Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att uppgradera 7D till 6D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Warmplay

Ny medlem
Behöver hjälp!

Har funderat på att uppgradera mig! Är väldigt sugen på fullformat och kan tänka mig
Nikon D700 men vill helst stanna hos Canon! Är 7D --> 6D en ok uppgradering? Eller
kan ni tänka er något bättre?

Tack på förhand!

Gustaf
 

Linmajon

Aktiv medlem
Uppgradering eller ett steg åt sidan, men det låter väl vettigt. Det du kommer att märka är främst att bilderna kommer att se lite annorlunda ut, få en annan karaktär med den dubbelt så stora sensorn. Förhoppningsvis tycker du att det är till det bättre.
 

Pocca

Aktiv medlem
Behöver hjälp!

Har funderat på att uppgradera mig! Är väldigt sugen på fullformat och kan tänka mig
Nikon D700 men vill helst stanna hos Canon! Är 7D --> 6D en ok uppgradering? Eller
kan ni tänka er något bättre?

Tack på förhand!

Gustaf
Vad saknar du hos din 7D? Eller är det bara ett "allmänt sug" efter FF?
 
Beror lite på ditt användningsområde. Är du i behov av flera fokuspunkter, snabb serietagning?
Jag var i samma situation för ett tag sen och var sugen på en 6D och då samtidigt behålla min 7D för snabbheten. Det slutade med att jag valde att köpa en 5D mark 3 istället och då behövde jag inte behålla min 7D.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Låter snarare som en nedgradering. 6D är i princip en nybörjarkamera fast med stor fin sensor. Åtminstone om du köpte 7D för att den skulle fungera som snabb sportkamera.
 

BluseD

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på fullformat och kan tänka mig
Nikon D700 men vill helst stanna hos Canon! Är 7D --> 6D en ok uppgradering?
Jag har ungefär samma tankar.
Har en 7D idag men fotar ibland sport inomhus och då är inte ISO egenskaperna tillräckligt bra, det blir brusigt när man måste kliva upp på runt 1600 för att få vettiga slutartider.

Jag köpte min 7D för sin autofokus och snabbhet men var ett tag nu inne på byta till 6D för att få mindre brus på bekostnad av egentligen allting annat men har nu tänkt om, jag får vänta ett tag och skrapa ihop tillräckligt för att köpa en 5D mark iii istället.

Var ett tag inne på att byta till Nikon men insåg att jag är hopplöst kär in min 70-200 så det går inte...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har 5D och 7D. Kommer nog köpa en 6D för att ersätta 5D. Dammborttagning, autofokuskänslighet på -3EV kontra 5D:s -0,5EV, trådlös överföring och en bättre skärm är några av mina anledningar. 7D kommer jag dock behålla eftersom jag vill ha kvar snabbheten.
 

Lars-Olof Arvids

Aktiv medlem
Jag har ungefär samma fundering, att uppgradera från 7D till fullformat. De jag främst har funderat på är 5D II eller 6D. Vilken tycker ni är bäst av dessa och vilka är de största skillnaderna?

Olle
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har ungefär samma fundering, att uppgradera från 7D till fullformat. De jag främst har funderat på är 5D II eller 6D. Vilken tycker ni är bäst av dessa och vilka är de största skillnaderna?

Olle
Fick min 6D i veckan. Måste säga att autofokusen är en bra uppdatering från 5DII. Släckte ned rummet på natten och lät enbart ljus från gatubelysningen lysa upp. Autofokusen låste ändå. Kommer nog köra med 6D fler gånger än med min 7D i fortsättningen.
 
ANNONS