Annons

Canon EOS 20D - söker råd om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ilzetas

Ny medlem
Jag söker både makro objektiv och en större för landskapsbilder till min Canon EOS 20D. Begagnat eller budget i första hand. Vad rekommenderar du att jag ska söka efter?
Mvh, Carina
 

AFJ

Aktiv medlem
Makro Tamrons 90/2.8

Landskap/allaround, Canons 18-55 IS

Båda bör gå att hitta beg till lågt pris.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En 20D är en mycket trevlig kamera och det är kul att läsa att en en del fortfarande hänger med.
Kameran var väl den första bra digitalkameran som var överkomlig i pris. Kamerans svaghet är att den inte går att fota på särskilt höga ISO innan det blir ordentligt busigt. Jag har för mig att jag inte gärna använde den över ISO 800. Jag fotade då i RAW och eftersom dagens programvaror är bättre kan man kanske gå till 1600.
Det gör att det är viktigare med bra ljusstyrka på objektiven. Nu står ljusstyrka ofta i motsats till lågt pris. Så tala gärna om vad du vill fotografera så kan vi nog mer exakt peka på vilka objetiv du bör kika på.
Det första man bör ha till en kamera är en bra normalzoom. På crop kamera innebär det 17-85-135.
Skall man samtidigt ha ljusstyrka ligger det mer i området 17-55/2,8.
Alternativet är att skaffa några bra fasta objektiv med hög ljusstyrka. Det å andra sidan gör att man blir mer begränsad och måste zooma med fötterna. Det är inte ens möjligt ibland.
Fast du kan plocka ihop en samling lämpliga och ljusstarka objektiv som täcker de klassiska områdena. I ditt fall skulle jag välja 24 mm, 35 mm och använda ditt makro på 90-100 mm som porträtt tele. Alla dessa kan du få med en ljusstyrka på 2.8 eller bättre. Du kan hitta alternativ hos både Canon, Sigma och Tamron till hyfsade priser på begagnat marknaden.
Det är många som helst kör fasta objektiv därför att de oftast är optiskt bättre och ofta mer ljusstarka. Å andra sidan är de jobbigare att använda och kräver att man ständigt är beredd att byta objektiv alternativt är beredd att fotografera så det passar objektivet.
En zoom ökar definitivt flexibiliteten men är betydligt svårare att konstruera så den kommer i närheten av de fasta och därför mer av en kompromiss och dyrare.
Så berätta vad du tänker fotografera så kanske vi kan hjälpa dig med lite tydligare råd.
 

afe

Aktiv medlem
Jag fotograferade en hel del landskap och makro med min 20D när det begav sig. Då använde jag främst 17-40/4L och 100/2,8 Macro. Bilderna står sig förvånansvärt bra också idag trots höga ISO när jag konverterar råfilerna i LR4.
 

ilzetas

Ny medlem
Tusen tack alla som svarat! Jag är inte så van ännu att efterbehandla bilder, men ska inom kort fördjupa mig i ämnet. Jag antar att mina bilder ofta strävar åt det konstnärliga hållet, kanske är det därför jag inte kommit dit ännu.
Jag har ju förstått att min kamera är "gammal", hittade häromdagen ett test av den i en fototidning från 2004 om jag minns rätt. Där fick den toppenbetyg!
Förtydligande av vad jag gillar att fota är alltså landskapsbilder, jag bor i Höga Kusten som nästan varje dag bjuder på scenerier av klass vilka inte alls gör sig med 18-55 mm som jag kör med. Det andra favoritmotivet är på makronivå: lavar, mossor, mina fiskar i akvarierna, blad, blommor och annat spännande som är litet. Jag har tusen uppslag och blir galen av att vara begränsad av objektivet.

Jag har upptäckt att ISO 1600 är knepig att få till bra, så jag förstår vad du menar.

Var rekommenderar ni att jag söker efter ovanstående objektiv? Förutom fotosidans sälj/köp.
Stort tack igen, ser fram emot fler kommentarer och synpunkter.
Mvh, Carina
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Tusen tack alla som svarat! Jag är inte så van ännu att efterbehandla bilder, men ska inom kort fördjupa mig i ämnet. Jag antar att mina bilder ofta strävar åt det konstnärliga hållet, kanske är det därför jag inte kommit dit ännu.
Jag har ju förstått att min kamera är "gammal", hittade häromdagen ett test av den i en fototidning från 2004 om jag minns rätt. Där fick den toppenbetyg!
Förtydligande av vad jag gillar att fota är alltså landskapsbilder, jag bor i Höga Kusten som nästan varje dag bjuder på scenerier av klass vilka inte alls gör sig med 18-55 mm som jag kör med. Det andra favoritmotivet är på makronivå: lavar, mossor, mina fiskar i akvarierna, blad, blommor och annat spännande som är litet. Jag har tusen uppslag och blir galen av att vara begränsad av objektivet.

Jag har upptäckt att ISO 1600 är knepig att få till bra, så jag förstår vad du menar.

Var rekommenderar ni att jag söker efter ovanstående objektiv? Förutom fotosidans sälj/köp.
Stort tack igen, ser fram emot fler kommentarer och synpunkter.
Mvh, Carina
Jag tror det räcker med Fotosidan, den känns tryggare. Kolla bara att säljaren inte blivit medlem samma dag som denne la in annonsen. Det behöver inte betyda att han/hon är oärlig, men jag tycker det känns tryggare att handla av en känd medlem. (Som kanske bloggar, lägger upp bilder på Fotosidan eller är aktiv genom kommentarer m.m.)
Titta också efter Canons EF 100/2,8 Macro utan IS som är mycket bra och prisvärt. (Den med IS är nyare och dyrare, men väldigt bra)
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Med litet tur, Tradera eller Ebay, Tamron SP90 2,5 till bra pris,
den manuella SP90 med adaptall fäste, finns till Canon Eos (EF).
Används helst med en programerbar chip.

Kollosalt bra objektiv om man kan tänka sej ett manuellt, dock
bara avbildningsskala till 1-2 vilket jag tycker oftast är tillräckligt.

1-2 blir större på crop än FF.


//MW
 

mikaeljo

Medlem
Mycket nöjd med min 20d sedan 2005 efter en firmwire-uppgradering.
Kör med ett 17-85, men det är ju mer allround.
 
ANNONS