Annons

Ranger Quadra vs speedlights

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa Elincrome Ranger quadra, eller utöka med fler speedlights.

Nackdelen med ranger verkar ju vara att man måste ha en kabel till varje blixt, man är dessutom "begränsad till två blixtar". Speedlights kan man gömma i bild och utlösa på längre avstånd, och man kan ha flera. Det är såklart också mer kräm i quadran, men man kan bara utlösa den ena blixten på 1/3 styrka, dvs upplättningsblixt.

Kostnaden blir ju nästan i slutänden lika stor för båda systemen.

Är det någon som har jobbat med både quadra och speedlights som har lite tips och ideér, andra för och nackdelar?
 

snap01

Aktiv medlem
jag har varit ute i bromma o kollat in quadra men avstod då i somras pga att det skulle komma ett ännu lättare batteri som klarar av fler bilder. Jag skulle vilja säga att det beror på vad du ska använda blixtarna till. Ska du köra ett större foto jobb så tycker jag att både ranger o speedlights faller bort för. Jag har köpt blixthållarn från creative light o softboxar som jag kör till speedlight blixtarna o det funkar bra till jobb on location om det inte ska tas väldigt mycket bilder. Fördelen med tex creative light är att det blir inte så mycket att bära på.

Kör jag större jobb så kör jag med (vanliga) studio blixtar annars brinner väl Nikons blixtar upp ;-)
Varför jag inte köpte quadra var för att den klarade typ 300-400 bilder per uppladdning på full effekt. Har jag ett större jobb så räcker inte det, sedan kör jag oftast med minst 3 blixtar o då hade jag varit tvungen att köpa 2 set med blixtar. Men det är bara att åka ut till bromma (aifo) så kan du kolla dom på plats. Jag blev erbjuden att låna o testa om jag var intresserad. Annars om du vill prata med kunniga killar så har goecker det mesta hemma o dom ligger på söder.
Nu ska creative lights utgå o tydligen är det samma grund som i pro fotos prylar o den ska ersättas med en lite billigare pro foto serie. Här är ett par exempel på vad jag köpte till Nikon blixtarna
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11688867/creative-light-softbox-ff-rectangle-90x120cm-utan-adapter

nedanför ser du tex adaptera ringarna.
 
ANNONS