Annons
Gammal 2019-04-02, 19:52
Staffan Zetterlund

[QUOTE=Grevture;2239376]

Tekniken finns alltså där, det är bara att den plötsligt blev väldigt bökig att använda i Z6 och Z7. Thom Hogan påpekade att fokuslägena i Z6 och Z7 faktiskt påminner rätt mycket om vad vi hade att välja på i Live View i DSLR-modellerna (när de också kör sensorbaserad AF) och att Nikon, dumt nog, kan ha antagit att eftersom ingen klagat på hanteringen av de fokuslägena så är de väl bra. Men att ingen klagat på dem beror ju mest på att i stort sett ingen använde AF i Live View i Nikons DSLR-kamerorna för att det var så infernaliskt långsamt (med möjligt undantag för D850 som gör det semi-OK).

Det kanske är som du skriver men borde man inte kollat lite på T.ex Sony/Fujifilm o låtit en hel del testa o komma med input ? Man kan ju inte börja bygga en prestanda bil om man inte vet hur dom som finns presterar eller ? (Självklart förstår jag att det är en hel del som testat innan den slutliga produkten men man funderar ju på hur dom tänkte där ?)
Gammal 2019-04-02, 20:29
jonasfj
Avslutat medlemskap

[QUOTE=Staffan Zetterlund;2239422]
Grevture skrev:
Tekniken finns alltså där, det är bara att den plötsligt blev väldigt bökig att använda i Z6 och Z7. Thom Hogan påpekade att fokuslägena i Z6 och Z7 faktiskt påminner rätt mycket om vad vi hade att välja på i Live View i DSLR-modellerna (när de också kör sensorbaserad AF) och att Nikon, dumt nog, kan ha antagit att eftersom ingen klagat på hanteringen av de fokuslägena så är de väl bra. Men att ingen klagat på dem beror ju mest på att i stort sett ingen använde AF i Live View i Nikons DSLR-kamerorna för att det var så infernaliskt långsamt (med möjligt undantag för D850 som gör det semi-OK).

Det kanske är som du skriver men borde man inte kollat lite på T.ex Sony/Fujifilm o låtit en hel del testa o komma med input ? Man kan ju inte börja bygga en prestanda bil om man inte vet hur dom som finns presterar eller ? (Självklart förstår jag att det är en hel del som testat innan den slutliga produkten men man funderar ju på hur dom tänkte där ?)
Nikons (och alla andras) DSLR-kameror har två separata sensorer, en AF-sensor som sitter under spegeln och en exponeringsmätare som (rätta mig om jag har fel) är lokaliserad uppe vid prismat. Den senare ger information om färger i vissa punkter för 3D-trackingfunktionen.

Samma information och mer kan kameran även hämta från sensorn, men avläsningen är mycket långsammare och mer beräkningar måste utföras.

En annan skillnad är att en DSLR använder fasdetektering för att mäta autofokus, vilket är snabbare men inte lika noggrant.

Moderna spegelfria har både fasdetekterande och kontrastdetekterande AF-punkter. Av anledningar som har med sensordesign att göra så dominerar den senare typen som kräver att kameran gafflar in fokus innan exponeringen, vilket gör det ytterliggare långsammare.

Båda dessa saker utgör utmaningar att designa AF-system för alla som tillverkar spegelfria kameror.

Jag tror det är mer än bara ett dumt misstag som gjort att Nikon designat sitt interface som de gjort. De ligger helt klart efter Sony och Canon med teknologin.
Gammal 2019-04-02, 20:54
Flash Gordon

För mig är exakt hur spegellösa kameror fungerar vad gäller fokus dolt i dimma. Att de inte fungerar som en dSLR är helt klart. Som många vet kör jag Fuji. Den har ju ganska snabb AF. Fast när man vänder på kameran och tittar in i objektivet har den en mängd tricks för sig. Lite olika beroende på vilken bländare man använder. Den öppnar och sluter bländaren flera gånger i snabb följd. Vad den sysslar med har inte Fuji förklarat. Jag tror mig veta och via andra källor fått det någorlunda klart för mig.
Vad jag läst mig till fungerar Nikon lite annorlunda än de flesta andra spegellösa.
Kanske förklarar det varför man har mer fördröjning än andra.
Mina Fuji X-T2 eller X-H1 har i princip ingen fördröjning alls i sökaren. Jämfört med min 5D MKIV är blackouten kortare och mycket mindre störande.
Gammal 2019-04-02, 21:13
PMD

Staffan Zetterlund skrev: Det kanske är som du skriver men borde man inte kollat lite på T.ex Sony/Fujifilm o låtit en hel del testa o komma med input ? Man kan ju inte börja bygga en prestanda bil om man inte vet hur dom som finns presterar eller ? (Självklart förstår jag att det är en hel del som testat innan den slutliga produkten men man funderar ju på hur dom tänkte där ?)
Det är som Martin skriver. Dpreview uppmärksammade det redan i höstas.

