Annons
Gammal 2019-04-05, 16:21
pdahlen

Jag brukar kommentera de bidrag som jag känner något för i positiv eller negativ riktning, sedan finns det bilder som ligger utanför min box som jag oftast lämnar för jag har inte så mycket att tillföra
Gammal 2019-04-05, 19:45
jonasfj
Avslutat medlemskap

Det finns några enkla knep för att ge kritik.

En är "sandwich-modellen". Ge först positiv kritik, sen det negtiva och avsluta med något positivt.

Formulera ideer till förbättringar som en fråga. Två exempel nedan som säger samma sak:

Undrar hur det hade sett ut om du böjt lite på benen?

Hur tänkte du när du fotade ner på dem? Det stör mig mer, jag tänker inte ens på kompositionen.
Gammal 2019-04-05, 20:53
rikitikitavi

Jag tycker detta med Tisdagsbilden är lite kul.
Jag har undrat länge varför vi alla blivit sämre på att kommentera i största allmänhet på Fotosidan och saknar verkligen det som fanns här förr när det gällde den delen och all interaktion mellan medlemmar. det är som en öken numer om man jämför.

Antar att det har med mängden information vi hanterar i våra liv i största allmänhet och att man numer inte har samma tålamod att kolla bilder eller ägna sig åt en sida på samma sätt och att det helt enkelt verkar övermäktigt för människor att hinna med bland allt annat.
Personligen är det nog lite av det men också att jag var i en helt annan fas i livet också med familj och annat nu.
Mitt foto intresse är dock lika stort, så att få tillbaka en del av det som fanns här förr är verkligen önskvärt så varje initiativ till att få lite dialog och få igång ett lätt sätt att lägga upp, utmana sig själv och kommentera får tummen upp från mig:)
jag kanske inte alltid hinner med att få fram något till varje Tisdags bild men jag tycker man får en lite extra sporre till att få fram något till denna tråd vilket är skoj.
Hur vi väljer att kommentera lägger jag mig inte så mycket i, jag personligen väljer nog ut några bilder jag tycker om lite extra och kanske utser en som vinnare eventuellt.
/martin.
Gammal 2019-04-05, 21:24
gamleJ

Jag skulle föredra att tävlingsmomentet var en helt egen del i tisdagsbilden och att alla som deltar med bild även väljer en favorit eller flera. Det tar 10 sekunder vilket jag tror samtliga skulle orka. Flest gilla på en bild ger vinst av tisdagsbilden.
Bildkritiken tycker jag kan få vara som nu dvs de som vill ge kritik gör det på det sätt som passar dom bäst och med fokus på att berätta sin upplevelse. I nuläget känns tävlingsdelen minst sagt krystad och som jag skrev tidigare kanske även hämmande för kommentarer.
Gammal 2019-04-16, 20:35
Kristobal

Hur menar du att tävlingsdelen känns krystad gamlej?

Jag tänker lite kring kommenterandet av bilder.
Det blir rätt likformigt när det är de tre bästa som får kritik tycker jag. Ofta är vi ju ganska överens om vilka tre som var bäst under veckan och de är ofta mer eller mindre perfekta varpå kritiken blir rätt så fattig. Blir mer som beröm med kommentarer som ”vackert ljus” ”helt rätt” osv. För egen del tar jag nästan hellre emot kritik på de bilder som inte tilltalar er övriga än de som tilltalar.
O andra sidan kan det ju vara svårt att kritisera en bild som inte väcker några tankar eller känslor alls. Vet själv att jag tänkt, har inget att kritisera, önskar att fotografen hade valt ett helt annat motiv. Men då kan man väl säga det, eller?
Du Jonas skrev nån gång nåt i stil med ”vet inte vad jag ska skriva, bilden tilltalar mig inte alls.”
Och det känner jag är rätt mycket mer värt än att inte få någon kommentar alls.
Vidare förstår jag såklart att man inte alltid har tid att skriva massor om alla bilder.
Men jag tror att de som sällan får någon kommentar tillslut kommer tröttna.

Detta är inget upprop för förändring på något vis utan bara lite ofiltrerade tankar.
Gammal 2019-04-16, 22:04
gamleJ

Som jag varit inne på så är det i nuläget större chans för din bild om du inte ger bildkritik.

