Annons

Skillnad mellan objektivs macro funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikH

Medlem
Hej.
Som nybörjare har jag ett par frågor som någon förhoppningsvis kan hjälpa till med.

Har en Minolta Dynax 500si, ca 4-5 år gammal och följande 2 objektiv som följde med:
Sigma 70-210 1:4-5,6 UC II
Sigma 28-80 n:3,5-5,6

Har läst igenom ett antal inlägg och det verkar som att "Tamron AF sp 90/2,8 Macro 1:1" är ett prisvärt objektiv som rekommenderas.

1. Någon som har erfarenhet eller på annat sätt kan uppskatta skillnaden i kvalitet mellan dom objektiven som jag har och Tamron objektivet, dels vad gäller Macro funktion samt i övrigt.

2. Hur allround är denna typ av objektiv, fungerar det bra att använda till porträtt och/eller landskaps fotografering?

3. Är det overkill till det kamerahus som jag har (som jag antar gränsar till lågbudget)?

Det är främst macro funktionen som är intressant, dels vill jag kunna komma närmare objektet samt få mer skärpa.

Mvh
Fredrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
FredrikH skrev:
1. Någon som har erfarenhet eller på annat sätt kan uppskatta skillnaden i kvalitet mellan dom objektiven som jag har och Tamron objektivet, dels vad gäller Macro funktion samt i övrigt.
Tamronobjektivet är ett mycket bra objektiv som kommer att överträffa dina befintliga i såväl skärpa som ljusstyrka och närgräns.
FredrikH skrev:
2. Hur allround är denna typ av objektiv, fungerar det bra att använda till porträtt och/eller landskaps fotografering?
Det går att använda till allt som passar brännvidden.
FredrikH skrev:
3. Är det overkill till det kamerahus som jag har (som jag antar gränsar till lågbudget)?
Huset spelar ingen större roll i processen, många brukar säga att det är bättre att köpa ett objektiv för 10 kkr på ett hus för 2 kkr än tvärtom. Och det är jag nog böjd att hålla med om.
 

tobias.e

Aktiv medlem
Ett macroobjektiv runt 100mm är även ypperligt för porträtt ocha andra situationer. Vad som kan vara värt att kolla är dock att objektivt har 1:1 i sig självt, så det itne är med fileter el dyl (har för mig att soligors kräver filter eller mellanring).

Och visst passsar ett sådant objektiv din kamera, det är ju objektivet som sätter kvaliten på bilden, kameran håller bara filmen...
 

Liza

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller med övriga i att det är objektiven som sätter kvalitén men du bör fråga dig själv vad du egentligen behöver.
Jag har själv haft 500si´n förut och den var hur bra som helst så länge den höll.
Ett tips är också att du undersöker begagnatmarknaden före köp.
 
ANNONS