Annons

programmeringslägen

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddson

Medlem
Är en rookie gällande fotografering men har haft det som intresse i flera år. Tänkte nu är det dags och skaffade mig en instegskamera. Börja någonstans.
En sak som intresserar mig väldigt mycket är det manuella läget. Att justera allt istället för att använda sig av de olika programmen A, S, P etc mycket roligare att leka med.

Fick mig en tanke därefter. Ni erfarna fotografer. Använder ni er av dessa lägen någon gång, eller är det alltid Manuellt läge?
 

zosma

Aktiv medlem
Nu är jag ingen proffs, men använder mest läge A. Så jag ställer in bländare och ISO manuellt, kameran väljer tid.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Är en rookie gällande fotografering men har haft det som intresse i flera år. Tänkte nu är det dags och skaffade mig en instegskamera. Börja någonstans.
En sak som intresserar mig väldigt mycket är det manuella läget. Att justera allt istället för att använda sig av de olika programmen A, S, P etc mycket roligare att leka med.

Fick mig en tanke därefter. Ni erfarna fotografer. Använder ni er av dessa lägen någon gång, eller är det alltid Manuellt läge?
Det är lite som att fråga "vilken frukt föredrar du, och varför?" Det finns många olika smaker och därmed många olika svar :)

För min egen del växlar jag mellan å ena sidan tidsautomatik (ställ bländare, kameran väljer slutartid) kombinerat med flitigt användande av exponeringskompensation och å andra sidan att köra manuellt. Vilket jag väljer beror på vad, var och hur jag fotar. Några exempel: Sport i en inomhushall - oftast manuellt. Sport utomhus - oftast tidsautomatik. Den exakta fördelningen är jag osäker på (plus att den varierar med säsong, humör och vad jag fotar), men på ett ungefär: 80 % auto + kompensation och 20 % manuellt.

Min misstanke är att rätt många fotografer gör ungefär som jag: de blandar. Tids-, bländar- eller ISO-automatik och då och då helmanuellt - beroende på vad som känns mest praktiskt just då.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Håller med, varierar beroende på tillfälle och kamera. Samt motiv och förhållanden.

Bestämd bländare och slutare med auto-ISO är annars vanligt för mig.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Fotar jag natur/fåglar så väljer jag M där jag bestämmer slutartiden (för att undvika rörelseoskärpa från mig eller motivet) och jag bestämmer även bländaren, oftast har jag största bländaröppningen eller näst intill, för att få ett kort skärpedjup på ev. fågel. Är motivet stillastående så kanske jag väljer en mindre bländaröppning för att få ett lite större skärpedjup. Däremot har jag nästan alltid 'Auto-ISO', mina kameror klarar rätt så högt ISO utan att det blir för brusigt.. Går jag på stan och fotar så väljer jag A som är 'bländarstyrd slutartid', har ofta största bländaröppningen då för att få ett kort skärpedjup som 'isolerar' motivet från bakgrunden.. Använder ofta 'fast och lågt ISO' då för lägsta brus.. Exponeringskompensationen används flitigt för att kompensera för skuggiga resp. solbelysta områden, som det är mycket av på och utefter gatorna..
Hälsn!
 

Ventures

Aktiv medlem
Det beror på vad man vill uppnå. Är skärpedjup eller att frysa en rörelse eller både och viktigt osv. Man kan inte påstå att det är "häftigare" att använda något speciellt läge. Det vore förstås praktiskt om kameran fixade allt.

På gamla kameror hade man inte denna valfrihet och man såg inte resultatet förrän långt senare efter framkallningen, vilket gjorde att man behövde skaffa sig erfarenhet. Idag underlättar det med erfarenhet. Inte minst vid ögonblicksbilder. Men vem som helst kan prova sig fram till önskat resultat vid fototillfället om det finns tid.
 

ma59

Aktiv medlem
Är en rookie gällande fotografering men har haft det som intresse i flera år. Tänkte nu är det dags och skaffade mig en instegskamera. Börja någonstans.
En sak som intresserar mig väldigt mycket är det manuella läget. Att justera allt istället för att använda sig av de olika programmen A, S, P etc mycket roligare att leka med.

