Annons
Gammal 2019-04-12, 17:01
PMD

jonasfj skrev: Det gäller också att de har aktieägare som gillar att binda upp kapital.
Det kan ju vara bättre än att bli av med det.
Gammal 2019-04-12, 17:07
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Jag har det också. Trots dess karaktär är det ett ganska roligt objektiv att använda. :-)

Eventuellt gör Nikon som Canon och det betyder då att de av dig uppräknade objektiven kommer att säljas så länge lagret räcker. Vilket kan bli ganska länge; de lär knappast vara några storsäljare.
Min gissning är att de tillverkas i något hörn i t.ex. Sendaifabriken, mer för goodwill än jättevinster. De är ganska dyra så de ägnar sig knappast åt välgörenhet och jag tror att de snarare anpassat produktionskapaciteten än att de bygger stora lager.
Gammal 2019-04-12, 17:11
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Det kan ju vara bättre än att bli av med det.
Frågan de ställer sig är hur de kan avkasta sitt kapital på bästa sätt. Att bygga onödigt stora lager brukar oftast ligga nära botten på den listan...
Gammal 2019-04-12, 17:34
PMD

Onödigt stora lager är helt klart dåligt. Man måste planera så att man har lagom stora lager.
Gammal 2019-04-12, 17:52
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Onödigt stora lager är helt klart dåligt. Man måste planera så att man har lagom stora lager.
Så här säger Canon själva:

Canon also places significant emphasis on cash flow management. The following are the KPIs relating to cash flow management that Canon’s management believes to be important.
Inventory turnover measured in days is a KPI because it measures the efficiency of supply chain management. Inventories
have inherent risks of becoming obsolete, physically damaged or
otherwise decreasing significantly in value, which may adversely
affect Canon’s operating results. To mitigate these risks, management believes that it is crucial to continue reducing work-in-process inventories by decreasing production lead times in order to
promptly recover related product expenses, while balancing risks
of supply chain disruptions by optimizing finished goods inventories in order to avoid losing potential sales opportunities.
Gammal 2019-04-12, 18:09
PMD

Det är väl en klassisk buzzwordsamling. Ingen säger ju numera att de gärna vill öka ledtiderna och samla på lager.

Det är möjligt att Canon har slutat med att göra stora batcher av samma sorts objektiv, men för några år sen gjorde de så åtminstone. Om de har ändrat på det måste de ha funnnit något sätt att minska ställtiderna rejält.
Gammal 2019-04-12, 18:18
nivas

jonasfj skrev: To mitigate these risks, management believes that it is crucial to continue reducing work-in-process inventories by decreasing production lead times in order to promptly recover related product expenses, while balancing risks
of supply chain disruptions by optimizing finished goods inventories in order to avoid losing potential sales opportunities.
Nu pratar dom i första hand om att reducera work in process, och det är ju något helt annat än färdigvarulager.
Problemet med att tillverka något i halvstora serier brukar vara att hålla materialpriset nere och kvaliteten uppe.
Efter ett tag så uppstår även problemet att de elektronikkomponenter som ingår i produkten utgår hos tillverkaren, vilket gör att man antingen behöver köpa på sig ett lager av komponenter eller med risk för att rucka på kvaliteten ersätta med likvärdiga.
När det gäller dessa billiga konsumentprodukter som t.ex. D5300 så gäller det även att ha en effektiv produktionslina uppsatt i fabriken med fungerande automation för att hålla produktionskostnaden nere. Så länge det finns plats för linan och den utrustning som ingår i den fungerar, och volymerna hålls uppe någotsånär så är det bara att tillverka.

I slutändan så är svaret på varför det tillverkas och/eller säljs gamla produkter: för att det finns en lönsamhet i att göra det.
Gammal 2019-04-12, 18:50
Grevture
Administratör

jonasfj skrev: Jag är övertygad om att tillverkarna inte har lager som räcker flera år.
Som Per påpekat är det faktiskt tydligen ofta det de har för många modeller av kameror och de flesta objektiv. Som jag har fått det beskrivet från flera håll så tillverkar i batchar (laddningar?) så länge produkten är aktuell. Om produkten bedöms kunna säljas vidare även efter att en ersättare lanserats (inte aktuellt för alla modeller) ser man till att ha ett vad man bedömer som lagom stort lager när man växlar över till nästa produkt. Har man väl börjat bygga nästa modell blri det både dyrt och opraktiskt att rigga tillbaka fabriken till en gammal produkt plus att det kan vara svårt att få tag i vissa udda specialkomponenter (som sensorer om man i övrigt bytt till en nyare generation).

