

MrKarisma skrev: Och vad hände sen??
Fick svar från dom direkt med UPS fraktinfo. Skickade kameran till Polen som dom ville och så kom den tillbaka efter en dryg vecka lagad. Kostade inget alls.
Gammal 2019-01-30, 19:02
Karska

MrKarisma skrev: Hejsan! Jag har ett stort problem med min GX80 - tumhjulet har slutat fungera! ( Den är tyvärr flera år gammal nu så tror inte det kan bli något garantiärende, även om jag hade problem med det redan från början..) Nu undrar jag, går det programmera om några knappar så att jag kan kontrollera slutartid i manuellt läge med någon annan knapp?? Främre hjulet används ju redan till bländaren.. Då¨jag börjat filma en hel del så är ju slutartidhjulet ganska viktigt då jag vill filma i de rekommenderade 1/50s vid 25bps och 1/100s vid 50bps.. Någon har något smart tips för att kontrollera slutartiden på annat sätt än via bakhjulet och framhjulet? Tack!
På min GX7 funkar det att aktivera snabbmenyn (Q.Menu), trycka på slutartiden på skärmen och sedan dra i rullisten som visas. Inte smidigaste sättet men kan vara värt ett försök.

Tillägg: Om du väl får upp snabbmenyn bör du kunna stega dig fram till slutartiden med ISO/WB/"Timer"/Autofokus knapparna till höger om skärmen och sedan göra inställningarna med dem om du inte kan/vill använda touchskärmen. För mig så kommer snabbmenyn ihåg att slutartiden var öppen senast så då hoppar rätt meny fram direkt när jag trycker Q.Menu (på GX7, förvisso).

Senast redigerad av Karska den 2019-01-30 klockan 19:18.
Gammal 2019-01-31, 04:00
MrKarisma

Tack för hjälpen, ska testa att skicka in den för reparation, men annars kan jag ju nu ändra slutartid på touch skärmen! :D
Gammal 2019-02-01, 12:20
MrKarisma

Någon som vet vad den har för modellnummer? Det finns så många varianter att välja på när man ska registrera ärendet hos Panasonic. Min kamera är köpt som endast huset, den silvergrå varianten.
Gammal 2019-02-02, 18:16
Daniel Cederberg

MrKarisma skrev: Någon som vet vad den har för modellnummer? Det finns så många varianter att välja på när man ska registrera ärendet hos Panasonic. Min kamera är köpt som endast huset, den silvergrå varianten.
Det borde vara DMC-GX80S (där S är Silver, K hade varit för Svart)
Gammal 2019-02-02, 18:52
MrKarisma

Daniel Cederberg skrev: Det borde vara DMC-GX80S (där S är Silver, K hade varit för Svart)
Det var vad jag tänkte, men det fanns inte som alternativ i scroll-listan. Hittade dock kartongen och på den står det GX80CECS. Hoppas inte den är gråimport bara för då lär jag inte kunna få reklamera ett jävla skit, haha :D
Gammal 2019-02-03, 10:17
Per Dahlgren

MrKarisma skrev: Det var vad jag tänkte, men det fanns inte som alternativ i scroll-listan. Hittade dock kartongen och på den står det GX80CECS. Hoppas inte den är gråimport bara för då lär jag inte kunna få reklamera ett jävla skit, haha :D
Min GX7 som jag skickade in för reparation hette också ...CECS
Betyder Kit med 20mm/f1.7 men även jag köpte bara huset i bruten kartong.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.

Elinchrom ELM8