En bild som är favorit hos de flesta men inte passar smaken hos någon kan förlora mot en bild som alla upplever medioker. Framförallt om de flesta ger kommentarer på samtliga bilder medan några inte gör det. Eller när vissa väljer sin favorit medan andra inte gör det.
Jag tror hela tisdagsbilden skulle gynnas av mitt förslag där tävling och kommentarer skiljs åt. Det du efterfrågar dvs att få veta vad som saknas eller inte lockar i egna bilden påverkar ju tex konstigt. Ger jag lite negativ kritik på tre bilder och inte kommenterar i övrigt blir det ju ur tävlingssynpunkt helt fel. Då återstår att kommentera alla bilder och att samtliga gör det samt att alla röstar fram en favorit. Tror inte vi kan kräva det.

Samtidigt är det Jonas som dragit igång hela tisdagsbilden som har sista ordet. Jag skulle ju kunna dra igång onsdagsbilden med mina regler eftersom jag inte är helt nöjd med upplägget. Så blir det såklart inte eftersom jag ändå i stort är nöjd. Tror dock att vi alla skulle lära oss mer om tävling och kommentarer var skilda åt.

Är trött så blev nog lite rörigt. Hoppas min andemening går fram iallafall.
Gammal 2019-04-16, 22:22
Kristobal

Är oxå lite trött nu men kan inte låta bli att svara. Är inte hela poängen att disskutera bilder och gå ut för att fota? Jag menar att det inte blir så mycket till diskussion när man bara kommenterar de tre bästa. Men jag kan ha fel. Misstänker att jag kanske är sugen på ett fotosällskap där man just diskuterar och analyserar bilder. Just nu känns tävlingen rätt mycket i fokus och det ofta blir snabba kommentarer på de tre bästa. Men jag tycker det är roligt oxå.
Hur som helst så är jag gärna med och bidrar till någon sorts enighet. Så hur kör vi? Kommenterar på de tre vi gillar bäst?
Eller är jag helt ute och cyklar i regelträsket, borde alla bara få göra som de vill och har tid till?
Gammal 2019-04-16, 22:23
jonasfj
Avslutat medlemskap

gamleJ skrev: Som jag varit inne på så är det i nuläget större chans för din bild om du inte ger bildkritik.

En bild som är favorit hos de flesta men inte passar smaken hos någon kan förlora mot en bild som alla upplever medioker. Framförallt om de flesta ger kommentarer på samtliga bilder medan några inte gör det. Eller när vissa väljer sin favorit medan andra inte gör det.
Jag tror hela tisdagsbilden skulle gynnas av mitt förslag där tävling och kommentarer skiljs åt. Det du efterfrågar dvs att få veta vad som saknas eller inte lockar i egna bilden påverkar ju tex konstigt. Ger jag lite negativ kritik på tre bilder och inte kommenterar i övrigt blir det ju ur tävlingssynpunkt helt fel. Då återstår att kommentera alla bilder och att samtliga gör det samt att alla röstar fram en favorit. Tror inte vi kan kräva det.

Samtidigt är det Jonas som dragit igång hela tisdagsbilden som har sista ordet. Jag skulle ju kunna dra igång onsdagsbilden med mina regler eftersom jag inte är helt nöjd med upplägget. Så blir det såklart inte eftersom jag ändå i stort är nöjd. Tror dock att vi alla skulle lära oss mer om tävling och kommentarer var skilda åt.

Är trött så blev nog lite rörigt. Hoppas min andemening går fram iallafall.
Ok, vi kan pröva det.

Om jag fattar ditt förslag rätt så kör vi kommentarer torsdag till lördag och röstning = val av favorit på söndagen?
Gammal 2019-04-16, 22:37
gamleJ

Kristobal skrev: Är oxå lite trött nu men kan inte låta bli att svara. Är inte hela poängen att disskutera bilder och gå ut för att fota? Jag menar att det inte blir så mycket till diskussion när man bara kommenterar de tre bästa. Men jag kan ha fel. Misstänker att jag kanske är sugen på ett fotosällskap där man just diskuterar och analyserar bilder. Just nu känns tävlingen rätt mycket i fokus och det ofta blir snabba kommentarer på de tre bästa. Men jag tycker det är roligt oxå.
Hur som helst så är jag gärna med och bidrar till någon sorts enighet. Så hur kör vi? Kommenterar på de tre vi gillar bäst?
Eller är jag helt ute och cyklar i regelträsket, borde alla bara få göra som de vill och har tid till?
Jo jag tycker diskussionen är viktigast men som jag försöker få fram så stör tävlingen detta. De som idag väljer tre bilder att kommentera positivt kanske istället skulle ge konstruktiv kritik på någon bild som de inte gillar om tävlingsdelen inte blev påverkad.

