Gammal 2017-01-23, 16:56
Daniel Papic

"Tog mig i kragen och gjorde ett överslag och rådslag med mig själv om ekonomin. Och beställde ett beg Nikon vidvinkelzoom 12-24"

Var det just det objektivet du skriver - 12-24 - som du beställt nu? Eller menar du finfina 14-24:an?
Gammal 2017-01-23, 17:10
Annika Kr

Daniel Papic skrev: "Tog mig i kragen och gjorde ett överslag och rådslag med mig själv om ekonomin. Och beställde ett beg Nikon vidvinkelzoom 12-24"

Var det just det objektivet du skriver - 12-24 - som du beställt nu? Eller menar du finfina 14-24:an?
finfina 14-24 :)
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni14-24

fast begagnat från scandinavian photo

:)

Rajala kan behålla sina objektiv själva :(
Gammal 2017-01-23, 22:13
afe

Nikon 14-24 är bra (jag har ägt ett sådant), men det är inte så lyckat för motljus och Sigmas ART är enligt många bättre i sådana situationer. Personligen skulle jag inte totalt dissa ett objektiv för att jag hade otur med ett exemplar ...
Gammal 2017-01-23, 22:49
Annika Kr

afe skrev: Nikon 14-24 är bra (jag har ägt ett sådant), men det är inte så lyckat för motljus och Sigmas ART är enligt många bättre i sådana situationer. Personligen skulle jag inte totalt dissa ett objektiv för att jag hade otur med ett exemplar ...
Nåja, får väl använda exv fasta 50 mm till exempelvis solnedgångarna då.
Får väl prova någon fotokompis Sigma Art-objektiv någon gång, kanske. Vete sjutton om jag vågar det, för skulle det visa sig att det funkar bra så kommer det att kännas sisådär.

Med tanke på alla kontakter jag hade med Rajala så kan jag ju tycka att de borde ha föreslagit mig att prova ett annat exemplar. Istället för någon konstig kalibrering som de säger att de gjort. Kan inte begripa varför verkstaden inte tar en provbild innan de skickar tillbaka grejerna. Det är en sak att testa skärpan i en ren mätsituation. Det gjorde jag ju själv och fann skärpan. En helt annan sak att testa mot en horisont eller liknande 100 meter bort eller liknande.

Blir arg bara jag tänker på den förbaskade affären. Ett inköp i november av ett objektiv som jag i god tid till alla vinterkvällar ville skaffa. Halva vintern har gått och jag har fortfarande inte det. Enda förmildrande omständigheten är att vintervädret varit så dåligt. Inga vackra snöklädda vyer, knappt något norrsken och när det väl varit det så har det varit mulet. Väldigt få vackra stjärnklara kvällar osv Iaf i Uppland där jag bor.
Gammal 2017-01-23, 23:10
afe

Du gör precis som du vill, men jag tycker du fattat ditt beslut kring objektiv på fel grunder. Enligt tråden har du inte full koll på vad skillnaden mellan FF och APS gör för dina bilder, och bara det får mig att tänka att du kanske borde läsa på lite. Det är inget illa ment, men jag tror helt enkelt att du inte fått koll på vad det är som skiljer mellan de olika sensorformaten, eller varför ditt DX-objektiv beter sig annorlunda.
Gammal 2017-01-24, 08:54
Annika Kr

afe skrev: Du gör precis som du vill, men jag tycker du fattat ditt beslut kring objektiv på fel grunder. Enligt tråden har du inte full koll på vad skillnaden mellan FF och APS gör för dina bilder, och bara det får mig att tänka att du kanske borde läsa på lite. Det är inget illa ment, men jag tror helt enkelt att du inte fått koll på vad det är som skiljer mellan de olika sensorformaten, eller varför ditt DX-objektiv beter sig annorlunda.
Okej, ge mig tips på vad jag bör läsa på
Gammal 2017-01-26, 23:03
Annika Kr

Slutet gott allting gott!
Slutet gott allting gott, idag fick jag hem mitt nya objektiv, ett begagnat Nikon AF-S Nikkor 14-24mm f/2,8G ED. Det objektiv som jag eg faktiskt velat haft hela tiden. Valet av Sigma Art-objektivet handlade mest om att det kostade mindre men får så finfina recensioner.

Jag är så nöjd!

Och så kul att samma dag som lådan kom med posten så var norrskensprognosen god. Så kvällen tillbringades vid stranden av Färnebofjärden. Men norrskenet kom av sig och riktigt mulet var det också, men kul att få använda objektivet.
Bilden är ju inte någon riktig höjdare men bättre än så här blev det inte denna kväll: ISO 1600 13 sek f/2.8 och 14 mm

Så tack för alla tips och kommentarer jag fått i denna tråd
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	26012017-DSF_4811-Redigera-2.jpg
Visningar:	67
Storlek:	40.5 KB
ID:	143227  

Gammal 2017-01-26, 23:13
lumor_

Härligt att du fick drömobjektivet och att det var så fint ute!
Gammal 2017-01-27, 06:08
martinot

Synd att du missade norrskenet, men det kommer säkert fler tillfällen.

Grattis till det nya objektivet! 🙂
Besvara

Bokmärken

Taggar
nikkor , nikon , vidvinkel

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.

Elinchrom ELM8