Fick mig en tanke därefter. Ni erfarna fotografer. Använder ni er av dessa lägen någon gång, eller är det alltid Manuellt läge?
Till "99,5 %" läge "A". Dvs jag ställer in bländaren och kameran slutartiden. Eftersom jag ser exakt vad kameran gör kan jag i därmed i praktiken kontrollera både bländare och tid vilket sparar tid "out there". Som regel skruvas det hit och dit på exponeringskompensationen också, vilket tillsammans går fortare imho än att ställa "helt manuellt".

Sen finns det lägen då jag kör på M, men det är alltså mkt sällan.
 

PeterWem

Aktiv medlem
95% läge Av på Canon. Vid landskapsfotografering eller blixtfotografering drar jag över till M.
 

Freddson

Medlem
Förr när jag sett och fått leka lite med en kamera så har jag alltid tyckt att det är lite av fusk och ingen utmaning av att använda sig av förprogrammerade inställningar eller lägen som hjälper en på traven.

Självklart har man lärt sig mer och mer under tidens gång att det var inte riktigt rätt tänkt. Sen att få läsa hur ni andra använder sig av er kamera får en att "våga" testa sig fram.

Låter kanske lite som att man vill ha någon form av bekräftelse men det sista jag vill när jag utvecklar min fotografering är att inte få en utmaning. Det ska vara kul och kreativt hela tiden.
Kanske går att relatera?
 

PMD

Aktiv medlem
På gamla kameror hade man inte denna valfrihet och man såg inte resultatet förrän långt senare efter framkallningen, vilket gjorde att man behövde skaffa sig erfarenhet. Idag underlättar det med erfarenhet. Inte minst vid ögonblicksbilder. Men vem som helst kan prova sig fram till önskat resultat vid fototillfället om det finns tid.
Erfarenhet baserad på kunskap är bäst. Om man ska prova sig fram ska man göra det systematiskt.

Bättre är dock att skaffa sig grundläggande kunskaper om fotografering innan man börjar prova sig fram.

Till Freddson: läs igenom en bra text om grunderna i fotografering, om du inte redan har gjort det. Fotosidans fotoskola är rätt bra att börja med.
 

Freddson

Medlem
Erfarenhet baserad på kunskap är bäst. Om man ska prova sig fram ska man göra det systematiskt.

Bättre är dock att skaffa sig grundläggande kunskaper om fotografering innan man börjar prova sig fram.

Till Freddson: läs igenom en bra text om grunderna i fotografering, om du inte redan har gjort det. Fotosidans fotoskola är rätt bra att börja med.
Tack för tipset. En massa information där ju.
Ser ut att gå några timmar där (no fast reader).
 

nyanders

Aktiv medlem
Beror på kamera

När jag använder min Fuji X100T så har jag oftast valt bländare och låter kameran välja slutartid, plus auto-ISO.

Med Nikon D600 så är det oftast manuellt läge, plus auto-ISO.

//Anders
 

SallyIV

Aktiv medlem
Är en rookie gällande fotografering men har haft det som intresse i flera år. Tänkte nu är det dags och skaffade mig en instegskamera. Börja någonstans.
En sak som intresserar mig väldigt mycket är det manuella läget. Att justera allt istället för att använda sig av de olika programmen A, S, P etc mycket roligare att leka med.

Fick mig en tanke därefter. Ni erfarna fotografer. Använder ni er av dessa lägen någon gång, eller är det alltid Manuellt läge?
Skall du lära dig köra Old School är en Fuji X-T1 mest vettig. Den är i princip en digital variant av t ex Canon F1.
Detta är ingen garanti för 101% lyckade foto, men oavsett så är det du och inte kamerans programvaras som tolkat åt dig.