Sedan skiljer det en del mellan olika typer av modeller. För de billigare modellerna som tillverkas med en hög grad av automatisering blir det vanvettigt opraktiskt att ställa tillbaka en fabrik när man väl växlat över till en nyare modell. Det jag beskrev ovan om att bygga upp ett lager i slutet av produktlivscykeln gäller nog i huvudsak de billigare modellerna.

Med mer handbyggda modeller (det är en glidande skala från "nästan helt automatiserat" till "nästan helt manuellt") är det lite enklare att växla mellan olika produkter. Om vi tar Nikons Sendai-fabrik som exempel så verkar de ha en del olika produktionslinjer (automatiserade delar av produktionen) stående vilande när man gör andra modeller. Det blir lite av "nu bygger vi Z7 i några veckor, sedan bygger vi D850 några veckor, och sedan lite D5 ett tag". Men det finns helt klart en gräns för hur mycket av gamla produktionslinjer man kan ha tillgängliga. Någon tillverkning av F6 har man så vitt jag förstår inte haft på rätt många år - där handlar det om ett lager som säljs ut. Samma gäller ju rena proffsmodeller (ensiffriga som D2/D3/D4/D5) där man varken har speciellt stora lager eller gör någon som helst efterproduktion. När man ser sådana äldre modeller i handeln handlar det om lagerex från återförsäljarledet.

En av de få proffsigare modeller där man vad jag förstått i alla fall ett kort tag fortsatte bygga den äldre modellen efter att en nyare lanserats var Eos 5D III som fortsatte sälja bra rätt länge efter att 5D IV lanserats.

jonasfj skrev: Min gissning är att de tillverkas i något hörn i t.ex. Sendaifabriken, mer för goodwill än jättevinster.
Sendai-fabriken är ett trångt ställe där man verkar utnyttja ytorna till det yttersta och bara har plats för sådant som tillverkas här och nu. Objektiven du nämnde har likt F6 inte tillverkats på ganska länge. Har för mig att 50/1,2 var ett av de sista man tillverkade och jag har för mig att man slutade bygga sådana runt 2010-2012 någonstans.
Gammal 2019-04-12, 19:25
J O Härnström

När mitt Canon EF 100mm f2 från 1991 var utslitet så skaffade jag nyligen ett nytt. Det säljs fortfarande.
Gammal 2019-04-12, 20:00
jonasfj
Avslutat medlemskap

Grevture skrev: Som Per påpekat är det faktiskt tydligen ofta det de har för många modeller av kameror och de flesta objektiv. Som jag har fått det beskrivet från flera håll så tillverkar i batchar (laddningar?) så länge produkten är aktuell. Om produkten bedöms kunna säljas vidare även efter att en ersättare lanserats (inte aktuellt för alla modeller) ser man till att ha ett vad man bedömer som lagom stort lager när man växlar över till nästa produkt. Har man väl börjat bygga nästa modell blri det både dyrt och opraktiskt att rigga tillbaka fabriken till en gammal produkt plus att det kan vara svårt att få tag i vissa udda specialkomponenter (som sensorer om man i övrigt bytt till en nyare generation).

Sedan skiljer det en del mellan olika typer av modeller. För de billigare modellerna som tillverkas med en hög grad av automatisering blir det vanvettigt opraktiskt att ställa tillbaka en fabrik när man väl växlat över till en nyare modell. Det jag beskrev ovan om att bygga upp ett lager i slutet av produktlivscykeln gäller nog i huvudsak de billigare modellerna.

Med mer handbyggda modeller (det är en glidande skala från "nästan helt automatiserat" till "nästan helt manuellt") är det lite enklare att växla mellan olika produkter. Om vi tar Nikons Sendai-fabrik som exempel så verkar de ha en del olika produktionslinjer (automatiserade delar av produktionen) stående vilande när man gör andra modeller. Det blir lite av "nu bygger vi Z7 i några veckor, sedan bygger vi D850 några veckor, och sedan lite D5 ett tag". Men det finns helt klart en gräns för hur mycket av gamla produktionslinjer man kan ha tillgängliga. Någon tillverkning av F6 har man så vitt jag förstår inte haft på rätt många år - där handlar det om ett lager som säljs ut. Samma gäller ju rena proffsmodeller (ensiffriga som D2/D3/D4/D5) där man varken har speciellt stora lager eller gör någon som helst efterproduktion. När man ser sådana äldre modeller i handeln handlar det om lagerex från återförsäljarledet.

En av de få proffsigare modeller där man vad jag förstått i alla fall ett kort tag fortsatte bygga den äldre modellen efter att en nyare lanserats var Eos 5D III som fortsatte sälja bra rätt länge efter att 5D IV lanserats.

