Annons
Gammal 2002-06-30, 08:54
-Roger-

Lith printing
Hej alla!

Jag har suttit och kollat lite på bilder på Internet och i fotoböcker och har sett en del som varit gjorda med lith-framkallning (heter det så på svenska?). Har inte hittat något om det här på fotosidan, nån som vill beskriva det? Det verkar gå att få till helt olika utseende på bilderna, från Anton Corbijns grova ruffiga bilder till väldigt subtila bilder, man blir allt lite nyfiken på hur det går till...

/Roger
Gammal 2002-06-30, 09:54
Johan P

Jag testade lith-kopiering för några år sedan och kan väl säga att det var dyrt, mycket krångligt, men dessutom ganska roligt.

Anton Corbijn:s kopist använde ett papper från Oriental som var omöjligt att få tag i - så jag testade ett lith-papper som jag köpte på Procenter i Stockholm (har glömt bort vad det hette - tror inte att det finns längre).

Man blandar Lith-framkallningsvätska i en A och B lösning och späder beroende på vilket resultat man vill ha. Svårigheten ligger nämligen i att få fram mellantoner - lith är ju som bekant ett grafiskt matrial som gärna vill bli helt svart och vitt.

Får väl lov att erkänna att jag försökte göra en "Anton kopia" och upptäckte att man fick det bästa resultatet genom följande metod:

Första framkallningsbadet: en mycket utspädd A lösning tid ca 15 - 20 minuter (för att få mellantoner) sedan någon minut i en till hälften utspädd B lösning - ryck bilden när den börjar bli för mörk... sedan fix och skölj som vanligt.

Omständigt och tidskrävande som tusan - och det verkar inte gå att få en kopia som liknar den andra.

Lägg till att du måste använda en röd mörkrumslampa ( ej gulgrön multigrade lampa ) och det var nödvändigt med bomullsvantar när man hanterade pappret med händer ( annars fick man kolsvarta fingeravtryck på pappret när det var framkallat) så ska du väl fråga dig själv om det är värt besväret?

Jag har kvar några lyckade kopior som jag är nöjd med, men jag har inga planer på att göra om det.

Jag väntar istället på att det ska komma ett bra photoshop filter ( eller plugin ) som kan ge ett liknande resultat som man skriva ut på en skrivare istället - lite mindre omständigt :-)

Om någon känner till om det går att få tag i Lith-papper i sverige nu får dom gärna lägga till det på denna diskussion.

kolla även in här: http://forum.kameradoktorn.se/
Under mörkrummet - Hur gör Anton Corbijn?
Enligt Nalle ska man alltså kunna kopiera detta på vanligt fotopapper - det ställer jag mig lite tveksam till.

Senast redigerad av Johan P den 2002-06-30 klockan 10:00.
Gammal 2002-06-30, 10:24
steinick

Det papper som Corbijn använde, Oriental Seagull G, var ett vanligt barytpapper med fast gradation. Lith-papper ger en annan effekt, jag har arbetat med båda. Oriental-papperet försvann därför att den japanska papperstillverkaren upphörde (tror jag). Nu finns det ett papper som heter Oriental igen, men jag vet inte hur det är. Kentmera Kentona är ett papper som kan fungera (processen fungerar inte bra med papper med variabel kontrast).

För övrigt har jag samma erfarenheter som Socker, jag har ett par bilder som jag är nöjd med, men tänker inte ta upp tekniken igen.
Gammal 2002-06-30, 10:34
Johan P

En gammal bild från mitt test:
http://w1.833.telia.com/~u83304019/
Gammal 2002-06-30, 10:54
-Roger-

Tackar för era svar!!

Skall kolla upp länkarna jag fick, jag brukar vara ganska envis av mig i mörkrummet så jag tror jag skall testa nån gång, det är alltid kul att prova olika tekniker...
Gammal 2002-07-01, 12:53
Kris

Hej!

