Gammal 2019-08-18, 06:48
djungel

Jag har nu testat de åtgärder jag vågar mig på. Mjukvaruåtgärderna är över min kunskapsnivå och installation av diverse testprogram är troligen omöjligt då den troligen tvärdör innan jag hunnit detta. Då jag redan haft datorn på verkstad och de inte lyckats lösa problemet kommer jag nog att ge dom ett försök till då det troligen går på deras servicegaranti.

Skulle de inte på ett säkert sätt hitta och åtgärda felet (systemdisken redan bytt) så fåt jag väl fundera på ny dator. Hur mycket bättre prestanda kan man egentligen förvänta sig av en ny dator jämfört med för 4 år sedan? I samma prisklass och med samma processor alltså fast senare generation. Är det mer än processorn som blivit märkbart bättre på 4 år? Det är bara lightroom och lite PS jag behöver prestandan till men redan idag tycker jag det är segt att skapa previews.
Gammal 2019-08-18, 06:54
djungel

T.Risberg skrev: Hej

Köptes den färdig eller har du skruvat ihop den själv ? Garanti ?
Kollade reparatören värdena från PSU, där finns det 12, 5 och 3 Volt både plus å minus som ska ligga inom några tiondels volt. Den kan ju också vara underdimensionerad. Finns flera gratisprogram som kan kolla sånt, brukar följa med liknande till moderkortet också.
Kolla spänningen i vägguttaget, ska ligga på 230-240 V. Har du nånting som slår av å på med automatik med stor effekt (typ elpatroner på värmepannan) så kan dom i gamla hus skapa dippar i spänningen till resten huset.

ThomasR
Köpt färdig och byggd av Inet. Garantin har gått ut.
Det finns inget med stor effekt vars starter kan påverka och jag hsr testat olika uttag med helt olika ledningsdragningar och separata säkringar och jordfelsbrytare. Det är ett gammalt hus så tanken fanns. Allt har dock fungerat 100% i 4 år med denna dator.
Gammal 2019-08-18, 10:03
T.Risberg

Hej
Iom att problemen började när du bytte från HDD till SSD (som jag förstår) så kan de vara BIOS inställningar eller drivrutiner som spökar. HenryB hade många bra tips.
Sitter systemdisken i SATA port 1? Sätter man diskar i dom sista SATA portarna så brukar de strula till de.

ThomasR
Gammal 2019-08-18, 11:10
djungel

T.Risberg skrev: Hej
Iom att problemen började när du bytte från HDD till SSD (som jag förstår) så kan de vara BIOS inställningar eller drivrutiner som spökar. HenryB hade många bra tips.
Sitter systemdisken i SATA port 1? Sätter man diskar i dom sista SATA portarna så brukar de strula till de.

ThomasR
Nej allt började plötsligt utan några hårdvaruändringar. Blåskärm var enligt reparatören pga fel på ssddisk. SSD disken byttes mot en ny SSD och det funkade ett tag sen kom tvärdog datorn ofta. Därefter har jag kopplat bort allt som går att plocka bort och varje gång har det funkat ett kort tag 5 minuter till 2 dagar men sen samma problem igen. Nu är det trlligen inte ens lönt att försöka starta fler gånger.
Gammal 2019-08-18, 14:50
PMD

Prova att byta ut PSU:n!

Till synes slumpmässiga krascher beror ofta på dålig strömförsörjning.
Gammal 2019-08-18, 15:12
HenryB

djungel skrev: Jag har nu testat de åtgärder jag vågar mig på. Mjukvaruåtgärderna är över min kunskapsnivå och installation av diverse testprogram är troligen omöjligt då den troligen tvärdör innan jag hunnit detta. Då jag redan haft datorn på verkstad och de inte lyckats lösa problemet kommer jag nog att ge dom ett försök till då det troligen går på deras servicegaranti.