Jag tror vi får överlåta till Jonas att begrunda om han vill göra någon förändring och annars är det nog bara att låta alla göra som de vill.

De stora vinsterna med tisdagsbilden för mig är att jag fotar mer än vanligt och testar motiv som jag inte är helt bekväm med. Fast i längden kommer jag att tröttna om inte kritiken blir mer i centrum.
Gammal 2019-04-16, 22:54
gamleJ

jonasfj skrev: Ok, vi kan pröva det.

Om jag fattar ditt förslag rätt så kör vi kommentarer torsdag till lördag och röstning = val av favorit på söndagen?
Missade att du svarat. Jag tänkte att vi kommenterar som vi finner lämpligt men att samtliga som deltar med bild samtidigt väljer en eller några favoriter. Deltagande med bild kräver åtminstone att du ger en röst på annan deltagares bild. När du räknar ihop är det bara själva röstningspoängen som avgör tävlingen medan kommentarerna inte räknas in i tävlingen. Du behöver alltså inte ändra något mer än att låta det vara tvingande att välja en favorit.Tror det blir mindre jobb för dig också. Jag tror det blir bättre på detta vis men är verkligen inte säker. Nu släcker jag ner för ikväll.
Gammal 2019-04-16, 23:02
Kristobal

Jahaaa.. nu fattar jag äntligen hur du menar. Har tänkt och försökt förstå det du skriver flertalet gånger och trott att jag förstått ungefär. Du pratar bara om själva räkningen! Jag trodde du ratade om hur kommentarerna påverkar andras chans att ”rösta tillbaka” i nån sorts vänskapsröstning.

Jag håller med. Måste ju underlätta summeringen med.
Gammal 2019-04-17, 04:25
pdahlen

jonasfj skrev: Ok, vi kan pröva det.

Kan man inte försöka göra två saker samtidigt, även män kan!

Att i samma inlägg kommentera bilder samt också ha tävlingsform i slutet av inlägget, tex att man ger
3 poäng till bild 8
2 poäng till bild 1
1 poäng till bild 5
Gammal 2019-04-17, 06:16
Marteric

pdahlen skrev: Kan man inte försöka göra två saker samtidigt, även män kan!

Att i samma inlägg kommentera bilder samt också ha tävlingsform i slutet av inlägget, tex att man ger
3 poäng till bild 8
2 poäng till bild 1
1 poäng till bild 5
Tummen upp....
Gammal 2019-04-17, 07:15
gamleJ

pdahlen skrev: Kan man inte försöka göra två saker samtidigt, även män kan!

3 poäng till bild 8
2 poäng till bild 1
1 poäng till bild 5
Det är så jag menar minus poängsättningen, se mitt svar till Jonas.
Har dock inget emot att vi ger 3 bilder poäng som du föreslår. Så länge tävlingen inte hämmar bildkritiken så är jag nöjd :)

Senast redigerad av gamleJ den 2019-04-17 klockan 07:31.
Gammal 2019-04-17, 07:40
gamleJ

Kristobal skrev: Jahaaa.. nu fattar jag äntligen hur du menar. Har tänkt och försökt förstå det du skriver flertalet gånger och trott att jag förstått ungefär. Du pratar bara om själva räkningen! Jag trodde du ratade om hur kommentarerna påverkar andras chans att ”rösta tillbaka” i nån sorts vänskapsröstning.

Jag håller med. Måste ju underlätta summeringen med.
Haha, läste mitt inlägg #21 nu på morgonen och förstod knappt själv vad jag skriver. Det blev lite hjärngympa för dig och övriga :). Sorry
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34.

Elinchrom ELB 500 TTL