Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna Raw i photoshop 7.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Heybusdriver

Aktiv medlem
Jag använder photoshop 7.0, inte photoshop elements 7.0. (Mitt heter iaf inte det). Jag har försökt att öppna RAW-filer i det ett flertal gånger men det kommer bara upp "dokumentet känns inte igen" eller något liknande. Har kollat efter kurser på moderskeppet.se men de har bara för photoshop elements 7.0 (laddat ner för den, men det är inte samma) och CS2/3/4/5 så det fungerar inte.

Någon som vet hur man gör för photoshop 7.0? Eller kan komma med förslag? Känns lite desperat...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Photoshop 7 hade ingen råkonverterare inkluderad så du får hitta en annan lösning. Jag har något vagt minne av att det fanns en plugin till det som gick att ladda ner, men det spelar ingen roll för även om du hittar den så stödjer den bara mer eller mindre antika kameror. DNG lär den inte heller ta eftersom det formatet kom senare.

Kontentan är alltså att du gör det inte, utan får helt enkelt se dig om efter ett annat nyare program för att kunna konvertera råfiler.
 

Heybusdriver

Aktiv medlem
Har jag fattat rätt så kommer alltså inte photoshop 7.0 att kunna öppna Raw-filerna? Nja, någon antik kamera har jag ju inte även om den har några år på nacken. Canon eos 400d.

Ska leta om det finns någonting som skulle kunna fungera för Gimp 2.6.2 istället. Tack för svaret! :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har jag fattat rätt så kommer alltså inte photoshop 7.0 att kunna öppna Raw-filerna? Nja, någon antik kamera har jag ju inte även om den har några år på nacken. Canon eos 400d.
Precis, det kommer inte gå. Photoshop 7 kom 2002 så det är ganska mycket äldre än 400D.

Ska leta om det finns någonting som skulle kunna fungera för Gimp 2.6.2 istället. Tack för svaret! :)
Jag har inte så bra koll på gratisalternativen, men det jag kommer att tänka på så här på rak arm är RawTherapee och UFRaw. Om du vill använda ditt Photoshop 7 så borde du kunna mellanspara och öppna filerna där sedan (om det inte går att få dem att exportera direkt in i programmet).
 

Heybusdriver

Aktiv medlem
Tack så mycket för svaret (ännu en gång!) men jag fyller år på onsdag så jag passar på att önska mig ett Photoshop CS4:a då tror jag. Måste bara ta reda på om det fortfarande säljs någonstans (vill inte köpa CS5 då jag önskar mig ett objektiv också och runt 8papp för ett bildredigeringsprogram kommer kännas lite väl maffigt).
 

j2^

Aktiv medlem
Nej, CS4 får inte längre säljas (annat än som del av företagslicensiering), men CS5 är ju inte många tior dyrare än vad CS4 var.
 
ANNONS