De skrev t.o.m. en särskilt liten avdelning om frustrationen över den dåliga hanteringen av AF i Nikons Z-kameror.

Jag skulle vilja ha Canons AF-system i en Nikon Z-kamera. I allt övrigt tycker jag att Nikons spegelfria är bättre än Canons.
Gammal 2019-04-06, 09:59
smislo

https://reedhoffmann.com/nikon-z7-fo...n-photography/
Gammal 2019-04-06, 11:52
Flash Gordon

Tror de flesta av oss jämför AF med våra dSLR. Vi får nog acceptera att spegellösa och en dSLR använder olika teknik. De spegellösa har ännu inte kommit ikapp på den fronten.
Det fins fordrande saker dSLR kameror är bättre på.
Sedan skulle jag gärna veta mer om hur olika spegekösa fungerar på detaljnivå.
Det finns mängder av white papers om det för dSLR kameror. Fast knappt några för spegellösa.
Det spelar ingen roll vilket märke vi tar. Hur deras AF fungerar i detalj verkar ingen vilja avslöja för oss.
Vad jag upplevt med Fuji efter använt dem i flera år år att de inte fungerar som på en dSLR.
Det är ett av skälen jag gick och skaffade mig en begagnad 5D MK IV. Det finns situationer där dessa kameror forfrande är klart bättre. Något ingen producent verkar vill avslöja för oss. De vill sälja sina nya kameror.
Gammal 2019-04-06, 12:48
Erik Schalin

jonasfj skrev: Reciprocitetsregeln säger ungefär 1/30s vid 24mm.
Öh, hur hängde det där ihop?
Googlat:
Reciprocitetsprincipen går ut på att om någon gör något mot dig, finns en förväntan eller tillåtelse att göra detsamma tillbaka.

Sen finns reciprocitetseffekten eller reciprocitetfaktor av silverkorn när man använder film.
Men det är ett logaritmiskt beteende av ljuskänsligheten.
Gammal 2019-04-06, 13:20
ztenlund

Erik Schalin skrev: Öh, hur hängde det där ihop?
Googlat:
Reciprocitetsprincipen går ut på att om någon gör något mot dig, finns en förväntan eller tillåtelse att göra detsamma tillbaka.

Sen finns reciprocitetseffekten eller reciprocitetfaktor av silverkorn när man använder film.
Men det är ett logaritmiskt beteende av ljuskänsligheten.
Det hänger väl ihop såtillvida att jonasfj, vilket inte är helt ovanligt, har direktöversatt ett engelskt begrepp:
https://photographylife.com/what-is-...in-photography
Gammal 2019-04-06, 13:33
iSolen.se

ztenlund skrev: Det hänger väl ihop såtillvida att jonasfj, vilket inte är helt ovanligt, har direktöversatt ett engelskt begrepp:
https://photographylife.com/what-is-...in-photography
Han brukar också skriva "lins" men det verkar som han inte bor i Sverige så det är väl vanlig anglofiering.
Gammal 2019-04-06, 14:03
jonasfj
Avslutat medlemskap

iSolen.se skrev: Han brukar också skriva "lins" men det verkar som han inte bor i Sverige så det är väl vanlig anglofiering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reciprocitetsfaktor
Gammal 2019-04-06, 14:16
ztenlund

jonasfj skrev: https://sv.wikipedia.org/wiki/Reciprocitetsfaktor
Nu var det ju inte det du länkar till som du skrev om, vilket Schalin redan har konstaterat.
Gammal 2019-04-06, 14:21
jonasfj
Avslutat medlemskap

ztenlund skrev: Nu var det ju inte det du länkar till som du skrev om, vilket Schalin redan har konstaterat.
Kan man säga reciprocitetsfaktor så kan man säga reciprocitetsregel. Har du ett bättre namn så kläm fram med det!
Gammal 2019-04-06, 16:52
Grevture
Administratör

jonasfj skrev: Jag tror det är mer än bara ett dumt misstag som gjort att Nikon designat sitt interface som de gjort. De ligger helt klart efter Sony och Canon med teknologin.
Nikon var faktiskt först ut med fasdetektering på sensorn i systemkameror - de hade det redan 2011. Och fasdetekteringstekniken Sony använder i Alpha-kamerorna bygger mycket på patent de fick tag i när de köpte tillverkningskapaciteten för stora sensorer av Aptina för en del år sedan. Patent Aptina utvecklat tillsammans med Nikon för 1-kamerorna som som sagt var först ut med PDAF bland systemkameror :)

Plus att de som sitter på grundpatenten för den teknik som Sony/Nikon använder är Fujifilm. De var allra först med PDAF. Märkligt nog har Fujifilm tydligen många patent även på Dual-pixel-AF-tekniken som Canon använder, fast Fujifilm mig veterligen aldrig använt den tekniken. Fujifilm har över huvud taget en omfattande patentportfölj när de gäller fototeknik.