Skulle de inte på ett säkert sätt hitta och åtgärda felet (systemdisken redan bytt) så fåt jag väl fundera på ny dator. Hur mycket bättre prestanda kan man egentligen förvänta sig av en ny dator jämfört med för 4 år sedan? I samma prisklass och med samma processor alltså fast senare generation. Är det mer än processorn som blivit märkbart bättre på 4 år? Det är bara lightroom och lite PS jag behöver prestandan till men redan idag tycker jag det är segt att skapa previews.
Det bör inte vara några problem att hitta felet på din dator. Det krävs bara att man på ett metodiskt sätt felsöker problemet och har tillgång till reservdelar. Hoppas du kan hitta en bra tekniker nära dig.

Om du funderar över datorbyte så har processorernas prestandaökning på 4 år inte varit häpnadsväckande. Men allt beror ju på vad man har och vad man skaffar. Trenden är att processorerna får fler kärnor vilket är bra i vissa program men inte ger någon upplevd vinst i andra.

Har själv ett uppgraderingspaket på ingång då mitt moderkort mötte döden något för tidigt. Enligt userbenchmark punkt com så blir ökningen mellan 40-65% att byta från en i7 4770K till en Ryzen7 3800x. Byter även från en SATA SSD till en M2 SSD PCIe med flera hundra procent bättre prestanda, får se hur jag upplever det.
Gammal 2019-08-19, 04:54
djungel

HenryB skrev: Det bör inte vara några problem att hitta felet på din dator. Det krävs bara att man på ett metodiskt sätt felsöker problemet och har tillgång till reservdelar. Hoppas du kan hitta en bra tekniker nära dig.

Om du funderar över datorbyte så har processorernas prestandaökning på 4 år inte varit häpnadsväckande. Men allt beror ju på vad man har och vad man skaffar. Trenden är att processorerna får fler kärnor vilket är bra i vissa program men inte ger någon upplevd vinst i andra.

Har själv ett uppgraderingspaket på ingång då mitt moderkort mötte döden något för tidigt. Enligt userbenchmark punkt com så blir ökningen mellan 40-65% att byta från en i7 4770K till en Ryzen7 3800x. Byter även från en SATA SSD till en M2 SSD PCIe med flera hundra procent bättre prestanda, får se hur jag upplever det.
Ger reparatören en chans till nu. Skulle problemet vara moderkortet så käns det inte lönt att byta då kostnaden för kort plus ny windowslicens nästan kostar som en halv ny dator. Windows är kopplat till moderkortet vad jag förstått. Ett byte jag vid behov funderar på är från i7 3770k till i5 9500. Då blir det DDDR4 och M2 hårddisk på köpet som också bör bli snabbare. Jag har varit helt nöjd med prestanda hittills förutom vid intankning och generering av previews i LR.
Gammal 2019-08-19, 22:02
HenryB

djungel skrev: Ger reparatören en chans till nu. Skulle problemet vara moderkortet så käns det inte lönt att byta då kostnaden för kort plus ny windowslicens nästan kostar som en halv ny dator. Windows är kopplat till moderkortet vad jag förstått. Ett byte jag vid behov funderar på är från i7 3770k till i5 9500. Då blir det DDDR4 och M2 hårddisk på köpet som också bör bli snabbare. Jag har varit helt nöjd med prestanda hittills förutom vid intankning och generering av previews i LR.
Kolla om du inte kan flytta din licens.
https://www.groovypost.com/howto/tra...icense-new-pc/

Om det blir nyköp, satsa på AMD Ryzen i motsvarande prisklass. Mer pang för pengarna och mkt bättre flertrådad prestanda. Det enda som kan tala för Intel i dagsläget är deras inbyggda grafikdel i processorn (om man saknar ett grafikkort i sin nuvarande maskin). Lycka till!
Gammal 2019-08-19, 22:34
Erik Schalin

Kolla på Pugetsystems om man vill jämföra prestanda för tex LR PS
Gammal 2019-08-20, 10:32
alfin

Erik Schalin skrev: Kolla på Pugetsystems om man vill jämföra prestanda för tex LR PS
Kommit en helt ny tredje generations AMD processorer som bådar gott:

https://www.pugetsystems.com/labs/ar...endering-1524/
Gammal 2019-08-28, 14:15
djungel

Då har datorn testats snart två veckor på verkstad utan att ha hitta något fel. Man menar att det kan vara fel på min el i huset men jag har redan testat flera olika eluttag i olika rum.

