Gammal 2019-09-01, 08:19
PeterWem

Bengf skrev: Är inte detta DR-värden som redan gamla 80D fick, annars har man sett att snabbare kameror verkar att få offra lite DR för snabbhet tex D5 och A9, D500 lyckades man dock hålla sig till runt DR 14, men skall nästa där klara 14-16 bps så kan DR-sjunka en del.
Bekräftar det Magnus Fröderberg skrivit i kommentarerna https://www.fotosidan.se/cldoc/pryln...k.htm#comments
Gammal 2019-09-01, 13:26
Betacam_SP

Det är inte säkert att 90d blir den sista i modellserien. Det går att experimentera med namnen såsom 90d mark 2, eller 91d 92d osv.
Jag hoppas att Canon fortsätter med denna fina modellserie.
fotobollfoto skrev: Nä det är nog så.

En annan serie där principen att höja med tio- och/eller hundratal inte fungerat är EOS 1D
Men likafullt har man löst det.

Åter till trådämnet: sista modellen i en serie blir ofta förklarade att vara den allra bästa.
Så var det med Volvo 140 1974, så var det med Volvo 240, och så kan det alltså bli med EOS 90D.
Gammal 2019-09-01, 13:32
Betacam_SP

Något som väldigt få pratar om när det gäller spegellöst är att slutare och spegel i viss mån skyddar mot damm. Jag kan tänka mig att en spegellös kamera i fullframeformat har tydliga tendenser att få damm jämfört med en vanlig dslr kamera.

gamleJ skrev: Jag tror du ska vänta lite på tester av båda husen innan du bestämmer dig.
En för mig uppenbar nackdel med m6mkii är avsaknad av inbyggd sökare. Fast samtidigt kan det vara en fördel om kameran ska hänga med ofta i en jackficka. Den blir ju smidigare utan sökare som sticker upp. Åt andra hållet blir den kanske väl liten om du ofta använder telen. Det finns inte så många bra objektiv till m-mount nativ och med adapter och stora ef-objektiv blir det en lite konstig kombo.
Hur af presterar i m6mkii blir också intressant. Jag är väldigt nöjd med af i eos R och har m6mkii i närheten så säker fokusering och samtidigt kan ta fler bilder per sekund så räcker det långt. 90d lär väl bli något bättre än 80d gällande af men då får du dras med injustering av fram och bakfokuserande objektiv.
Gammal 2019-09-01, 13:52
gunnargren

Betacam_SP skrev: Något som väldigt få pratar om när det gäller spegellöst är att slutare och spegel i viss mån skyddar mot damm. Jag kan tänka mig att en spegellös kamera i fullframeformat har tydliga tendenser att få damm jämfört med en vanlig dslr kamera.
Men där har väl Canon, alla fall Eos R, löst det genom att ett skydd åker ned när man byter objektiv? Rätta mig om jag har fel.
Gammal 2019-09-01, 14:07
PeterWem

Betacam_SP skrev: Något som väldigt få pratar om när det gäller spegellöst är att slutare och spegel i viss mån skyddar mot damm. Jag kan tänka mig att en spegellös kamera i fullframeformat har tydliga tendenser att få damm jämfört med en vanlig dslr kamera.
Inget jag märkt med M5. Däremot slipper man se en massa damm på spegeln i sökaren.
Gammal 2019-09-01, 14:20
Betacam_SP

PeterWem skrev: Inget jag märkt med M5. Däremot slipper man se en massa damm på spegeln i sökaren.
Aha okej så bra.
Gammal 2019-09-01, 17:07
PMD

En del spegelfria kameror stänger slutaren när man stänger av kameran ...
Gammal 2019-09-01, 17:09
Betacam_SP

PMD skrev: En del spegelfria kameror stänger slutaren när man stänger av kameran ...
Aha. Har dom en mekanisk slutare?
Gammal 2019-09-01, 17:20
ztenlund

Betacam_SP skrev: Aha. Har dom en mekanisk slutare?
Det har i princip alla spegellösa systemkameror, även Sony A9 som i grunden är tänkt att användas med elektronisk slutare. Den behövs där bland annat för situationer där den elektroniska slutaren ställer till det och särskilt om man vill använda blixt. Då har den kameran ändå en osedvanligt snabb sensor, men rent allmänt är de elektroniska slutarna ganska långsamma.

De flesta kameror stänger dock inte slutaren på antytt vis, men det är väl EOS R som åsyftas (antar att RP gör likadant, men jag vet inte).
Gammal 2019-09-01, 17:24
Betacam_SP

Aha okej, intressant.
Jag har som aldrig läst in mig på dom spegellösa kamerorna speciellt. Jag har varit inne på dom traditionella dslr.

ztenlund skrev: Det har i princip alla spegellösa systemkameror, även Sony A9 som i grunden är tänkt att användas med elektronisk slutare. Den behövs där bland annat för situationer där den elektroniska slutaren ställer till det och särskilt om man vill använda blixt. Då har den kameran ändå en osedvanligt snabb sensor, men rent allmänt är de elektroniska slutarna ganska långsamma.

De flesta kameror stänger dock inte slutaren på antytt vis, men det är väl EOS R som åsyftas (antar att RP gör likadant, men jag vet inte).
Gammal 2019-09-01, 17:34
PeterWem

Betacam_SP skrev: Aha. Har dom en mekanisk slutare?
Https://youtu.be/ZKu9p4hsLT8
Gammal 2019-09-01, 17:38
Betacam_SP

Hehe. Undra hur många exp en sådan kamera klarar.
PeterWem skrev: Https://youtu.be/ZKu9p4hsLT8
Gammal 2019-09-01, 21:14
gamleJ

ztenlund skrev: Det har i princip alla spegellösa systemkameror, även Sony A9 som i grunden är tänkt att användas med elektronisk slutare. Den behövs där bland annat för situationer där den elektroniska slutaren ställer till det och särskilt om man vill använda blixt. Då har den kameran ändå en osedvanligt snabb sensor, men rent allmänt är de elektroniska slutarna ganska långsamma.

Konstigt nog så har inte RP den funktionen bara R.
Gammal 2019-09-01, 21:32
gamleJ

Har läst en del kommentarer kring detta. Någon sa att han behövde rengöra sensorn var tredje vecka sedan han gått över till spegellöst. Tidigare med dslR hade han rengjort en gång om året. Låter lite överdrivet :). På R är sensorn skyddad av mekaniska slutaren när strömmen är av och hittills verkar min sensor ren. Hoppas Canon fortsätter med den lösningen. I RP finns inte den funktionen och tydligen ska det enligt Canon bero på att den är riktad mot nybörjare som möjligen inte förstår att slutaren är känslig ;). Jag tror snarare det behövdes någon mer detalj som separerar husen.
Gammal 2019-09-01, 21:47
PeterWem

Jag testade bara dynamiskt omfång på ISO 100. Ett misstag ser jag nu i efterhand, eftersom skaparen av Hraw nu testat 90D på höga ISO-tal med gott resultat https://www.fredmiranda.com/forum/to...318/0#14965026
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:08.

Elinchrom ELB 500 TTL