Annons

Micro nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Grävarn

Ny medlem
Hej jag är ny här på forumet o undrar följande, jag har ett fast objektiv som det står micro Nikkor 40mm 1:2,8G det som jag undrar är det objektivet avsett enbart för närbilder eller går det bra att använda även för ex landskap?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det går fint att använda det som allround. Det är ju ett 40mm så det blir kanske inte det vidvinkel man ibland önskar vid landskapsfoto men det går bra att använda som vilket annat 40mm som helst
 

Grävarn

Ny medlem
Hej o tack för svaret.
Jag använder det idag för lite alldagliga bilder utan närbilder också men så undrar jag vad det är för anledning som det står Micro på objektivet?
 

nonno

Aktiv medlem
Ett makroobjektiv

Micro Nikkor är en macrooptik med en närgräns på 16 cm. Maximal avbildningsskala är 1:1, precis som det ska på ett riktigt macroobjektiv. Tittar du på vad Nikon skriver om användningsområdet utöver närbilder, kan du använda objektivet för porträtt, landskap - precis vad du vill så länge du själv tycker att resultatet är ok.
Här har du länken till Nikon:
https://www.nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/dx/single-focal-length/af-s-dx-micro-nikkor-40mm-f-2-8g
 
ANNONS