Annons

En förhoppningsvis rolig Gatufototävling!

Produkter
(logga in för att koppla)

Benganbus

Aktiv medlem
TBStoor skrev:
BRA!!! och fint att det kom fram rätt fort! Nu ut och testa bara! och jag måste byta Avatar ... hehe!

På tal om film o framkallning ... det tynger mitt sinne nog lite att jag inte framkallat själv. Och Bengts tips om lite Beethoven "låter" ju riktigt bra! Symfoni no 6 kanske.

Och på tal om paket ... kunde inte låta bli. Det här kom på posten till mig från fotoimpex ...

Fotokonstnärens skafferi!!!!

Här speglas analog livsskvalitet,
och en obråttom verksamhet.. ;)

Påminner litet om en väns "skafferi"...
Det är nu inte filmer han har i sitt "skafferi", där syns istället namn som Montalcino, Lafite Rothschild....

Men också obråttom livkvalitet!! ;)

Fin bild, Torbjörn!! :)


Ps. Fick en rulle film av Affe idag...!
Han tyckte jag behövde det...!? ;)

Pris i nästa tävling??
Med tanke på att vissa saker har utgångsdatum! ;):)
 

TBStoor

Aktiv medlem
Benganbus skrev:
Fotokonstnärens skafferi!!!!

Här speglas analog livsskvalitet,
och en obråttom verksamhet.. ;)

Påminner litet om en väns "skafferi"...
Det är nu inte filmer han har i sitt "skafferi", där syns istället namn som Montalcino, Lafite Rothschild....

Men också obråttom livkvalitet!! ;)

Fin bild, Torbjörn!! :)


Ps. Fick en rulle film av Affe idag...!
Han tyckte jag behövde det...!? ;)

Pris i nästa tävling??
Med tanke på att vissa saker har utgångsdatum! ;):)
Lite vin skulle nog sitta fint i skåpet också!! Men det tenderar nog hålla sämre än film ...

Visst behövs film. Film forever!!!
Det skall bli roligt att pröva på Adox (efke) och det bömiska Foma och ungerska Classic pan ...
Väntar bara på lördag och trevligt väder!

Var det HP5 du fick???
 

Graal

Avslutat medlemskap
TBStoor skrev:
.....Det skall bli roligt att pröva på Adox (efke)....
Adox är numera bara är ett tyskt varumärke som inte nödvändigtvis behöver vara detsamma som Efke-film (det äkta vidareutvecklade gamla Adox filmrecept). Men som man kan utläsa av infon hos Fotoimpex på just dessa Adox-filmer är de tillverkade av Efke och samma som KB25, 50 och 100. Dina Classic Pan är nog troligen Fortepan 200 och 400 verkar det som och då kan du vänta dig ganska grovt men snyggt korn. Jag köpte Europan 200 på Tradera (samma som Fortepan 200) för ca 18kr styck. Vad har du gett för dina i Tyskland? På Tradera säljes också 100 och 400 Europan (Fortepan) för samma pris.

Lägger väl in en bild på några för dagen nyinköpta Fortepapper också. Var i Nybro idag och gjorde av med 4½ tusen på olika Fortepapper. Blev lite skraj att det inte skulle finnas något kvar till mig när mitt nuvarande lager tagit slut. Forte lägger nämligen ner all sin tillverkning av film och fotopapper i nästa vecka och dessa fantastiska papper vill man kunna njuta av några år till. Deras filmer är jag dock inte så imponerad av och kommer inte sakna dom. Men ett klassikskt papper som Fortezo vill man kunna njuta av lite till liksom det nyare och magnifika elfenbenstonade Polywarmtone 17, så det laddade jag upp ordentligt med.

Nedläggningen av Forte medför också att Classic Pan filmer försvinner (i alla fall i nuvarande version) liksom flera papper som nu kallas Adox i olika versioner och som i själva verket är Fortes egna papper under Adoxnamn.
 

Bilagor

Benganbus

Aktiv medlem
TBStoor skrev:
Lite vin skulle nog sitta fint i skåpet också!! Men det tenderar nog hålla sämre än film ...

Visst behövs film. Film forever!!!
Det skall bli roligt att pröva på Adox (efke) och det bömiska Foma och ungerska Classic pan ...
Väntar bara på lördag och trevligt väder!

Var det HP5 du fick???

Torbjörn, vissa viner blir bara bättre och bättre med åren!!

Köpte några flaskor från nämnda ort Montalcino 1980, (Poggio Antico)
och kunde med min utomordentliga och ovanligt starka karaktär låta bli att röra dom på en 15 år!!!
De va ingen dålig "måltidsdricka!!" ;)

Men nu var'e filmfrågan! :)
Jag fick FORTEPAN 400! :)
B)


Ps.
Måste i sammanhanget passa på att fråga,
om någon annan lyssnar,
hur framkalla FORTEPAN 400 i SD-76?
(Eller D-76)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Graal skrev:
Adox är numera bara är ett tyskt varumärke som inte nödvändigtvis behöver vara detsamma som Efke-film (det äkta vidareutvecklade gamla Adox filmrecept). Men som man kan utläsa av infon hos Fotoimpex på just dessa Adox-filmer är de tillverkade av Efke och samma som KB25, 50 och 100. Dina Classic Pan är nog troligen Fortepan 200 och 400 verkar det som och då kan du vänta dig ganska grovt men snyggt korn. Jag köpte Europan 200 på Tradera (samma som Fortepan 200) för ca 18kr styck. Vad har du gett för dina i Tyskland? På Tradera säljes också 100 och 400 Europan (Fortepan) för samma pris.

Lägger väl in en bild på några för dagen nyinköpta Fortepapper också. Var i Nybro idag och gjorde av med 4½ tusen på olika Fortepapper. Blev lite skraj att det inte skulle finnas något kvar till mig när mitt nuvarande lager tagit slut. Forte lägger nämligen ner all sin tillverkning av film och fotopapper i nästa vecka och dessa fantastiska papper vill man kunna njuta av några år till. Deras filmer är jag dock inte så imponerad av och kommer inte sakna dom. Men ett klassikskt papper som Fortezo vill man kunna njuta av lite till liksom det nyare och magnifika elfenbenstonade Polywarmtone 17, så det laddade jag upp ordentligt med.

Nedläggningen av Forte medför också att Classic Pan filmer försvinner (i alla fall i nuvarande version) liksom flera papper som nu kallas Adox i olika versioner och som i själva verket är Fortes egna papper under Adoxnamn.

Känns som om den "dialoga fotokulturen" håller på att begränsas/smalna av varje dag som går....

Och den "monologa" (= digitala) växer... ;) ;)

Dessa mängder av olika personligheter inom foto som funnits, som olika fotopapper, olika filmer, olika kameror, de försvinner och ersätts av fotoapparater....
Visserligen effektiva, säkra, "tar skarpa kort" ;)
med säkerhetsinställningar för nästan allt!! ;)
Jättespännande!! ;) ;)

Men,
jag har ju alltid gillat sidofåran!!
Å den blir nog tydligare nu!! :)
Så det är inga problem!! :)
 

Urr

Aktiv medlem
Jag som blivit så förtjust i Fortes papper blir en smula bekymrad av att det ska försvinna. Har fabriken gått i konkurs eller?
 
ANNONS