Oriental är mycket riktigt ett helt vanligt barytpapper och går utmärkt att använda till lithkopiering ā la Corbijn.
Eftersom jag representerar Kameradoktorn så kan jag tillägga att Oriental importeras och säljs av oss. Via webben eller i vår "analoga" butik på David Bagares gata 3 i Stockholm ;)

MVH
Kristofer Lönnå
Kameradoktorn AB
http://www.kameradoktorn.se
Gammal 2002-07-01, 19:19
-Roger-

Hej igen!

Om man köper papper med fast gradation som exempelvis Oriental, vilken gradation skall man välja? Är grad 2 den "normala" även vid Lithkopiering eller skall man gå på hårdare papper för att få till effekten eller kanske rent av mjukare?

Skall ju inte sticka under stol med att jag vill få till nåt i stil med Corbijn men även ljusa Lithframkallade bilder med teckning långt upp i högdagrarna lockar. Jag kan tänka mig att i det senare fallet är det speciellt Lith-papper som gäller...
Gammal 2002-07-01, 19:56
Kris

Oriental G2 är det mjukaste papperet i serien (G2, G3, G4 & VC). Jag har testat lith-printing väldigt lite, men när jag gjorde det var det på Orientals G2. Jag är en ganska otålig kopist och därför är kanske inte lith-printing något för mig. Dock har Nalle som förut jobbade på Kameradoktorn gjort massor av tester med lith. Nu arbetar han på SFL (Svensk Ljus och Filmteknik), dock har jag lyckats locka honom att vara moderator för Kameradoktorns mörkrumsforum...

PDF informationsblad om Orientals papper (väldigt kortfattat)

Om man vill läsa mer om lith-printing så finns det en utmärkt bok (på engelska). "The Photographers Master Printing Course" av Tim Rudman. Vi brukar ha den till försäljning med jämna mellanrum, annars går den att beställa.

MVH
Kristofer Lönnå
Kameradoktorn AB

Senast redigerad av Kris den 2002-07-01 klockan 20:03.
Gammal 2002-07-01, 20:05
-Roger-

tack Krister!

Skall kolla in dem. Snart ramlar det nog in en beställning hos kameradoktorn... Skall bara förkovra mig lite mer i ämnet så att jag iallafall har ett hum om hur det fungerar teoretiskt... =)

/Roger
Gammal 2002-07-03, 08:12
Johan P

Hej igen
Jag kom på vad pappret jag testade hette: Sterling Lith(verkar inte gå att få tag på längre).
När jag sökte på Google hittade jag följande intressanta länkar om hur det går till:

http://www.pauck.de/marco/photo/lith/lith.html
och
http://www.mahn.net/MLDE.htm

Det verkar som fotopappret Maco skulle vara bra för detta - är det någon som vet om det går att få tag i det i sverige?

Senast redigerad av Johan P den 2002-07-03 klockan 08:14.
Gammal 2002-07-03, 08:24
jimh
Kodsnickare

Macos grejer finns hos Kameradoktorn.
Gammal 2002-07-03, 08:26
xxx
Guest

Socker skrev:
Det verkar som fotopappret Maco skulle vara bra för detta - är det någon som vet om det går att få tag i det i sverige?
Titta på kameradoktorns hemsida. De har i varje fall Macos infraröda filmer och kanske har de också pappret du söker. Om inte annat kanske de kunna beställa hem det (i och med att de ändå har kontakter med Maco).

/ Fredrik
Gammal 2002-07-03, 08:29
Johan P

Trevligt!

Tackar.
Gammal 2002-07-03, 09:03
Kris

Som sagt har vi Maco, vi är svensk importör av Maco, Oriental, Bergger, Kentmere, Forte m.fl.

mvh
Kristofer Lönnå
Kameradoktorn AB
Gammal 2002-07-03, 09:39
Jacob vP

Hej.
Det är många inlägg om fotopapper.
Men är det ingen som har provat lith-film?
Den ger ett neg med endast svart och vitt, helt utan mellan toner.

/Jacob vP
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.

B+W Filter