Annons

Billigaste blixt med TTL nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Levish

Ny medlem
Hej!
Jag är ganska ny inom foto och framförallt ny inom blixtfoto.
Jag har fått låna min brorsas sb-600 som man kan använda TTL tekniken och att den löser ut när kamerans blixt löser ut. Jag behöver hur som helst en liknande blixt fast billiagre till mina porträttfotoförsök.
Någon som har förslag/bättre lösningar?

Tack!

//Micke
 

Peterus

Aktiv medlem
Hej!
Jag är ganska ny inom foto och framförallt ny inom blixtfoto.
Jag har fått låna min brorsas sb-600 som man kan använda TTL tekniken och att den löser ut när kamerans blixt löser ut. Jag behöver hur som helst en liknande blixt fast billiagre till mina porträttfotoförsök.
Någon som har förslag/bättre lösningar?

Tack!

//Micke
En begagnad SB600 är ett bra val annars. Runt tusenlappen
 

j2^

Aktiv medlem
Jag har fått låna min brorsas sb-600 som man kan använda TTL tekniken och att den löser ut när kamerans blixt löser ut.
Menar du att du kör blixten trådlöst? Isåfall är det inte "TTL" som löser ut blixten. Det är CLS.
TTL har att göra med mätning av ljuset, och förvisso används TTL även vid CLS, men inte som trigger.


Vill du köra trådlöst så rekommenderar jag personligen inget annat än Nikons egna blixtar.
 

Levish

Ny medlem
En blixt som har framförallt cls då men billigare än nikons sb-600 (ellersb-400 om den också har den funktionen)
 

Levish

Ny medlem
Och det finns inga andra "piratkopior" eller billigare märken som har dessa funktioner?
Eller andra lösningar som blir billigare, triggers etc...

Är det värt att köpa SB-600 istället för SB-400? Vad tappar man.

Oj, många frågor nu...

tack! trevlig helg
 

j2^

Aktiv medlem
Och det finns inga andra "piratkopior" eller billigare märken som har dessa funktioner?
Eller andra lösningar som blir billigare, triggers etc...

Är det värt att köpa SB-600 istället för SB-400? Vad tappar man.

Oj, många frågor nu...

tack! trevlig helg
Du kan köpa billigare triggers, MEN då får du inte CLS. Du kan alltså bara utlösa blixten, du kan inte ändra några inställningar på blixten ifrån kameran.

Vill du ha (radio) triggers som överför CLS så är de billigaste jag känner till Pocketwizard FlexTT5, och då får du räkna med 1995+1995+790kr innan du är igång. Jag använder själv fyra såna, och är skitnöjd.

SB400 har inte vridbart huvud mer än i höjdled.
SB400 har inte CLS
SB400 har ingen optisk slavcell
SB400 har ingen syncingång.
SB400 saknar AutoFP vilket gör att du inte kan använda kortare synktider än 1/250.

Men, SB400 är förbaskat liten och smidig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
SB-400 är liten, klen, saknar CLS, kan bara vinklas uppåt och inte åt sidorna, går inte att köra annan än automatiskt på mer avancerade kameror osv. Det är mer som ett lite kraftigare substitut för en inbyggd blixt än en rejäl extern sådan. Som sådan kan det förstås vara utmärkt, men det låter inte som det är det du söker.
 

hlse

Aktiv medlem
Ett Alternativ

Dörr Blixt DAF42/480 Ultra till Nikon hos Cyberphoto.
Har slavsensor.
 

Nobbe

Ny medlem
Tjena Micke!

Kolla på Meike mk-930 som finns på www.fotoimport.se för 699:-

Den är kraftig och har slavsensor, dvs du använder kamerans inbyggda blixt som master och denna trådlöst som slavblixt.

Mvh Christian
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tjena Micke!

Kolla på Meike mk-930 som finns på www.fotoimport.se för 699:-

Den är kraftig och har slavsensor, dvs du använder kamerans inbyggda blixt som master och denna trådlöst som slavblixt.

Mvh Christian
Fortfarande ingen CLS, så det bör nog fastställas om sådan önskas först. Om man inte har otroligt tunt med pengar i plånboken framstår det inte som vettigt att köpa tredjepartsblixtar som saknar den fina funktionalitet som Nikons blixtsystem har. Visst, tänker man bara köra helmanuellt hela tiden så är det väl ok. Då går det ju med vad som helst i princip.
 
ANNONS