Sendai-fabriken är ett trångt ställe där man verkar utnyttja ytorna till det yttersta och bara har plats för sådant som tillverkas här och nu. Objektiven du nämnde har likt F6 inte tillverkats på ganska länge. Har för mig att 50/1,2 var ett av de sista man tillverkade och jag har för mig att man slutade bygga sådana runt 2010-2012 någonstans.
Här är några referenser:

Canon sitter på sitt lager i snitt 50 dagar:
https://global.canon/en/ir/annual/20...eport-2018.pdf

Nikon F6 tillverkades så sent som 2018 i Sendaifabriken:
https://www.dpreview.com/articles/09...actory?slide=2
Gammal 2019-04-12, 21:57
larsborg

Magnus Göransson skrev: Inte bara Nikon som gör det. RX100 lanserades 2012. Senaste modellen är hela 5 generationer nyare.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505

https://www.sony.se/electronics/cybe...eror/dsc-rx100

Så länge som det finns köpare så......
Ja, visst, ett bra exempel, RX100 I (även kallad originalet) kom 2012, kostade då
något över 7000:-, tillverkas fortfarande, säljs nu för ca 3000:-.
RX100 I lär vara en av de bäst säljande digitala kompaktkamerorna någonsin,
mycket kompetent kamera.
Även efter snart 7 år finns det en stor efterfrågan, på just RX100 I, - Sony hade prickat rätt, från början!
De övriga kamera tillverkarna har säkert "klassiker", som tillverkas/säljs i många år.
Gammal 2019-04-12, 22:41
Calle S
Administratör

larsborg skrev: Ja, visst, ett bra exempel, RX100 I (även kallad originalet) kom 2012, kostade då
något över 7000:-, tillverkas fortfarande, säljs nu för ca 3000:-.
RX100 I lär vara en av de bäst säljande digitala kompaktkamerorna någonsin,
mycket kompetent kamera.
Även efter snart 7 år finns det en stor efterfrågan, på just RX100 I, - Sony hade prickat rätt, från början!
De övriga kamera tillverkarna har säkert "klassiker", som tillverkas/säljs i många år.
Optiken börjar på 28 mm istället för 24 som på de senare. En dealbreaker för mig.
Gammal 2019-04-13, 00:12
Grevture
Administratör

jonasfj skrev: Nikon F6 tillverkades så sent som 2018 i Sendaifabriken:
https://www.dpreview.com/articles/09...actory?slide=2
Och när jag var där (vid samma besök i samband med Z7-lanseringen - jag och Barney var med på samma tripp men gick i olika grupper genom fabriken :) sa personalen på plats uttryckligen och som svar på en direkt fråga att F6 inte hade tillverkats på flera år.
Gammal 2019-04-13, 00:26
jonasfj
Avslutat medlemskap

4-everD70 skrev: Har funderat på det här ganska länge, normalt när företag ersätter en produkt med en ny så har dom utförsäljning på den gamla och sen promotar bara den nya men inte Nikon.

Nikon fortsätter istället sälja den gamla modellen så länge som det finns intresse bland köpare.
Exempel:
D5300 började säljas 2014, den har sedan dess blivit ersatt två gånger men går fortfarande att köpa ny från Nikon nu 2019 trots att D5600 finns till försäljning.
Andra exempel är D7200 som ersattes av D7500 men ändå känns det som att Nikon försöker göra mer reklam för den gamla modellen än för den nya.

Är det här en känd strategi från Nikon att inte försöka få folk att köpa den senaste utan istället försöka få folk att köpa förra årets modell?
Känns som typ ALLA andra företag oavsett bransch bara vill att vi alltid ska köpa den senaste produkten.

Personlig reflektion är att det här är grymt bra och jag önskar att fler företag jobbade efter samma princip, det är väldigt sällan man har behov av allt den senaste produkten erbjuder, oftast nöjer man sig med förra årets modell i flera år till :P
Sony säljer t.ex. fortfarande A7ii till ett lägre pris än A7iii trots att den senare kom för ett år sedan. Du kan fortfarande köpa Fujifilm XT-2 osv. Apple säljer fortfarande iPhone 7 och kanske tom 6:an i Afrika.

Det är bara nys att det är gamla lager. De fortsätter att producera dessa modeller parallellt för att ha produkter med lägre pris på de marknader som inte kan absorbera de högre priserna.
Gammal 2019-04-13, 03:57
lonian

Jag undrar hur länge nikon Z6 och Z7 kommer produceras om de släpper en Z8 och Z9 med dubbla minneskortsplattser, batterigrepp och förbättrad fokusering.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:22.

Miops Capsule360