Tyvärr har Fuji's objektiv har skärpeinställning med stegmotor, inte mekanisk gänga. Kan elimineras med att skaffa t ex Laowa, Samyang, Zonlai - alla dessa tillverkar bra manuella med X-fattning.

Jag kör oftast manuellt, har sällan kameran mot ögat men sneglar på skärmen för att se exponering. Är miljön någerlunda ljuskonstant räcker det med en koll, sedan är det att köra på. Och lära sig känslan för ljuset.
Är det skiftande tar jag Autio-ISO, i kombo med slutartid.
Å andra sidan är Fuji's X-M1 med P-läge ett vettigt val.. men med förre reglage.

-J!
 

AWid

Aktiv medlem
........................................

Fick mig en tanke därefter. Ni erfarna fotografer. Använder ni er av dessa lägen någon gång, eller är det alltid Manuellt läge?
Det är väl bara dumt att inte använda de olika och mycket effektiva autolägen som moderna kameror har. Det underlättar definitivt fotograferandet. "Den gröna rutan" d v s helautomatik är inte heller att förakta:) Ger ofta förvånansvärt bra resultat.

För egen del är kanske fördelningen: A, dvs bländarförval kanske 75%, S, dvs tidförval kanske 10%, M, dvs manuellt läge, ca 15% (vid t ex speciella ljusförhållanden och vissa sporter och ofta då i kombination med auto-ISO). Auto-ISO är ofta påslaget.

Så utnyttja den effektiva automatiken som du har betalat för. Den ger färre missar och tid över för koncentration på motivet:)
 

Brix

Aktiv medlem
Jag kör ca. 90% av tiden bländarprioritet, dvs. A-läget(eller ja, det som motsvarar A-läget på Fuji ;P) och resterande tid helt manuellt. Tror nog de flesta fotografer faktiskt oftast kör bländarprioritet då man gärna vill ha kontroll över skärpedjupet och det är smidigare att låta kameran sköta resten. Sen justerar man ju såklart ISO när det behövs och använder exponeringskompensation ibland då det såklart händer att kameran över- eller underexponerar.
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
Är en rookie gällande fotografering men har haft det som intresse i flera år. Tänkte nu är det dags och skaffade mig en instegskamera. Börja någonstans.
En sak som intresserar mig väldigt mycket är det manuella läget. Att justera allt istället för att använda sig av de olika programmen A, S, P etc mycket roligare att leka med.

Fick mig en tanke därefter. Ni erfarna fotografer. Använder ni er av dessa lägen någon gång, eller är det alltid Manuellt läge?
Vanligtvis har jag lång tid på mig alt. Kör med blixt och då ser jag till att köra manuellt, men vill jag kunna ta bilder med korrekt exponering när ljusförhållanden förändras hela tiden tex fota växelvis i belysta och skuggiga områden så kör jag bländarprioritet. ISO låser jag alltid på 100 och justerar det hellre manuellt när jag ser av det inte räcker till. Slutarprioritet använder jag nog egentligen aldrig, då kör jag hellre manuellt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Själv fotar jag så gott som uteslutande Av (tidsautomatik). Har på senare tid även lagt till auto-ISO. Kör någon gång med exponeringskompensation för att få det som jag vill. Exempelvis vinterlandskap som automatiken annars gör för mörkt.

Har hört ett riktigt vettigt skäl att köra M. Hockeyfoto. Inomhus jämn belysning. Två lag. Det ena med ljusa tröjor det andra med mörka. Man vill inte att automatiken ska exponera olika beroende om ljusa eller mörka tröjor dominerar i bilden.
Låter klokt. Har dock aldrig provat själv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag använder alla funktioner som kameran har, när jag tycker de passar. Somliga ytterst sällan (spegeluppfällning), andra förvånansvärt ofta (multispotmätning).
När det gäller automat- och andra lägen är det samma där. Det som bäst löser uppgiften.
 
ANNONS