Blir till att beställa ny dator och hoppas att det inte är elen som är problemet. Fast händer det igen men ny dator vet jag till 100% att det beror på elen.

Är det någon som haft liknande problem p.g.a. elfel. Dator tvärdör vid slumpmässiga tillfällen, ibland när jag öppnar något program men ibland bara under vila. Ibland efter 10 minuter och ibland efter två dagar.
Gammal 2019-08-28, 14:31
Erik Schalin

neeej
Inte elen
Har aldrig varit med om att en dator går ner pga av elavbrott utan att det märks i hela huset.
Gammal 2019-08-28, 14:48
PMD

djungel skrev: Då har datorn testats snart två veckor på verkstad utan att ha hitta något fel.
Provade reparatören att köra datorn med ett annat strömförsörjningsaggregat än det som satt i datorn när den krånglade för dig? Fel på strömförsörjningsaggregatet kan ge sådana fel du har sett.

Råkade reparatören inte ut för det fel du har fått? Hur länge lät han datorn köra?

Jag tycker inte att man ska nöja sig med att en reparatör säger att den inte har hittat något fel. Man bör få en rapport om vilka tester och felsökningsåtgärder som vidtagits.
Gammal 2019-08-28, 17:50
djungel

PMD skrev: Provade reparatören att köra datorn med ett annat strömförsörjningsaggregat än det som satt i datorn när den krånglade för dig? Fel på strömförsörjningsaggregatet kan ge sådana fel du har sett.

Råkade reparatören inte ut för det fel du har fått? Hur länge lät han datorn köra?

Jag tycker inte att man ska nöja sig med att en reparatör säger att den inte har hittat något fel. Man bör få en rapport om vilka tester och felsökningsåtgärder som vidtagits.
Snart två veckor av tester. Han har aldrig varit med om detta problem efter nästan 20 års datalagande. Inte en enda gång lyckades han få datorn att stänga ner.

Som någon tidigare påpekade kan det i så fall vars något annat strömkrävande i mina byggnader som ger en strömpik eller dipp, dock inte i samma byggnad men jag vet inte hur kablarna är dragna mellan mina byggnader som är både nya och gamla. Det finns garanterat möss i väggarna och de skulle kunnat gnaga på någon kabel. Dock inget som påverkar jordfelsbrytare.
Gammal 2019-08-28, 18:59
cowboy

Fråga Ett halmstrå...
Jag har varit med om att min stationära jobbdator ibland hängde sig vid helt slumpmässiga tidpunkter; det kunde vara 10 minuter mellan hängningarna eller tre veckor.

Detta hände för årtionden sedan innan PC var ett begrepp. Det var naturligtvis hopplöst att mäta sig fram till ett eventuellt elfel som bara uppträdde oregelbundet. Vi lånade (ganska primitiv) mätutrustning från el-leverantören och lät den registrera i flera veckor men mätningarna visade inget onormalt.

Av en slump upptäckte jag efteråt att det var när folk tände takbelysningen (lysrör) på ena toaletten som datorn ibland stannade. Ibland klarade datorn toalettbelysningen, ibland inte.

Vi ändrade därefter om i elsystemet på kontoret så datorerna gick på separata vägguttag. Sen funkade allt problemfritt.

Dagens datorer är troligen mer okänsliga för dippar och spikar i kraften, men man vet aldrig.

Har du någon UPS mellan vägguttagen och datorn? Om inte så kanske jag kan låna ut en ( https://www.dustinhome.se/product/50...k-ups-pro-1200 ) en kortare tid så kan du se om det blir någon förbättring - enligt din fotosidanprofil så bor du i Harlösa och det är ju bara några mil till mig i Lund.

Jag skickar ett direktmeddelande till dig om en stund.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:03.

B+W Filter