Sedan är det inte AF-prestanda som är ett problem med Z6/Z7 - deras AF är minst lika snabb och träffsäker som i Sonys Alpha-kameror (med undantag för A9 som är speciell med sin sjukt snabba sensor). Det som är sämre är hanteringen - vilket ju känns extra besynnerligt eftersom just Nikon historiskt varit så bra på att bygga AF-system som just varit hyfsat intuitiva att hantera och enkla att lära sig - men däremot länge var efter Canons rent prestandamässigt.
Gammal 2019-04-06, 17:40
PMD

jonasfj skrev: Kan man säga reciprocitetsfaktor så kan man säga reciprocitetsregel. Har du ett bättre namn så kläm fram med det!
Reciprocitetsfaktorn har med ljuskänslighet hos film att göra, medan den reciprocitetsregel du förmodligen syftade på (och som Martin Z visa en länk till, på engelska) handlar om en tumregel för längsta tillåtna slutartid för att undvika skakningsoskärpa.

(Annars brukar reciprocitetsregeln handla om en metod för att i vissa fall på ett smart sätt derivera en funktion).
Gammal 2019-04-06, 18:24
Flash Gordon

Grevture skrev: Nikon var faktiskt först ut med fasdetektering på sensorn i systemkameror - de hade det redan 2011. Och fasdetekteringstekniken Sony använder i Alpha-kamerorna bygger mycket på patent de fick tag i när de köpte tillverkningskapaciteten för stora sensorer av Aptina för en del år sedan. Patent Aptina utvecklat tillsammans med Nikon för 1-kamerorna som som sagt var först ut med PDAF bland systemkameror :)

Plus att de som sitter på grundpatenten för den teknik som Sony/Nikon använder är Fujifilm. De var allra först med PDAF. Märkligt nog har Fujifilm tydligen många patent även på Dual-pixel-AF-tekniken som Canon använder, fast Fujifilm mig veterligen aldrig använt den tekniken. Fujifilm har över huvud taget en omfattande patentportfölj när de gäller fototeknik.

Sedan är det inte AF-prestanda som är ett problem med Z6/Z7 - deras AF är minst lika snabb och träffsäker som i Sonys Alpha-kameror (med undantag för A9 som är speciell med sin sjukt snabba sensor). Det som är sämre är hanteringen - vilket ju känns extra besynnerligt eftersom just Nikon historiskt varit så bra på att bygga AF-system som just varit hyfsat intuitiva att hantera och enkla att lära sig - men däremot länge var efter Canons rent prestandamässigt.
Tack för ytterligare lite information. Vi har diskuterat det tidigare. Fast jag har fortfarande inte hittat några detaljerade beskrivningar om hur AF fungerar hos spegellösa kameror. Skulle gärna veta exakt hur mina Fuji-kameror fungerar.
Att inte veta skapar ibland problem. Jag fotar och sätter fokus fint på F: 5,6 . När de skall byta ringar vill jag ha båda i fokus och minskar bländaren till F:8 och kan inte längre sätta fokus.Misstänker att bländaren ihop med ljuset blivit lägre än -1 EV som min kamera klarar. Eftersom jag ofta fotar med blixt är det inte exponeringen som är problemet utan att få skärpa och skärpedjup.
MIn Canon 5D MKIV har givetvis inte det problemet. Den kan både hantera skärpedjupet och fokus.
Det finns mycket jag gillar hos spegellösa kameror. Fast det finns också nackdelar som ingen reklam från marknadsavdelningen tar upp. De här nackdelarna verkar vara ganska generella hos spegelllösa kameror.
Jag kommer ha kvar min Canon dSLR ett bra tag till. Den är ibland det som räddar bilderna.
De spegellösa kamerorna har många fördelar. Bara att kunna se hur exponeringen kommer bli innan man trycker av blir snabbt en vana. Att inte se det i dSLR blir snabbt ett handikapp.Efter att fotat med 5D sedan första modellen kom ut så kommer jag snabbt tillbaka i det hela. Fast visst saknar jag EVF sökaren från Fuji.
Vi är i en övergång från dSLR till spegellösa kameror. Det är mycket som redan fungerar bättre på spegellösa kameror. Fast inte allting.
Var och en kommer nog hitta situationer där deras gamla dSLR skulle gjort ett bättre jobb.
Jag kommer nog behålla min 5D ett bra tag framåt. Det finns motiv där den kameran klarar det med bravur och Fuji inte fixar det. Förmodligen inte heller någon annan spegellös kamera.
De spegellösa har kommit ur sparkbyxorna men ännu inte fått på sig jeansen.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:10.

Tether Tools Case Air